Beszélsz színházul?

Ha ősz, akkor becsöngetnek a színházban is. De a csengő ma már nem kizárólag az esti színházi előadások, hanem a színházpedagógiai programok kezdetét is jelzi. Az alábbiakban néhány izgalmas ifjúsági programot mutatunk be, melyeken a diákok és pedagógusok egyénileg (is) részt vehetnek. Érdemes a dátumokat figyelni – néhány esemény vagy határidő az elkövetkező egy hétben aktuális.

alt


RIM – Radnóti Miklós Színház

A színház három különböző korosztálynak (felsőtagozatos, középiskolás, egyetemista) kínál színházpedagógiai műhelyt 2015 óta. A képesség- és személyiségfejlesztő feladatokat és kommunikációs gyakorlatokat követően az év végén a csoport egy saját előadást hoz létre. Jelentkezni szeptember 28-ig lehet. A színház továbbá iskolás csoportoknak, és kifejezetten pedagógusoknak is kínál foglalkozásokat. Az előbbi úgynevezett háromlépcsős rendszerben valósul meg: az iskolai előkészítő foglalkozás után az osztály közösen tekinti meg a darabot, melyet egy osztálytermi feldolgozó beszélgetés követ a színészek, alkotók részvételével.

BEHIVÓ – Katona József Színház

Komplex és változatos színházpedagógiai programot kínál a színház 6-tól 23 éves korig bárkinek, sőt, felnőtteknek is. A program még a kisebbek esetén is egy-egy, repertoáron lévő színházi előadásból indul ki, melyet minden korosztály a saját eszközeivel dolgoz fel és át, hiszen a végeredmény több esetben is egy újragondolt változata az eredeti előadásnak. A többéves munkafolyamat természetesen kiegészül egyéb (többek között önismereti, drámapedagógiai) feladatokkal, alkotómunkával is, illetve részét képezi a közös blogolás is. 

A társadalmi felelősségvállalás jegyében a színház az Autonómia Alapítvánnyal közösen egy mobil színházi projektet is elindított, mely Budapest mellett a szúcsi bányatelepen, a helyiek bevonásával zajlik. A Behívó aktuális eseményei, programjai (melyek általában ingyenesek) megtalálhatóak a honlapon; ugyanitt lehet a háromlépcsős rendszerű és tantermi előadásaikról is tájékozódni.

IRAM – Örkény István Színház

Érdemes a színház iránt érdeklődő pedagógusoknak a színházhoz közelebb kerülni: a TANÁR I RAM rendszeres műhelyprogramjain (próbákon való részvétel, konzultáció a rendezővel, tréningek) keresztül megismerhetik a teljes színházi alkotói folyamatot – és sok mindent tudnak hasznosítani munkájuk során. Ha kevésbé intenzíven szeretnének részt venni, akkor jelentkezhetnek a különféle alkalmi eseményekre, használhatják az interaktív műsorfüzetet, vagy részt vehetnek osztályukkal egy „Flessen”: egy előadásra hangoló beszélgetésen. A 15 és 25 év közötti diákok pedig a Kaptár Közösség tagjai lehetnek: rövidebb és hosszabb kurzusokon vehetnek részt, bekapcsolódhatnak számos pályázat, alkotóműhely munkájába. Ráadásul egész évben lehet jelentkezni, és csak az előadásokra kell jegyet váltani.

KOOPERÁLÓ – Szegedi Nemzeti Színház

Felső tagozatosok és középiskolások vehetnek részt az idén induló színházpedagógiai programban. Jelentkezni még szeptember 30-ig lehet, a részvétel itt is ingyenes. Emellett a már ismert háromlépcsős programok és tantermi előadások várják a középiskolai osztályközösségeket, a 18 év feletti nézőközönség pedig egy kétlépcsős modulon, (vagyis az előadást követően egy feldolgozó foglalkozáson) vehet részt, melyre szintén a honlapon keresztül lehet jelentkezni.

Természetesen a fentiek mellett számos kőszínház, alkotóműhely, egyesület kínál diákoknak szóló csoportos pedagógiai programokat. A Pesti Magyar Színháznak például egészen összetett a repertoárja, és még a látássérült gyerekek számára is dolgoztak ki foglalkozásokat. A Tantrend egyik szerzője tavasszal el is kísért egy osztályt, melyből egész cikksorozat született. De külön figyelmet érdemelne a Kolibri Színház, vagy a Káva színházi Műhely tevékenysége, hiszen ezek főleg dráma-és színházpedagógiai elveken alapulnak.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ezek a programok nem leendő színházi szakembereknek vagy színészpalántáknak szólnak. Segítségükkel ugyanakkor meg lehet ismerni a színház kelléktárát, meg lehet benne találni azt, ami egy diákot megérint, vagy amin keresztül önmagával, illetve saját határaival kapcsolatban válik tudatosabbá.

Nem véletlen, hogy rengeteg drámapedagógia program olyan témát vet fel, mint a szexualitás, a válás, a függőség, a megfelelési kényszer. Tanár és diák egyaránt megtanulhat színházul: a színház nyelvén, a színház eszközeivel beszélni olyan témákról, mely más, klasszikus, iskolai keretek között nem, vagy nagyon nehezen volna lehetséges.