Elkezdődött A Világ Legnagyobb Tanórája – 2018

Idén szeptember 2428. között rendezik meg szerte a Földön a Világ Legnagyobb Tanóráját. Ebben a globális oktatóprojektben a tanulók egy időben ismerkedhetnek meg a fenntartható fejlődést szolgáló Globális Célokkal. Az ünnepélyes nyitórendezvényéről, egy rendhagyó nyilvános tanóráról, a Fasori Evangélikus Gimnáziumból jelentkezünk.

alt


Az ENSZ 2015 szeptemberében indította útjára a „Project Everyone” kampányát, amelyben a 17 újonnan megfogalmazott Globális Célját szeretné megismertetni a gyerekekkel. A Világ Legnagyobb Tanórája az első globális oktatóprojekt, amelyen keresztül a gyermekek világszerte egy időben megismerhetik a fenntartható fejlődést szolgáló Globális Célokat, amelyek a társadalom kiemelt problémáira kívánnak megoldást nyújtani többek között a mélyszegénység felszámolásával, az esélyegyenlőség megteremtésével, a minőségi oktatás biztosításával és a környezetünk védelmével.

A Világ Legnagyobb Tanórája idén 2018. szeptember 24–28. között negyedik alkalommal kerül megrendezésre, amelynek szervezésére és lebonyolítására az Emberi Erőforrások Minisztériuma a PontVelem Nonprofit Kft.-t bízta meg. Emellett a program előkészítésében és támogatásában a következő szervezetek vettek részt: UNICEF, UNESCO, Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács.

Hajdó Ákos, a Fasori Evangélikus Gimnázium intézményvezetője köszöntötte a megjelent vendégeket, és a diákokat. Elmondta: nem vitás, hogy a 17 globális célt meg kell ismerni – ezzel a megfontolással csatlakozott az iskola a rendezvényhez. 

Nagy-Király Vivien, a rendezvény moderátora köszöntötte a megjelenteket és elmondta, hogy az elkövetkező hét legfontosabb feladata, hogy a globális célok megismerése mellett közös megoldásokat keressünk a célok eléréséhez. Jelenleg éppen 3014 osztály és több 10.000 diák vesz rész a rendezvényen egyidőben. Utána bemutatta azokat az előadókat, akik a nyilvános órát tartják a diákoknak, majd ismertette az óra menetrendjét.

Dr. Soós Gábor, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának főtitkára bemutatta a globális célokat, melyeket 2015-ben fogalmaztak meg a Fenntartható Fejlődési Csúcstalálkozón New Yorkban. Idézett is az Agenda 2030-ból: „…Mi lehetünk az első generáció, amelynek sikerül véget vetnie a szegénységnek, s mi lehetünk az utolsók, akiknek esélyük van megmenteni a bolygót.” Utána elgondolkodtató képeket vetített ki a gyerekeknek, akiknek az volt a feladatuk, hogy beazonosítsák, hogy melyik globális célról van szó. Végül röviden ismertette az UNESCO-t, mely oktatással, tudománnyal, kultúrával és info-kommunikációval foglalkozik. 

Pálfi Erika, az Emberi Erőforrások Minisztériumának Köznevelési Tartalomfejlesztési Főosztályának főosztályvezetője köszöntötte a diákokat, és megköszönte a Fasori Evangélikus Gimnáziumnak, hogy befogadták a rendezvényt. A főosztály munkáját lefedő rövidítések, fogalmak kitalálásával lehetett a gyerekeknek könyvjelzőket gyűjteniük. A játék során szóba került a Nemzeti alaptanterv, a digitális tanagyagok, az Ökoiskola, a tankönyvek, a Gyermekvédelmi Stratégia, a DOS, az NKP és a kerettantervek is. Bemutatta, hogy az EMMI hogyan járul hozzá a Globális Célok megvalósulásához: jogszabályok harmonizációjával, javaslatok megvitatásával, valamint a nemzetközi koherencia megteremtésével. A végén derült fény arra, hogy a főosztályvezető a könyvjelzőket szándékosan igazságtalanul osztotta el a jól-rosszul válaszoló gyerekek között, hogy a diákok megtapasztalhassák a saját bőrükön az egyenlőtlenségeket, amelynek felszámolása az egyik globális cél. Utána arra biztatta a diákokat, hogy ma mindenki tegyen egy jó dolgot valakivel.  

Kovács Annasára, az UNICEF Magyar Bizottság Alapítványának gyermekjogi munkatársa röviden bemutatta az UNICEF-et, majd felhívta a figyelmet arra, hogy minden egyes cél nagy hatással van a gyerekek életére. Borítékot osztott ki minden csoportnak, amelyben egy-egy térképrészlet volt. El kellett képzelni egy olyan országot, ahol mind a 17 cél megvalósult, és arra kérte a gyerekeket, hogy a térképre írják, vagy rajzolják fel, hogy milyen az az ország, ahol a globális célok teljesültek. A gyerekek vidám nyüzsgéssel vetették bele magukat a csoportmunkába.  

Zentai Sára, a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsának (NFFT) fenntarthatósági politikai tanácsadója összefoglalta a diákoknak, hogy mivel foglalkozik a szervezete. Megtudtuk azt is, hogy a magyarországi fenntarthatósági célokat az NFFT határozta meg, melyek nagy átfedésben vannak a globális célokkal. Utána levetítette a diákoknak a következő kisfilmet a Világ Legnagyobb Tanórájáról. 

Matolcsy Miklós, a PontVelem Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója összefoglalta az eddigi eseményeket, majd elmondta, hogy ahhoz, hogy 2030-ra elérjük a kitűzött célokat, ahhoz mindenkinek össze kell fognia. Feladatot is hozott a gyerekeknek. „Az a kérdés, hogy ti, személyesen mit tudtok tenni azért, hogy a 17 cél megvalósuljon” –  mondta. Ehhez kapcsolódóan ismertette a Pontvelem Nonprofit Kft tevékenységét, mely maga is több módon hozzájárul a fenntarthatósághoz. Mindenki gyerek kapott egy káryát, amire le kellett írnia azt, hogy a következő 1 napban, vagy 1 hétben mit tudnak konkrétan tenni azért, hogy a 17 globális cél közül valamelyikhez közelebb kerüljünk. Utána egy érdekes kísérletre került sor. Matolcsy Miklós egy üvegbe először pingponglabdákat rakott, majd megkérdezte, hogy tele van e az üveg. Utána kisebb kavicsokat öntött rá, és megint megkérdezte, hogy most már tele van-e. Aztán homokot szórt a fennmaradó helyekre és megint megkérdezte, hogy ugye most aztán már tényleg tele van-e az üveg. A diákok helyeseltek. Elmondta, hogy a pingponglabdák jelentik az alapvetően fontos dolgokat az életben, olyanokat, amire időt kell szánni, a családot, a tanulást, a barátokat és így tovább. Mellette találhatók még kavicsok, amelyek a kisebb célokat jelentik, egy tárgyat, egy biciklit, egy mobiltelefont, egy vizsgát. Aztán van a homok, amik még kisebb, kevésbé fontos dolgokat jelentenek, például a „kütyüzést”, vagy a tv-nézést. Ha azonban fordítva töltjük fel az üveget, és a homokkal kezdjük, akkor a nagyobb célok már nem férnek bele. Végül a gyerekek ajándékot is kaptak, kézzel festett valódi duna-kavicsot, melyen a globális célok voltak feltüntetve, valamint egy kis édességet is. A rendezvényt közös fotózás zárta.

(a képeket Kaliczka Gabriella készítette)