BTM vizsgálat előkészítése a szülővel

Ha megerősödött bennünk a gyanú, hogy egyik tanítványunk tanulási nehézséggel küzdhet, a következő lépést a megfelelő vizsgálat elvégzése jelenti. Ennek megszervezése azonban időnként kihívást jelentő feladat lehet, hiszen meg kell győzni a szülőt arról, hogy gyermeke érdekében tesszük ezt a javaslatot. Az alábbiakban áttekintünk pár szempontot, ami megkönnyítheti ezt a folyamatot.

alt


A beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségeket, röviden BTM-et, a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálat szakértői vizsgálata állapítja meg. A vizsgálatot egy kérelem kitöltésével kérheti az oktatási-nevelési intézmény és a szülő is, ami időpont egyeztetést követően meg is történik. 

A fenti folyamat egyszerűnek tűnhet, mégis érdemes figyelmet fordítani a megfelelő előkészítésére. Minden gyerekkel kapcsolatos vizsgálat, legyen az orvosi, pedagógiai vagy pszichológiai, rengeteg szorongást, aggodalmat hoz fel a szülőkben, különösen akkor, ha nem értik, hogy miért van rá szükség. A szakember előtti megjelenést, tudattalanul, értelmezheti a szülő egyfajta vizsgaként is, ahol megmérettetik, hogy elég jó szülő-e. 

Számunkra is fontos, hogy a szülő bizalommal forduljon a szakértő felé, mert akkor lesz hatékony a vizsgálat, ha minél több információ felszínre kerül. A bizalom építhető azzal, ha minél pontosabban tájékoztatjuk arról a szülőt, hogy mi várható a vizsgálat során. 

Egyeztetés négyszemközt

Ha szükségesnek látunk egy szakértői vizsgálatot, törekedjünk arra, hogy észrevételeinket négyszemközt meg tudjuk beszélni a szülővel. Ekkor lehetőségünk nyílik arra, hogy alátámasszuk véleményünket és pontosan megfogalmazzuk megfigyeléseinket. A bizalmas beszélgetés teret ad arra, hogy a szülő feltehesse kérdéseit, és saját nézőpontját kifejthesse. A személyes beszélgetésnek üzenete van: a diák előrehaladása olyan fontos nekünk, hogy szívesen rászánjuk az időnket a közös megoldások megkeresésére. Ez könnyebben elfogadható, mint egy hazaküldött, kommentár nélküli papír. 

A beszélgetés során hangsúlyozzuk azt, hogy mik azok az okok, amik miatt szükség van a vizsgálatra, és milyen támogatás, kedvezmény illeti meg a gyereket, ha a gyanú alátámasztásra kerül. Hasznos érv lehet azt említeni, hogy a szakértő objektív félként meg tudja állapítani azt, hogy milyen segítségre van szüksége ahhoz a fiatalnak, hogy jobban érezze magát az iskolában és magasabb szinten is tudjon teljesíteni. Ha megerősítik, ha kizárják a beilleszkedési, tanulási vagy magatartási nehézséget, akkor pozitívan változhat a helyzet, és javaslatokat is mindenképp kapunk, amik hozzájárulnak ahhoz, hogy közösen gondolkodjunk a gyerek számára megfelelő támogatáson. 

Pontos tájékoztatás

Lényeges, hogy a szülőt pontosan tájékoztassuk arról, hogy hogyan zajlik egy ilyen vizsgálati eljárás. Minél felkészültebben érkeznek a pedagógiai szakszolgálatba, annál kevésbé tűnik ijesztőnek, szorongáskeltőnek a helyzet. Említsük meg, hogy helyileg hova kell menni, milyen hosszú egy vizsgálat (első esetén 2-3 órás is lehet). A szakemberek dolgoznak a szülővel és fiatallal egyaránt. Itt olvasható egy rövid összefoglaló a szakértői vizsgálatokról. Hangsúlyozzuk, hogy lehetőleg a szülő kísérje el a diákot a szakszolgálatba, hiszen ő a leghitelesebb információforrás a szakemberek számára, és ő az, akit hitelesen tájékoztatnak az eredményekről is. 

A „négy oldalas” kitöltése

„Négy oldalasként” híresült el az intézményekben a szakértői vélemény iránti kérelem. Ezzel a formanyomtatvánnyal lehet igényelni a vizsgálatot. Különböző szempontokat sorol fel, amik támpontot jelentenek a szakértőnek a vizsgálat során. Egyes kérdéseket a szülő, másokat a pedagógus válaszol meg. A rubrikák tartalmazhatnak eltérő véleményeket is, ahol a szülő leírhatja, ha másként látja gyermeke helyzetét az iskolában. 

A pedagógusok (osztályfőnök, szaktanár, fejlesztőpedagógusok, esetleg iskolapszichológus) a kérelemben összefoglalják azokat a tüneteket, amik szerintük jelei lehetnek BTM nehézségnek. Ezeket a véleményeket a szülőnek joga van megismerni a vizsgálat előtt. A kérelem csak akkor továbbítható az illetékes szakszolgálathoz, ha a szülő aláírta azt. 

A szakértői vizsgálat megfelelő előkészítése nem csak a szakszolgálat szakemberének jelent könnyebbséget, hanem a szülő is megbizonyosodik arról, hogy gyermeke érdekét helyezzük előtérbe és rá partnerként tekintünk.

(A szerző tanácsadó szakpszichológus, iskolapszichológus)