Elsősegélynyújtás – akár első osztálytól is…

Elég bekapcsolni a televíziót és elolvasni a napi híreket ahhoz, hogy lássuk, hogy az elsősegélynyújtással (és megelőzéssel!) kapcsolatos ismeretek oktatását nem lehet elég hamar kezdeni. De hogyan fogjunk hozzá? Írásunkban ehhez igyekszünk néhány tippet adni.

A képen egy elsősegélydoboz látszik.


Stayin’ Alive – Életben maradni

Mi a közös a Szombat esti láz (Saturday night fever) Stayin’ Alive (Bee Gees) és a Dancing Queen (Abba) című dalokban? A tempó – ami ráadásul komoly segítséget jelenthet az újjáélesztésben, legalábbis ez derül ki a kölni egyetem korábbi kutatásából. A jelzett dalok zenei tempója ugyanis 100–120 BPM (beats per minute – azaz a percenkénti leütések száma) között van, és ehhez hasonlóan percenként 100–120 nyomással (vagyis másodpercenként kettővel) ideális az eszméletét veszett ember szívébe pumpálni a vért.

Ennek tudatában nem meglepő, hogy a 2011-ben közismertté és népszerűvé vált videó, amelyben a Guy Ritchie-filmek sztárja, Vinnie Jones magyarázza el az újraélesztés legfontosabb szabályait, a Stayin’ Alive „felhasználásával” készült:

Az oktatóanyag magyar változatának gyártására az Országos Mentőszolgálat Alapítvány kért és kapott engedélyt a készítő British Heart Foundationtól. Ez utóbbi kisfilmet a Valami Amerika 2 rendezője (a történetesen fogorvosi végzettségű) Herendi Gábor rendezte és szereplői is a film karakterei közül kerültek ki. Az újjáélesztést a filmbeli gengszterfőnök, Bala, azaz Csuja Imre mutatja be. 

Sokak számára talán különös ez a kampány, de igen nagy jelentőségű – különösen annak tudatában, hogy Magyarországon évente 25 000 embert ér hirtelen szívhalál, s az esetek túlnyomó többségében a felkészületlenség és a félelem miatt senki sem próbál meg segíteni.

Már az alsó tagozatban is…

Az említett oktatófilm a szó konkrét és átvitt értelmében egyaránt gyorssegélyt jelent – ha mégoly hasznosat is. Az ideális az lenne, ha a fiatalok minél hamarabb részesülnének elsősegéllyel kapcsolatos ismeretek oktatásában. Így vélhetően könnyebbebben felismernék a veszélyeket és hatékonyabban tudnak fellépni a Stayin’ Alive-kisfilmekhez hasonló szituációkban is. Az oktatásnak komoly szerepe lenne a megelőzésben is – és mindenképpen gyakorlati hasznot jelentene például a jogosítvány megszerzéséhez szükséges egészségügyi igazolás megszerzésében is. 

Ma már szerencsére nálunk is beszerezhetők azok a munkatankönyvek és segédletek, amelyek ilyen esetekben jól használhatók. Ezek közé tartozik a Marsi Zoltán (oktatásvezető, középiskolai tanár, elsősegély szakoktató, oktatás- és egészségfejlesztési szakértő, egyetemi óraadó) által összeállított Elsősegélynyújtási ismeretek kisiskolásoknak I. című kiadvány is, amely logikusan felépítve, átgondolt, egymásra épülő anyagrészekben, a gyerekek nyelvén mutatja be a témával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. A kiadvány – melynek folytatását is tervezi a szerző – a tanárok számára is igen hasznos segédleteket (mintafeladatokat, óravázlatokat) kínál – több szinten is segítve az elsősegélynyújtással kapcsolatos ismeretek elsajátítását.

„Import ötletek”

A pedagógusok számára érdekes és praktikus segédletet ad a British Red Cross oldalain (http://www.redcross.org.uk/What-we-do/Teaching-resources/Teaching-packages/Microsite/Life-Live-it-first-aid-education-for-children) található oktatóanyag, amelynek bizonyos részei magyar pedagógusok számára is használhatók – akár nyelvtudás nélkül is (bár nyelvgyakorlásnak sem utolsó). 

Az oldalon található interaktív játékok egyike (http://www.redcross.org.uk/What-we-do/Teaching-resources/Teaching-packages/Microsite/Life-Live-it-first-aid-education-for-children/Stay-safe/Activity-spot-danger) arra keresi a választ, hogy mennyire jó „helyszínbiztosító” a játékos, azaz mennyire ismeri fel a veszélyeket saját környezetében. A megadott ábrán egy konyha látható, s a feladat szerint fel kell ismerni azokat a tárgyakat és eszközöket, amelyek mindenképpen veszélyesek (kés, nyitott gyógyszeres üveg, stb.). A játékot több szinten, azaz nehezebb fokozatokon is játszható. Interaktív tábla hiányában normál megjelenítéssel – vagy akár kinyomtatva is hasznosítható. 

Érdemes felhívni a figyelmet a játék pedagógiai értékeire is: elsősorban arra, hogy igyekszik félelemkeltés nélkül információkat adni a gyerekeknek: vagyis a világot nem elsősorban veszélyes helyként mutatja (be ahol akciófilmbe illő problémákkal kell szembenéznie az élőlényeknek), hanem sokkal inkább szakértői, nyomozói védelmezői szerepbe helyezi a játékost. Ezzel a gesztussal is azt érzékeltetik a játék létrehozói, hogy veszély esetén sem vagyunk feltétlenül passzivitásra kényszerítve, tényleges veszély esetén is tehetünk saját biztonságunkért. 

Az oldalon található játékok közül a segítségnyújtás lépéseivel foglalkozó (http://www.redcross.org.uk/What-we-do/Teaching-resources/Teaching-packages/Microsite/Life-Live-it-first-aid-education-for-children/Help-save-lives/Activity-treat-me) nyelvtudást igényel – bár angolórákon kiválóan használható.

Összességében elmondható, hogy a röviden bemutatott, elsősegélynyújtással kapcsolatos anyagok elsődleges célja a figyelemfelkeltés, az ismeretek gyors elsajátíttatása – de ami ennél is fontosabb: a közöny és az indokolatlan félelem eloszlatása, visszaszorítása.