Digitálisan, színesen

Motiválás, a figyelem felkeltése és megtartása – minden pályakezdő pedagógus talán legnagyobb kihívása munkája során. A digitális eszközök mint szemléltetőeszközök ebben is segítséget nyújthatnak, megfelelő használatukkal színesebbé, érdekesebbé tehetők a tanórák. Ezek közül egyúttal négyet ajánlunk – elsősorban a tanárok figyelmébe.

alt


A digitális világ át- és átszövi mindennapjainkat: a világhálón keresztül intézzük pénzügyeink egy részét, intézzük vásárlásaink egyre nagyobb hányadát, online foglaljuk le nyaralásunkat, de az interneten történik a felvételire, vagy az egyetemi-főiskolai vizsgára való jelentkezés is. Az e-egészségügy, az e-közigazgatás és az e-kormányzás is valósággá érett, s a közeljövő egyik kulcskérdése, hogy a mostani és a következő generációk mennyire tudnak élni a digitális világ adta lehetőségekkel, felkészíti-e őket az oktatási rendszer ezekre a kihívásokra a digitális kompetenciák fejlesztésével.

A magyar kormány az internetről és a digitális fejlesztésekről kezdeményezett 2015. évi nemzeti konzultáció (InternetKon) eredményei alapján készítette el a magyar társadalom és a magyar nemzetgazdaság digitális fejlesztését célzó Digitális Jólét Programot (DJP). A programot és Magyarország Digitális Oktatási Stratégiáját (DOS) az a felismerés hívta életre, hogy a digitális átalakulás nem választás kérdése: erre mindenkinek fel kell készülnie, hiszen 20. századi tudással senki nem lehet versenyképes a 21. században – olvasható a DJP bevezetőjében.

A jövő iskolája digitális: a DJP szerint ebben az iskolában digitális módszertanokkal, digitális tananyagokat digitálisan felkészült tanárok oktatnak. Ez egyrészt attitűd kérdése, és sok függ az infrastruktúrától is: jellemzően ma Magyarországon a pedagógusok alig használják az IKT-eszközöket és a modern technológiát a tanítási-tanulási folyamat során a köznevelésben az eszközök hiánya vagy az elavult eszközpark miatt. Akik viszont igen, azoknak a bőség zavara okozhat fejfájást, hiszen nehéz kiigazodni a tanulást segítő megannyi applikáció, online játék, illetve szemléltető eszköz között. Most négyet mutatunk be a választást megkönnyítendő.

Angol

A www.rrrather.com az az oldal, ahol órákat lehet eltölteni úgy, hogy – értelmes és kevésbé értelmes – kérdésekre válaszolunk, például, hogy mit szeretnénk jobban: repülni vagy gondolatot olvasni? Megnyerni a lottót, vagy megkétszerezni az életévünk számát? A felületen szavazni kell, és ha kedvünk tartja, kommentelhetünk is, az adott döntés mellett érvelve, megnézhetjük, hogy melyek a „legforróbb” témák, és kategóriák (sport, technológia, politika stb.) szerint is listázhatjuk a kérdéseket. Az angol társalgási gyakorlatokhoz nagyon jó alapot ad az oldal, és az érveléstechnikát kiválóan lehet fejleszteni olyan kérdésekkel, minthogy milyen társat szeretnénk: akinek a miénkkel ellentétes a politikai nézete, vagy akinek más a vallása? Ki lennék: a világ legokosabb embere, vagy a legszexibb?

Rajz

Rajzolj valamit – hirdeti velősen a weavesilk.com (Silk) nevű oldal. A Silk egy interaktív generatív művészeti platform, ahol generatív, algoritmus útján történő képalkotásra van lehetőség különféle színekkel, többszörös szimmetriával. A rajzolás megszerettetésének legjobb az alkotást örömként felfogó tevékenységre való felhívás – ez az oldal inkább arra jó, hogy megnyisson más kapukat, felkeltse az érdeklődést a számítógépes művészet, a grafika iránt. A szép, letisztult oldal – amely az Apple termékeken is használható – ezen felül mindazokkal a jellemzőkkel bír, amely egy modern platform megkíván: alkotásunkat lementhetjük, megoszthatjuk a Facebookon, a Pinteresten vagy elküldhetjük magunknak emailben.

Földrajz, történelem

A ClassTools.net mapgame nevű aloldala egy online kincskereső platformot kínál, amely kiváló szemléltető eszköz lehet földrajz vagy éppen történelem órán. A gamifikáció jegyében született virtuális kincskeresés során csak annyi a dolgunk, hogy pénzérméket helyezünk a térképen és mindegyikhez valamilyen instrukciót, kérdést találunk ki. Ha megvagyunk, kapunk egy egyedi linket, amit a diákokkal megosztunk és kezdődhet is játék. A cél, hogy a – különböző nehézségi fokú – utalások alapján a diákok megfejtsék, melyik településre, dombra, folyóra stb. gondoltunk, ránagyítsanak a térképre és összegyűjtsék az érméket.

Zene

A zene öröm, a zenélés pedig mindennapos örömforrás. De mi van, ha nincs semmilyen hangszer a környezetünkben, amit meg tudnánk szólaltatni mondjuk egy erdei táborban? Erre kínál megoldást a Zenebatyu nevű Youtube-csatorna. Schönfeld Mátyás ötletgazda, zeneterapeuta mindenhol feltalálja magát: súlyzókkal szólaltatja meg a Terminátor főcímdalát, szórólapból készít magának egyszer használatos hangszert, bonbonos doboz és befőttes gumi segítségével adja elő a Kaliforniai álom betétdalát, vagy éppen kanalakkal és késekkel az örök kedvenc Super Mariót. Tessék utánacsinálni!