Baktagaras, Frankó, OkoShopok – a LifeChanger program

2018 szeptemberében 5 iskolában tesztelnek pilot program keretében egy pénzügyi tudatosságot fejlesztő motivációs pontrendszert. A játékos OkoShopokban a gyerekek a jó cselekedeteikért kapott „Frankóért” finomságokat, játékokat, sportszereket és közösségi élményeket vásárolhatnak. A LifeChanger programról, a pénzügyi tudatosság élménypedagógiai vonatkozásiról, a helyi jó gyakorlatok megdöbbentő erejéről Zolnay Juditot, a Metlife Hungary vezérigazgatóját kérdeztük.

A tavalyi programba a hat résztvevő általános iskola közel 600 diákja után az idén ismét több mint 600 diák kapcsolódik be, több mint 100 MetLife-önkéntes segítségével. Az idei évben egy soproni, egy felsődobszai, egy buji, egy tiszaföldvári és egy lajosmizsei iskola nyerte el a részvételi lehetőséget a nyílt pályázaton. A MetLife vállalat által életre hívott LifeChanger program tananyag fejlesztését a United Way Magyarország koordinálta, és idén is a szervezet segíti a program megvalósítását.

alt


A tesztelő iskolák szeptember és december között folyamatosan megosztják egymással  tapasztalataikat, a legjobb gyakorlatokat pedig a United Way Magyarország elérhetővé teszi a többi érdeklődő iskola számára is a jövő év elején.

A Metlife és a United Way Magyarország együttműködésében kidolgozott program kapcsolódik a Pénzügyi tudatosságot célzó témahéthez is, de nem csak egy héten át, hanem több projektnap keretében foglalkozik a gyerekek 21. századi kulcskompetenciáinak fejlesztésével. A programban résztvevő pedagógusok számára rendezett továbbképzésen és közös brainstormingon járt a TanTrend stábja, Zolnay Juditot, a Metlife Hungary vezérigazgatóját kérdeztük.

alt

 

Mekkora szükség van manapság a gyerekeknél a pénzügyi tudatosság fejlesztésére?

Onnan kezdeném, hogy a felnőtteknél is óriási szükség van rá. A mi ügyfélkörünk a felnőtt lakosságot jelenti, és jellemzően 30 évtől felfelé van az az életkor, ahol pénzügyileg tudatos döntéseket hoznak a megtakarítás és a biztonság szempontjából. A kutatások azt mutatják, hogy nagyon-nagyon sok hiány van alapvető pénzügyi ismeretekből, amikor ezt láttuk, úgy döntöttünk három évvel ezelőtt, hogy elindítjuk a LifeChanger programot.

Kiknek szól a program?

A LifeChanger programban első évben középiskolásokhoz mentünk, és az volt a tapasztalat, hogy érdemes még egy korosztállyal lejjebb menni, és akkor hoztuk meg azt a döntést, hogy az általános iskola harmadik osztályától a nyolcadik osztályáig fogjuk össze az iskolás gyerekeket. Játékos formában jött létre ez az oktatási program, amelynek elsődlegesen az a célja, hogy már ebben a nagyon fogékony korban pénzügyi alapismereteket szerezzenek, és tulajdonképpen egy hozzáállást ahhoz, hogy a pénzügyektől nem kell félni, a pénzügyek az életünk része, és sokkal jobb, ha az ember tudatosan gondolkozik ezekről. Azt látjuk, hogy annak érdekében, hogy a következő generáció tudatosabb legyen a pénzügyek terén, ahhoz az általános iskolában kell elkezdeni a munkát.

A gyerekek figyelmét általában könnyebben meg lehet fogni a digitális világon, vagy a gamifikáción keresztül és ennek megfelelően a Lifechanger program is egy társasjátékkal kezdődött.

Így van. De ezt a társasjátékot nem úgy kell elképzelni, hogy informatikai alapokon lehet játszani vele, hanem tulajdonképpen ez egy hagyományos társasjáték. Rengeteg eszköz van hozzá, de gyakorlatilag az a lényege, hogy négy fős családokat alakítanak ki a gyerekek, és a családoknak az életét szimulálja a játék: ügyeket kell intézni, lehet ez egy postahivatal, vagy éppen bank, és pénzügyi döntéseket kell hozniuk, ami a játék menetén vezeti őket.

alt


Tehát a gyerekek a társasjátékban megtapaszthatják, hogy milyen, ha jó vagy rossz pénzügyi döntést hoznak?

Igen. Mondok egy példát, hogy megvilágítsam. Például az egyik helyzetben a gyereknek kilyukadt a tornacipője, de szeretne egy új, színes ruhát is magának, és ebben a helyzetben el kell dönteni, hogy melyik a prioritás. Vagy, amikor egy szituációban be kell fizetni a rezsit, és a postában sorsjegyet ajánl fel neki a játék, akkor is döntenie kell, hogy mire költi a pénzt, és ha teszem azt a sorsjegyet választja és esetleg nyer is, akkor megint hozhat egy döntést, hogy tovább játszik, és megint sorsjegyet vesz belőle, vagy esetleg másra fordítja a pénzt, megtakarítást kezdeményez. A játék elején kapnak egy bizonyos összeget a játékosok, és a cél az, hogy a a végén ne csak mindenre jusson, de meg is takarítson valamennyit. A játék kapcsán akár a szülőkkel való beszélgetésben is megjelenik, hogy máshogyan tekintenek innentől kezdve a pénzre a gyerekek, és hogy azonosítani tudják a céljaikat, mert minden gyereknek vannak céljai.

Tanórai keretbe hogyan illeszthető be ez a program?

Azt javasolták a tanító és segítő pedagógusok, hogy ne egy tanórába legyen belezsúfolva ez a program, hanem sokkal inkább egy folyamat legyen. Ilyenkor az iskola együttműködése nagyon fontos. Úgy néz ki egy alkalom, hogy megérkezünk reggel, és körülbelül délig tanulunk a gyerekekkel. Ehhez jó, ha van egy nagy tornaterem és ott alakítunk ki állomásokat, tisztázzuk az alapfogalmakat, és ott történik kisebb csoportokban a foglalkozás is. Az kell, hogy az iskola nyitott legyen és szabaddá tudja tenni arra a délelőttre a tanulókat. Vannak iskolák, ahol a pénzügyi témahéthez kapcsolják ezeket a foglalkozásokat, de több arra a példa, hogy önálló projektnapként valósulnak meg a foglalkozások.

A Pénzügyi tudatosságot fejlesztő témahétben is részt vesz a Metlife Hungary?

Igen, a kollégáink a személyes lakókörnyezetükben segítenek a témahétben résztvevő iskolákban, nyilván nem olyan formában mint egy-egy projektnap keretében, mert ahhoz több ember kell, de nagy magabiztossággal mennek a kollégáim, ahova hívják őket.

Milyen visszajelzések vannak a pedagógusoktól, hogyan fogadják  a programot?

Óriási szeretettel fogadnak minket, amikor az iskolákba megyünk és különösen két dolgot is észrevettem. Óriási támogatás, hogy nem nekik kell megoldani az egész oktatást, hiszen sokszor maguk sincsenek adott esetben részletes pénzügyi ismeretek birtokában, másrészt furcsa is lenne, ha egy biológiatanár, vagy magyartanár, vagy fizikatanár állna ki a pénzügyekről beszélni, sokkal hitelesebb az, ha pénzügyi szakértők beszélnek ezekről a témákról. A másik dolog pedig a változatosság, hogy a szürke hétköznapokban, amikor mindennek van egy ismétlődéses, megszokott üteme, jól tudom, hiszen nekem is három gyermekem van, akkor hozunk egy szokatlan, színes élvezetes formát. Élményt aduk a gyerekeknek, hiszen mindig azok a legmélyebb tudások, amikor élményalapúan mélyül el egy tudás. És végül, de nem utolsósorban ott van a program utóélete is.

alt


Milyen utóéletre gondol?

Talán ez a legfontosabb visszajelzés. Az egész játék utóélete, amiről most beszélek, az egyik iskolából indult, a baktakéki iskolából, és erre rendkívül büszke vagyok. Tudni kell, hogy ez egy hátrányos helyzetű iskola, ahol nagyon sok gyerek nem hoz otthonról életvezetési mintát, a legtöbb esetben családi pótlékból és segélyekből élnek a szülők. A játékban van egy malacpersely, aminek négy része van, ahova pénzt lehet bedobni, amiből az egyik az adomány. És az egyik kislány azonosította, hogy ez az, amit adott esetben az ő szülei is kapnak, és azt mondta, hogy eddig eszébe sem jutott, hogy abból a részből nem csak kapni lehet, de tenni is bele, és hozzátette, hogy ha felnőttként abban a helyzetben lesz, mint most a játékban, akkor arra fog törekedni, hogy az adomány részbe is tudjon pénzt tenni, hogy mindig tudjon adni annak, aki rászorul. Ez olyan példa volt, hogy azt mondtam, hogy Úristen… az ember már dolgozik egy éve a projekten és nem érzi a saját bőrén, hogy milyen hatással van a program a gyerekekre, nem kap elég visszacsatolást a sikerről, de egy-egy ilyen eset mindenért kárpótolja az embert. 

Tehát ebből az iskolából indult el a program utóélete?

Így van, az iskola tanárai látták, hogy milyen jó hatással van a gyerekekre a közös munka, hogy oda tudnak figyeli a hallottakra, és szerették volna, ha ez a többi tanítási napra is átragadhatna valahogy. Kitalálták, hogy a közösségért végzett munkát, bármilyen jó cselekedetet úgynevezett „baktagarassal” jutalmaznák és egy hónapban egyszer megnyílik a Baktashop, ahol a gyerekek vásárolhatnak a garasokkal.

Ebből lett az OkoShop kezdeményezés?

Pontosan. A többi iskola azt mondta, hogy ez nekik is kell, erre legyen egy módszertan, és még egy dolog kell hozzá, hogy legyen mit vásárolni az OkoShopokban, hiszen az iskolák messze nincsenek korlátlan forrásokkal ellátva, és a mai nap is azért jött létre, hogy tanítsuk meg a pedagógusoknak, mutassuk meg az iskoláknak egymás jó gyakorlatainak a megosztásával, hogy miként lehet, miként érdemes olyan gazdasági szereplőkhöz fordulni, akiknek van erre nyitottsága, van anyagi forrása, és keresik azt, hogy hol segíthetnének, és akik szponzorálni tudnák az Okoshop kezdeményezést.

Az egész program következő lépése az lenne, ha tudnánk a programnak egy digitális kapaszkodót, egy applikációt, ami ha ott van a pedagógusnál és a gyereknél, akkor azt sok mindenre tudnák használni, akár tanórán, akár az OkoShop vásárlásnál, a pontok összesítésénél is. Ősszel indul a pilot program öt iskola és körülbelül 600 kisiskolás részvételével, amit nagyon izgatottan várunk.

 

A MetLife
A MetLife, Inc. (NYSE: MET) a leányvállalatain és tagvállalatain („MetLife") keresztül a világ egyik legnagyobb életbiztosító társasága. Az 1868-ban alapított MetLife világszerte kínál életbiztosítási és életjáradék programokat, alkalmazotti juttatásokat valamint vagyonkezelői szolgáltatásokat. A mintegy 100 millió ügyfelet kiszolgáló MetLife közel 50 országban van jelen, és piacvezető szerepet tölt be az Egyesült Államokban, Japánban, Latin-Amerika, Ázsia, Európa és a Közel-Kelet országaiban. További információkért látogasson el a www.metlife.com oldalra.

United Way Magyarország
A United Way Magyarország a világ legnagyobb, magánadományokból fenntartott civil szervezete, a 130 éves United Way nemzetközi hálózatának tagja. Magyarországi alapítása óta komoly szerepet játszik a civil társadalom fejlesztésében, nevéhez fűződik az 1%-os törvény kezdeményezése. Tevékenysége fókuszában az oktatás áll, pénzügyi oktatási, balesetmegelőzési és értő olvasóvá nevelő programjain keresztül évente közel 300 általános iskolában segíti elő a gyerekek sikeres felnőtté válását. Elkötelezett az önkéntesség ügye mellett, programjait évente több mint 1000 önkéntes bevonásával valósítja meg. www.unitedway.hu

Kapcsolat:

Gadnai-Király Csilla, a MetLife Magyarországi Fióktelepe
csilla.gadnai-kiraly@metlife.hu 

Eszes Mercédesz, United Way
mercedesz.eszes@unitedway.hu 
Tel: +36 20 257 7810