A digitális jövő elkezdődött

A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) az EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” című kiemelt projekt keretében szervezte meg A digitális jövő elkezdődött. Benne vagy?! DOKK 2019 Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás című rendezvényét.

A képen a DOKK közönsége látható.

A DOKK-Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás már második alkalommal széles körű tájékoztatást ad a Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájában foglalt célokról, és lehetőséget kínál a digitális oktatáshoz kapcsolódó pedagógiai, módszertani és technológiai eszközök és újdonságok megismerésére. A téma iránt érdeklők módszertani workshopok, eszközbemutatók és további színes programok keretében, első kézből értesülhettek a hazai digitális oktatás helyzetéről és jövőjéről.

Dr. Bódis József az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára köszöntő beszédében hangsúlyozta, hogy a közeljövőben a munkák 90%-a nem végezhető digitális készség nélkül. 

Dr. Solymár Károly Balázs az Innovációs és Technológiai Minisztérium infokommunikációért felelős helyettes államtitkára előadásában arról értekezett, hogy a digitalizáció a versenyképesség alapja, egyre nagyobb a szerepe ma Magyarországon. A fejlődés üteme exponenciálisan gyorsuló, és a digitális gazdaság jelen pillanatban Magyarország GDP-jének 21-22%-át adja. 

Mart Laanpare a Tallinni Egyetem Oktatástechnológiai Kutató Központ vezető kutatója Az oktatás digitális átalakítása Észtországban címmel tartott lenyűgöző előadást. Laanpare ismertette, hogy a digitalizáció részben azért lett ilyen fejlett a mai Észtországban, mert sok kibertámadás érte őket az orosz hekkerek részéről, de ebből Észtország sokat tanult, és ma igen fejlett az országukban a kiberbiztonság. Az oktatási rendszer Észtországban decentralizált és nagyon magas szinvonalú, talán ezt az is bizonyítja, hogy szinte minden iskola önkormányzati fenntartás alá tartozik, alig van magániskola, tehát a közoktatáson túli alternatívákra nincs igazán szükség. Észtországban a legkisebb a különbség a legjobb és a legrosszabb iskolák között. Azonban nincsenek különleges programjaik vagy kiemelt oktatási stratégiájuk, ezért nehéz megfogalmazni, hogy miért működik ilyen jól a rendszer. A titok nyitja valószínűleg a pedagógus – vélekedik Laanpare. 

Észtországban először 1964-ben jelent meg egy bentlakásos iskolában a számítástechnika, ebben az iskolában kiemelt matematikai tagozat is működött. Az utóbbi évtizedekben arra lettek figyelmesek az észt oktatással foglalkozó szakemberek, hogy amíg mondjuk kereskedelem egyre több IKT eszközt használ párhuzamosan, az oktatási intézmények szinte csak hálózaton levő gépeket vettek igénybe. Ezért az lett az oktatásban zajló digitalizáció egyik legfontosabb célja, hogy minden diáknak és minden tanárnak legyen legalább egy IKT eszköze, azaz legyen egy az egyhez megfelelés. Ma már nemcsak egy eszköz a számítógép, Laanpare véleménye szerint ma egy IKT eszköz egyfajta kibővítése a testünknek: együttműködésre, kommunikációra stb. használjuk, tehát nemcsak információszerzésre használjuk a számítástechnikát, mint pár évtizeddel ezelőtt. 

Laanpare azt is hangsúlyozta, hogy a digitális kultúrát az iskolák egymástól tanulhatják el, vagyis alulról érdemes ennek az oktatási stratégiának elindulnia, alulról célszerű építkeznie. Folyamatos munka, hogy a tankönyvek, felmérők, vizsgarendszerek digitalizált formában elérhetők legyenek. A jövőben tanulási analitikát is terveznek alkalmazni, és Mesterséges Intelligenciával is igyekeznek segíteni a tanulási folyamatot. Nagysebeségű konnektivitás kialakítása is cél, hogy ne legyen túlhasznált wi-fi az iskolákban. Alcél még a digitális kompetencia, és az, hogy a tanár képes legyen összehangolni a technológia használatát az osztályteremben. A megfelelő digitális kompetencia segítheti a tanárt abban is, hogy csökkenjen a tanítási óráinak is a száma, ahogy a tanulók is társszerzők lehetnek a tankönyvírásban, illetve vannak már olyan iskolák Észtországban, ahol a tanulók is határozzák meg a vizsgákat. 

(A képeket Hegedűs Mihály készítette.)