Ahány könyv, annyi élmény

Tíz gyerekből 6 óvodás korú gyermek kapott ajándékba könyvet az elmúlt évben, míg a 14-17 éveseknek már csak a negyede. Egy év leforgása alatt a felnőttek harmada vásárolt csupán könyvet, miközben a könyvtárhasználók összesen több mint 23 millió kötetet kölcsönöztek ki. Hogyan lehet megszerettetni az olvasást gyerekkorban? Milyen egy 21. századi könyvtár? És milyen képet fest a hazai és nemzetközi könyvpiac?

A képen az esemény résztvevői láthatók.

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár sajtónyilvános kerekasztal-beszélgetést szervezett az „Ahány könyv, annyi élmény - workshop az olvasásért” szakmai rendezvény keretein belül. A nagyszabású eseményen több száz szakmabeli jelent meg, akik a kerekasztal-beszélgetés mellett szekcióüléseken és workshopokon vehettek részt.

Gál Katalin, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének elnöke a gyerekkori mesélés fontosságára hívta fel a figyelmet, többek között arra, hogy a családnak nagyon meghatározó szerepe van abban, hogy gyermekükkel megszerettessék az olvasást, de természetesen befolyásoló tényező az iskolai közösség és a kortársak szerepe is.

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a legszegényebb országrészek olvasói számában növekedés tapasztalható, ami feltehetően az óvodákban bevezetett mesedélutánnak is köszönhető.

A beszélgetők kitértek arra, hogy a felnőttek esetében a legkedveltebbek a kalandregények (57%), a krimik (51%), az életrajzi és a romantikus könyvek (45-45%), meglepő azonban, hogy kortárs regényeket az olvasók 30%-a, verseket pedig 22% forgat. A kisebb gyermekek a meséket részesítik előnyben, a nagyobbaknál már megjelenik a képregény, a fantasy és a sci-fi műfaja is. 

A kerekasztal-beszélgetésen dr. Szabó Ildikó, a Magyar Olvasástársaság elnöke kifejtette, hogy  milyen könyvet érdemes a fiataloknak az ünnepekre ajándékozni. Véleménye szerint nagyon hasznosak lehetnek azok a könyvek, melyek a gyermekek számára tabunak minősölő témákat dolgoznak fel, hiszen az ünnepek folyamán mindenkiben felerősödnek a problémák, és egy ilyen könyv segítséget nyújthat a feldolgozásukban.

A képen az esemény résztvevői láthatók. 

Kiss Judit Ágnes költő, író és Harcos Bálint költő, író műfaji megközelítésben értékelte az olvasási szokásokat, amiről Kiss Judit Ágnes elmondta, hogy véleménye szerint hatalmas igény van a gyermekkönyvekre, ennek köszönhetően nagyon igényes könyvek jelennek meg a piacon. Minél fiatalabb a gyermek, a szülők annál inkább érzik kötelességüknek a gyermek olvasóvá nevelését, de idővel egyre kevesebb hangsúlyt fektetnek az olvasásra a családban. A könyvtárban lehetőség van arra, hogy a könyvtáros akár személyesen foglalkozzon a fiatalokkal, amire az iskola intézményén belül a magas osztálylétszám miatt jelenleg nincs.

Harcos Bálint pedig elmondta, hogy a könyvtárosoknak többek között abban van kulcsszerepük, hogy az iránymutatásukkal, de végül is a gyermekek saját maguk, önállóan fedezhessék fel a könyvtárat és a könyveket.

A képen az esemény résztvevői láthatók.

A könyvtárak is terítékre kerültek a kerekasztal-beszélgetés során. Farkas Ferenc, Az én könyvtáram kiemelt projekt szakmai vezetője könyvtár-szakmai oldalról osztotta meg a saját tapasztalatait, és a projekt ideje alatt készült felmérések, fejlesztések eredményeit. A könyvtárak szolgáltatásait évente 112 millió alkalommal veszi igénybe 2 millió könyvtárba járó, akik összesen 23 millió könyvet kölcsönöznek ki. Ahhoz, hogy ezek a számok növekvő tendenciát mutassanak, szemléletformálásra, szolgáltatásaiban megújuló könyvtárakra van szükség és arra, hogy a könyvtárak együttműködve az iskolákkal erősítsék tanulást támogató programjaikat. Cél, hogy a könyvtárak skandináv mintára egyre inkább a „harmadik hely” szerepét töltsék be az iskola és az otthon után.

A kerekasztal-beszélgetés a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár szervezésében, „Az én könyvtáram” projektnek köszönhetően valósult meg, melynek célja, hogy a 21. századi elvárásokat összehangolja a könyvtárak szellemiségével. Ennek érdekében módszertani fejlesztéseket, kutatásokat készítettek a digitális írástudás, a modern könyvtárhasználat, az olvasásfejlesztés, az információ keresés és a szövegértés területein.

A könyvtárosoknak és pedagógusoknak szóló „Ahány könyv, annyi élmény - workshop az olvasásért” rendezvényen a kerekasztal-beszélgetés mellett, változatos témákat felölelő szekció üléseken és workshopokon vehettek részt a szakemberek. Közösen vitathatták meg például a könyvtárak szerepét, a képregényeket és azt, hogy miként lehet igazi közösségi tér a könyvtár. 

A „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” EFOP-3.3.3-VEKOP/16-2016-00001 számú projekt Az én könyvtáram programrésze az Európai Unió támogatásával valósul meg.