Biodiverzitás – a Világ Legnagyobb Tanóráján jártunk

A Világ Legnagyobb Tanórája az első olyan globális oktatóprojekt, amelyen keresztül a gyermekek világszerte egy időben ismerhetik meg azokat a fenntartható fejlődési célokat, amelyek a társadalom kiemelt problémáira nyújtanak megoldást – többek között a mélyszegénység felszámolásával, az esélyegyenlőség megteremtésével, a minőségi oktatás biztosításával és a környezetünk védelmével.

alt


A Világ Legnagyobb Tanórája program (www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu) idén jubileumi ötödik alkalommal, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, mint projektgazda megbízásából, az UNICEF Magyar Bizottság, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottsága és a WWF szakmai támogatásával, valamint a PontVelem Nonprofit Kft. szervezésében került megrendezésre, a technikai feltételek biztosítását pedig a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány vállalta. Az idei program Magyarországon 2019. szeptember 30. és október 4. között valósul meg, kiemelt témája a biodiverzitás, a biológiai sokféleség. A szervezők a program lebonyolítását korosztályokhoz igazítható tanóravázlatokkal, animációs filmekkel segítik. 

A Világ Legnagyobb Tanórájának sajtó nyilvános nyitórendezvénye 2019. szeptember 30-án, hétfőn a Kőbányai Szent László Gimnázium dísztermében zajlott.  Az online streameléssel közvetített tanórán az ország minden pontján valós időben vehettek részt a csatlakozó iskolai osztályok. 

A megjelenteket Sárkány Péter, a Kőbányai Szent László Gimnázium intézményvezetője köszöntötte, majd elmondta, hogy gimnáziumuk több mint 50 éve tagja az UNESCO Társult Iskolák hálózatának. Az UNESCO-célok az iskola életében mindig fontosak voltak és fontosak ma is. A neveléssel, a fogyasztási szokások alakításával személy szerint is nagyon sokat tudunk tenni, hogy ne éljünk pazarlóan, ne költsünk feleslegesen – hívta fel a figyelmet a környezettudatos gondolkodásra Sárkány Péter.

Pálfi Erika, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelési Tartalomfejlesztési Főosztályának vezetője a fenntarthatóságra nevelés kompetencia-területre reflektálva elmondta: úgy látja, a fiatalok nagyon elkötelezettek és fogékonyak arra, hogy tegyenek a jövőért. Összefoglalta, hogy az EMMI mit tesz azért, hogy a folyamatokat pozitívan befolyásolja. Elmondta azt is, hogy 2020-tól minden pedagógusnak számot kell adnia a fenntarthatóságra nevelés érdekében a saját iskolájában végzett munkájáról. Az Ökoiskola Hálózathoz már több mint 1000 iskola csatlakozott, akik vállalják, hogy egész évben sokat tesznek a fenntarthatóságért. A Fenntarthatósági Témahét legkiemelkedőbb eredményeit is ismertette, majd egy közös drámajáték következett, amellyel a főosztályvezető asszony megmozgatta az órán résztvevőket. A drámajáték során a diákok közös élményen keresztül tudatosíthatták magukban a fenntarthatóság alapvető üzeneteit .    

Matolcsy Miklós, a PontVelem Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója bemutatta a 2019. évi A Világ Legnagyobb Tanórája programot. Tudni kell, hogy ez egy olyan globális kezdeményezés, amely során több mint 160 ország iskoláiban tanárok és diákok közel egy időben a fenntarthatóságról beszélgetnek. Ez az első világméretű projekt, amelyen keresztül a diákok szerte a világon megismerhetik az ENSZ által kijelölt 17 Globális Célt. Idén a VLT fő témája a biodiverzitás védelme, a projekthétre pedig már több mint 600 iskola, jócskán több mint 100.000 diákkal regisztrált. A résztvevő iskolák a honlapról oktatócsomagokat tölthetnek le, amelyek a pedagógusokat segítik a kapcsolódó tanórák megtartásában. A VLT kapcsán három pályázaton lehet indulni, amelyek itt tekinthetők meg: https://www.avilaglegnagyobbtanoraja.hu/palyazatok/. Matolcsy Miklós előadása végén ismertette a PontVelem Nonprofit Kft. szelektív gyűjtési és jótékonysági akcióit is.

alt


Dr. Soós Gábor, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának főtitkára bemutatta a Globális Célokat. Felhívta a figyelmet arra, hogy az is fontos, hol jöttünk ma össze, hiszen a Kőbányai Szent László Gimnázium az UNESCO Társult Iskolák hálózatának is tagja – jelenleg 21 ilyen iskola van Magyarországon. New Yorkban 2030-ig határozták meg a 17 Globális Célt, amelyeket egy képeslapra nyomtatva mindenki kézhez kapott. A főtitkár közös gondolkodásra hívta az órán részt vevőket: egy játék során képek alapján kellett felismerni, hogy melyik Globális Célokhoz kötődnek a kivetített fotók.    

Dr. Vásárhelyi Tamás kutató biológus, nyugalmazott főmuzeológus előadása a Biofília vagy biofóbia? címet viselte.  Az előadás célja az volt, hogy a biodiverzitás iránti szeretetet átadja az ifjúságnak. Megismertük a biodiverzitás három szintjét: a társulások szintjét, a faji szintű sokféleség szintjét és a fajon belüli sokféleség szintjét. Az élővilág legjeiről szólva többek között megtudtuk, hogy a méhkolibri tojása tic-tac cukorka méretű, hogy az albatrosz szárnyfesztávja 3,6 méter széles, hogy a lundák halakra vadászva 7 percig tartják vissza a lélegzetüket a víz alatt. Színes előadása végén az ökoszisztéma-szolgáltatásokat (pl. beporzás, tetemek lebontása) és az azokat végző rovarok fontosságát hangsúlyozta a kutató.

Sipos Katalin, a WWF Magyarország igazgatója, Miért szomorú Földanya? 2018-as Élő Bolygó Jelentés címmel tartott előadást, amely egy, a résztvevőket megmozgató interaktív foglalkozás volt. „Milyen lehet a Föld egy kívülálló szemével?” – tette fel a kérdést. A válasz az élővilág sokszínűsége volt: körülbelül 8-7 millió faj lehet bolygónkon. Az órán részt vevők címszavakban, közösen szedték össze, hogy miért fontos a természet és milyen szolgáltatásokat nyújt mindennapi éltünkhöz: étel, ital, alapanyag, élmény, élőhely, tűzifa, szén-dioxid megkötés, ruha, mikroklíma stabilizálás. Ha nem hagyunk teret a természetnek és mindent elveszünk tőle, akkor nem fogja tudni nyújtani mindazt, amit eddig evidensnek vettünk – figyelmeztetett Sipos Katalin. Azt is elmondta, hogy az Élő Bolygó Index a 1970 és 2014 közötti időszakra 60%-os csökkenést mutat, amely folyamatnak gátat kell szabni. 

alt


A tanórát a diákok által készített flashmob megtekintése és közös fotózás zárta. Az online streamelt tanórát több mint 22.000-en követték online, az előadások közben a menti.com-on feltett kérdésekre pedig közel 1000 diák válaszolt valós időben.