Tíz gyerekből 6 óvodás korú gyermek kapott ajándékba könyvet az elmúlt évben, míg a 14-17 éveseknek már csak a negyede. Egy év leforgása alatt a felnőttek harmada vásárolt csupán könyvet, miközben a könyvtárhasználók összesen több mint 23 millió kötetet kölcsönöztek ki. Hogyan lehet megszerettetni az olvasást gyerekkorban? Milyen egy 21. századi könyvtár? És milyen képet fest a hazai és nemzetközi könyvpiac?
A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár sajtónyilvános kerekasztal-beszélgetést szervezett az „Ahány könyv, annyi élmény - workshop az olvasásért” szakmai rendezvény keretein belül. A nagyszabású eseményen több száz szakmabeli jelent meg, akik a kerekasztal-beszélgetés mellett szekcióüléseken és workshopokon vehettek részt.
Gál Katalin, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének elnöke a gyerekkori mesélés fontosságára hívta fel a figyelmet, többek között arra, hogy a családnak nagyon meghatározó szerepe van abban, hogy gyermekükkel megszerettessék az olvasást, de természetesen befolyásoló tényező az iskolai közösség és a kortársak szerepe is.
Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a legszegényebb országrészek olvasói számában növekedés tapasztalható, ami feltehetően az óvodákban bevezetett mesedélutánnak is köszönhető.
A beszélgetők kitértek arra, hogy a felnőttek esetében a legkedveltebbek a kalandregények (57%), a krimik (51%), az életrajzi és a romantikus könyvek (45-45%), meglepő azonban, hogy kortárs regényeket az olvasók 30%-a, verseket pedig 22% forgat. A kisebb gyermekek a meséket részesítik előnyben, a nagyobbaknál már megjelenik a képregény, a fantasy és a sci-fi műfaja is.
A kerekasztal-beszélgetésen dr. Szabó Ildikó, a Magyar Olvasástársaság elnöke kifejtette, hogy milyen könyvet érdemes a fiataloknak az ünnepekre ajándékozni. Véleménye szerint nagyon hasznosak lehetnek azok a könyvek, melyek a gyermekek számára tabunak minősölő témákat dolgoznak fel, hiszen az ünnepek folyamán mindenkiben felerősödnek a problémák, és egy ilyen könyv segítséget nyújthat a feldolgozásukban.
Kiss Judit Ágnes költő, író és Harcos Bálint költő, író műfaji megközelítésben értékelte az olvasási szokásokat, amiről Kiss Judit Ágnes elmondta, hogy véleménye szerint hatalmas igény van a gyermekkönyvekre, ennek köszönhetően nagyon igényes könyvek jelennek meg a piacon. Minél fiatalabb a gyermek, a szülők annál inkább érzik kötelességüknek a gyermek olvasóvá nevelését, de idővel egyre kevesebb hangsúlyt fektetnek az olvasásra a családban. A könyvtárban lehetőség van arra, hogy a könyvtáros akár személyesen foglalkozzon a fiatalokkal, amire az iskola intézményén belül a magas osztálylétszám miatt jelenleg nincs.
Harcos Bálint pedig elmondta, hogy a könyvtárosoknak többek között abban van kulcsszerepük, hogy az iránymutatásukkal, de végül is a gyermekek saját maguk, önállóan fedezhessék fel a könyvtárat és a könyveket.
A könyvtárak is terítékre kerültek a kerekasztal-beszélgetés során. Farkas Ferenc, Az én könyvtáram kiemelt projekt szakmai vezetője könyvtár-szakmai oldalról osztotta meg a saját tapasztalatait, és a projekt ideje alatt készült felmérések, fejlesztések eredményeit. A könyvtárak szolgáltatásait évente 112 millió alkalommal veszi igénybe 2 millió könyvtárba járó, akik összesen 23 millió könyvet kölcsönöznek ki. Ahhoz, hogy ezek a számok növekvő tendenciát mutassanak, szemléletformálásra, szolgáltatásaiban megújuló könyvtárakra van szükség és arra, hogy a könyvtárak együttműködve az iskolákkal erősítsék tanulást támogató programjaikat. Cél, hogy a könyvtárak skandináv mintára egyre inkább a „harmadik hely” szerepét töltsék be az iskola és az otthon után.
A kerekasztal-beszélgetés a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár szervezésében, „Az én könyvtáram” projektnek köszönhetően valósult meg, melynek célja, hogy a 21. századi elvárásokat összehangolja a könyvtárak szellemiségével. Ennek érdekében módszertani fejlesztéseket, kutatásokat készítettek a digitális írástudás, a modern könyvtárhasználat, az olvasásfejlesztés, az információ keresés és a szövegértés területein.
A könyvtárosoknak és pedagógusoknak szóló „Ahány könyv, annyi élmény - workshop az olvasásért” rendezvényen a kerekasztal-beszélgetés mellett, változatos témákat felölelő szekció üléseken és workshopokon vehettek részt a szakemberek. Közösen vitathatták meg például a könyvtárak szerepét, a képregényeket és azt, hogy miként lehet igazi közösségi tér a könyvtár.
A „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” EFOP-3.3.3-VEKOP/16-2016-00001 számú projekt Az én könyvtáram programrésze az Európai Unió támogatásával valósul meg.