Dalszerzést az osztálytermekbe! – Kreatív fejlesztés könnyűzenével

Élményalapú, digitális technikai eszközre építő, óvodásoknak és kisiskolásoknak szóló új nemzetközi zeneoktatási módszertan európai bevezetésén dolgozik a dalszerzőket tömörítő Artisjus Egyesület. A napokban útjára indított Future Songwriting  elnevezésű kétéves nemzetközi projektben összesen nyolc európai intézmény működik együtt, munkájukat az EU Kreatív Európa programja is támogatja.

alt


Rendhagyó tanórák

Az eredetileg Finnországban indított projekt néhány éve hatalmas sikereket ért el a finn általános iskolás énekzene-oktatásban. Lényege, hogy a digitális technika használatával interaktívvá és élményalapúvá teszik a kisiskolások zenei foglalkozásait, a középpontban pedig a közös dalszerzés áll. Az óvodai és iskolai foglalkozások keretében a gyerekek együtt kitalálnak egy történetet és az abban szereplő karaktereket, majd egy táblagép segítségével hangokat, zajokat, zörejeket gyűjtenek, rögzítenek. A GarageBand elnevezésű applikációnak köszönhetően szabadon engedhetik zenei kreativitásukat: hangszereket szólaltathatnak meg, közösen zenét és szöveget írnak, egyszerű dalokat hoznak létre. 

Kreatív fejlesztés

Ahogy a rendszeres gyurmázás után nem lesz minden gyermekből keramikus művész, úgy a Future Songwriting projektben résztvevő ovisokból és kisiskolásokból sem lesz feltétlenül zeneszerző vagy szövegíró. A fő cél itt is a kicsik kreativitásának és egyéb képességeinek fejlesztése. Ráadásul a zenélés bizonyítottan segít leadni a bennük felgyülemlett feszültséget, ezáltal hozzájárul a lelki kiegyensúlyozottsághoz. Emellett a dalszerzői tehetségek felkutatására és motiválására is használható a módszer.

Elérhető és költséghatékony

A módszer előnye, hogy az alkotás nem igényel költséges technikai apparátust, stúdiót vagy technikai személyzetet. A módszertan ismerete mellett mindössze egy-két táblagépre és az alkalmazásra van szükség. A korábbról már sokak által ismert rendhagyó énekóráktól eltérően itt nem vendégművészek biztosítják az élményt, hanem a tanítók továbbképzésén és a technika használatán van a hangsúly. 

EU támogatás, magyar szerepvállalás

A finnországi sikerek után az Európai Unió Kreatív Európa programja támogatásával más országokra is megnyitják a projektet. Magyarországról a dalszerzők egyesületét, az Artisjust hívták meg partnernek.  „Mi koordináljuk a projekt teljes európai kommunikációját, emellett a hazai tanítóknak szóló továbbképzési programok szervezői vagyunk. Ahogy a kisgyerekek ceruzát, papírt kapnak a kezükbe és rajzolni kezdenek, úgy teszi lehetővé ez a módszertan, hogy élményszerűen dalszerzéssel foglalkozzanak. Büszkék vagyunk, hogy részt vehetünk ebben az oktatási projektben” – mondta Tóth Péter Benjamin, az Artisjus üzleti transzformációs igazgatója.

A projekt 3 fő eleme:

  • Műhelyképzés óvodapedagógusok és tanítók részére (Finnország, Németország, Franciaország, Magyarország)
  • Továbbképzés tanítóknak e-oktatási eszközzel
  • Kísérleti iskolai oktatások 3 országban (Finnország, Németország, Franciaország) 

Eközben egyetemi kutatók dolgoznak a módszertan tökéletesítésén, további országokra való kiterjeszthetőségén. A projekt befejezésére 2020 őszén kerül sor, záró szemináriumokat tartanak Helsinkiben, Budapesten, Párizsban és Brüsszelben.

Nemzetközi pályázat

A pályázatot lebonyolító szervezetek a finn (TEOSTO), a magyar (Artisjus) és a francia jogkezelő (SACEM), a Pompeu Fabra Egyetem (Spanyolország), a Kölni Egyetem (Németország), a Musical Futures zeneoktatási szervezet (UK) és a Helsinki Művészeti Egyetem (FI). Az oktatási módszertan az INTO School (Finnország) sajátja. A kommunikációs munkát az Artisjus a Hangvető közreműködésével valósítja meg.

További információ:
http://futuresongwriting.eu/project/
https://www.facebook.com/futuresongwriting.eu/