3+1 film osztályfőnöki órára

Bár a vakáció közeledtével a közös, osztályteremben történő filmnézés a könnyed, felhőtlen kikapcsolódás képzetét keltheti, a következőkben olyan alkotásokat kínálunk elsősorban az osztályfőnökök figyelmébe, amelyek nem kifejezetten a popcornos-kólás mozis élményt nyújtják, hanem inkább valamilyen történelmi traumát vagy jelenkori krízist, társadalmi problémát feldolgozva gondolkodóba ejtenek és reflexióra sarkallnak.

alt


Az osztályfőnöki órákat általában az élet alakítja, és akkor jó egy ilyen óra, ha kötetlen beszélgetés alakul ki az osztályt érdeklő témákról, vagy ha valamilyen projektfeladatot tudnak a diákok megvalósítani. A tervezhetőség miatt azonban időnként nem árt ilyenkor beiktatni egy-egy, érdeklődésre számot tartó filmet. Ezeken az órákon – Dohy Éva Erika szavaival – „embernevelés” folyik, ide tartozik az önismeret, a tanulás tanítása, a társas kapcsolatok, az egészségnevelés, a környezetvédelem, az állampolgárrá nevelés és a konfliktuskezelés. Erre pedig nagyon jó mankót nyújthat egy film: ha megfelelően moderáljuk az alkotás által érintett témák nyomán kialakuló beszélgetést, akkor jól fejleszthetjük a vitakultúrát és csiszolhatjuk diákjaink érveléstechnikáját. Fontos, hogy a tanulók életkori sajátosságainak megfelelő – lehetőleg rövidebb – alkotásokat válasszunk, és hogy legyen időnk legalább egy, a film által érintett (rész)probléma közös megvitatására.

Tűz a tengeren (2016)

Korunk egyik legsúlyosabb politikai-társadalmi problémáját, a menekültválságot tárgyalja a Fuocoammare című dokumentumfilm. A migráció által egyik leginkább érintett szigeten, Lampedusán zajlik a cselekmény, és a migránsok életveszélyes, tengeri átkelését mutatja be, párhuzamba állítva az ott élők csendes, feltűnésmentes, ám később gyökeresen felforgatott életét egy helyi halászcsaládból származó 12 éves fiú szemüvegén keresztül.

A szépen fényképezett, néha lassan csordogáló alkotást az olasz Gianfranco Rossi rendezte, és 2016-ban elnyerte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, az Arany Medvét, majd a 89. Oscar-díj legjobb dokumentumfilm kategóriájába is jelölték. A film a 2015 óta tartó európai bevándorlási válság sokkoló, ugyanakkor mélyen emberi feldolgozása, és jó alkalmat kínál a krízis számos, egymással összefüggő jelenségének (emberség, vallás és állam viszonya, integráció, párhuzamos társadalmak kialakulása stb.) megtárgyalására.

Elefánt (2003) 

1999. április 20-án, délelőtt 11 óra 10 perckor érkezett meg a coloradói Columbine Középiskolába két diák, a 18 éves Eric Harris és 17 éves Dylan Klebold. Mindketten állig felfegyverkezve voltak, s egy aprólékosan felépített tervet követve pusztító vérengzésbe kezdtek: összesen tizenkét diákot és egy tanárt öltek meg, megsebesítettek 21 embert, majd öngyilkosok lettek.

A mészárlást követően több, a fegyvervásárlást korlátozó intézkedés született, ám az amerikai alkotmány második kiegészítése által rögzített fegyverviseléshez való jogot illetően nem történt érdemi szigorítás. Mivel a két diákot sokat bántották társaik, a tragédia után néhány iskola megváltoztatta anti-bullying politikáját és zéró toleranciát hirdettek azon tanulókkal szemben, akiknél fegyvert találtak. Mint kiderült, Harris és Klebold rajongott az olyan játékokért, mint a Doom, a Wolfenstein 3D, a Duke Nukem és Quake.

Ezeket az eseményeket dolgozza fel a 2003-ban Arany Pálmával díjazott, Gus Van Sant által rendezett – 16 éven felülieknek ajánlott –, Elefánt című film, és több súlyos témát érinti, mint amilyen az iskolai bullying, a videójátékok jelentette veszélyek, vagy éppen a fegyverviseléshez való jog – utóbbi az idei évi szörnyű tragédiasorozat miatt aktuálisabb, mint valaha.

Brazilok (2017)

Foci, pénz, Rió. Műfaja szerint vígjáték, de csak elsőre ígér könnyed szórakozást Rohonyi Gábor és M. Kiss Csaba remek szereplőgárdát felvonultató filmje, a Brazilok, hiszen mégiscsak egy Isten háta mögötti faluba, egy nyomorgó cigánytelepre repíti a nézőket, és olyan témákat villant fel, mint a mélyszegénység vagy az urambátyám világ.

A rendezőpáros mégis úgy gondolta, hogy nem ördögtől való ötlet vidám filmet készíti a hazai cigányságról. A film kerettörténete a következő: a faluban focibajnokságot szerveznek, amelybe a helyi romákból verbuvált csapat szintén benevez, borsot törve ezzel a torna addigi favoritjának számító önkormányzati csapat orra alá. A tét nagy, hiszen a győztes csapat kiutazhat a brazíliai Rióba…

Saul fia (2015)

A számos remek holokausztfilm közül ezúttal Nemes Jeles László Oscar-díjas alkotására, a Saul fiára esett a választásunk. A történet szerint a nagyszerű Röhrig Géza által alakított Saul Ausländer az auschwitz-birkenaui haláltábor egyik krematóriumában dolgozik sonderkommandósként. Amikor az elégetésre váró holttestek között felfedezni véli saját fiát, elhatározza, hogy kicsempészi és keres egy rabbit, hogy méltó módon eltemethesse a gyermeket. 

A Saul fia nem csak a történelem órákra ajánlott. A lebilincselően izgalmas film a történelmi traumák kibeszélése mellett ugyanis arra is lehetőséget ad, hogy megtárgyaljuk, milyen hatalmas erő rejlik a vizualitásban, mitől más a Saul fia képi világa a többi, hasonló témát feldolgozó alkotáshoz képest, illetve kitérhetünk az áldozatvállalás fontosságára is.