„Az egész társadalmat meg szeretnénk szólítani”

Az AlmaZöld konferencián Matolcsy Miklóst, a PontVelem Nonprofit Kft. ügyvezetőjét és Néder Katalin oktatási vezetőt kérdeztük a PontVelem programjairól, az elmúlt tanév fenntarthatósági eseményeiről és az AlmaZöld konferenciáról.

alt


Ha röviden kellene értékelni a PontVelem elmúlt évét, tanévét, akkor mi az a néhány dolog, amire mindenképpen felhívná a figyelmet?

Matolcsy Miklós: Mondhatom, hogy ez az egyik legsikeresebb évünk volt, nagyon sok programot futtattunk. Az éppen most befejeződő díjkiosztó gála is ezt tükrözi: sok programunk volt, rengeteg gyerek vett bennük részt és a legjobbak most díjat is kapnak a munkájukért. 

Melyek ezek a programok?

M. M.: Van a PontVelemnek az „alapprogramja” a PontVelem Okosprogram, amely szelektív hulladékgyűjtésről, pénzügyi tudatosságról és karitatív érzékenyítésről szól. Minden területen újat és újat próbálunk hozni minden évben. Mindenképpen kiemelném, hogy idén a SegítsVelem programban több mint 8000 gyerek gyűjtött rászoruló társainak ajándékot karácsonykor és ezt a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal tudtuk eljuttatni a gyerekekhez. Soha ilyen sok ajándékot nem gyűjtöttünk.

Évről-évre mennyi iskola, mennyi gyerek vesz részt a programokban?

M. M.: Az iskolák számának növekedése stabil, évente 50-60 iskolával gyarapszik a hálózat, idén meghaladtuk az 1100-as számot. Azt gondolom, hogy a programmal elértük azt a réteget, aki erre érzékeny, és aki ebben részt akar venni. Nagyon pozitív folyamat, hogy a programban résztvevő általános iskolások „kiöregedése” közben az általános iskolát kezdő, belépő új generációk folyamatosan csatlakoznak és a programban résztvevők száma nem csökken, hanem nő. Ebben nyilván szerepe van a Fenntarthatósági Témahétnek is, amely az egész országot lefedő köznevelési program, mely szerepel a tanév rendjében is. Itt az eddigi legtöbb, konkrétan 1542 iskolát érintő programot csináltunk idén 350.000 diákkal. Egyszerűen azt látjuk, hogy van fogadókészség a fenntarthatósági témára. A PontVelemben egy igen erős szakmai csapat van, aki ezt a személetet képviseli, sok külső támogatónk és szakmai partnerünk segíti még a munkánk. Évről-évre egyre izgalmasabb programokat tudunk megvalósítani. 

Hogyan tudná összefoglalni az AlmaZöld konferencia üzenetét?

M. M.: Finom a zöld alma. (nevet) A zöld alma egy jelképe akart lenni a fenntarthatóságnak. Egyrészt a zöld vonulata miatt, másrészt az alma, mint gyümölcs az egészséges életmódnak a jelképe is lehet. De komolyabbra fordítva a szót, ez a rendezvény egy egész évet lezáró, éves munkát megkoronázó esemény. Az egyik üzenete az, hogy mindazoknak, akik az év során dolgoztak, részt vettek a programokon, pályázatokon, azoknak megköszönjük és elismerjük a munkáját. Átadjuk nekik a megérdemelt díjakat, és ezt mindig próbáljuk valamilyen reprezentatív, izgalmas környezetben megtenni. Most is itt vagyunk egy csodálatos dunai hajón, süt a nap, épp egy bűvész varázsolja el a diákokat. Másrészt, akik eljönnek, azoknak szeretnénk valami tudásbeli tartalmat, többletet is adni, ezért hívtunk meg neves, fontos szakembereket, akik a fenntarthatóság különböző aspektusairól beszéltek. Gyakorlatilag ez egy örömünnep.

Visszatérve még a Fenntarthatósági Témahétre, miért fontos, hogy mindenkihez eljusson a híre?

M. M.: A Témahetet próbáljuk úgy megközelíteni, hogy ne csak a tanároknak, iskoláknak és diákoknak szóljon. Szeretnénk olyan kormányzati, szakmai civil szervezeteket, egyesületeket, alapítványokat, egyetemeket nagyvállalatokat bevonni, akik hozzá tudnak tenni a témához. A gyerekeken keresztül a szüleikkel, nagyszüleikkel az egész társadalmat bevonjuk, hogy vegyenek részt a Témahéten. Szeretnénk, hogy legyen a köznevelés és a szélesebben vett társadalom között egy párbeszéd, és ehhez mi megszólítjuk és bevonjuk az összes meghatározó szereplőt, kezdve Köztársasági Elnök Úrral, a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsot Szili Katalin tiszteletbeli elnök asszonnyal, az Emberi Erőforrások Minisztériumát és az ITM-et, ahol a fenntarthatóság legmagasabb szintű kormányzati képviselete van, a Fenntarthatósági Államtitkársággal. De beszélhetünk nagyvállalatokól, civil szervezetekről is. Azt gondolom, hogy a fenntarthatóság témája és kérdése egyfajta híd lehet a köznevelés és a „felnőttek világa” között. Talán idén éreztem azt 
először, hogy ez a maga teljességében működött.

***

Mik voltak az elmúlt év legnagyobb kihívásai a rengeteg megvalósult program tekintetében?

Néder Katalin: A legnagyobb kihívás az, hogy a gyerekeknek a fenntarthatóságot olyan szinten tudjuk tálalni, hogy értsék, miről van szó. A fenntarthatóság nem egy tantárgy, ezért nehezebb dolgunk van, de több tantárgyban megjelenik. Tulajdonképpen az összes programunk és pályázatunk arról szólt, hogy a gyerekek megértsék: ők mit tehetnek azért, hogy a környezetünk jobb legyen és ez a világ még sokáig megmaradjon, fennmaradjon. 

Hogyan fogadják a pedagógusok a témát?

N. K.: Idén – az elmúlt évekhez hasonlóan - készítettünk pedagógusnak egy visszajelző kérdőívet. Ebben az évben rekord mennyiségű, 1026 kitöltött válasz érkezett vissza. Ezek alapján úgy tűnik, hogy a hulladékok problémakör a legnépszerűbb. Ez az, amivel szinte minden tanár szívesen foglalkozik, valószínűleg azért, mert ez egy kézzel fogható, mindennapi probléma, amelyre minden gyereknek választ kell adnia. A mai konferencián arra láttunk példát, hogy ez a gyerekeket is foglalkoztatja, éppen az imént beszélt erről Pálmai Maja, az egyik waldorf iskolából. A fenntarthatóság témáját én azért tartom nagyon jónak, mert a mindennapokról szól, és gyakorlatilag minden tantárgyba bele lehet szőni. 

Melyik volt a legnépszerűbb fenntarthatósági rendezvény idén?

N. K.: A legjobb program, ami a fenntarthatóságról szólt, az a Fenntarthatósági Témahét volt, de hát nyilván elfogult is vagyok. Nagyon sok civil szervezet és kormányzati szerv is foglalkozik fenntarthatósági programokkal, ezek a partnerszervezetek meg is találnak minket. A Témahét a legjobb felület a programok összehangolására.

Mi az üzenete az Almazöld konferenciának? Milyen gondolatokat vihetnek haza az résztvevők?

N. K.: A legfontosabb üzenet, hogy nagyon fontosak a gyerekek. A fenntartható világot csak akkor tudjuk megvalósítani, ha a gyerekek partnerek ebben, ezért fontos az oktatás és a szemléletformálás. A másik lényeges dolog pedig az, hogy mindenki, minden egyes ember tehet érte valamit.