Energia – de nem mindegy, miből

A XXI. század mindennapjaiban a túlhajszolt életmód, a korábbiakhoz képest nagyobb követelmények teljesítése több energiát követel, azonban nem mindegy, miből nyerjük a mindennapi energiát. A koffein az egyik legtöbbet segítségül hívott vegyület, azonban nem mindegy, mennyit fogyasztunk belőle, és főképp, hogy miből nyerjük.

alt


A reggeli órák mindenkinél másképpen telnek, más rituálé szerint indítjuk be a napunkat, akár diákok, akár munkavállalók vagyunk, vagy éppen megérdemelt nyugdíjas éveinket töltjük. Ez az a napszak, amikor szervezetünket megfelelő mennyiségű energiával ellátva felkészítjük az aznapi kihívásokra, legyen szó zárthelyi dolgozatról, üzleti tárgyalásról, esetleg egy hosszabb utazásról. Nem hagyható figyelmen kívül, hogy az energiát miből nyerjük, és főként milyen gyakorisággal pótoljuk azt. Orvosok és dietetikusok egyöntetűen a teljesértékű reggeli étkezést támogatják, hiszen elsősorban ebből nyerhető megfelelő energia. A reggeli „tartozéka” sokak számára egy jó kávé, amellyel önmagában nincs is gond. Ezt igazolja, hogy Magyarország a világ kávéfogyasztási listájának 51. helyét foglalja el, néhány éve pedig újhullám érte el hazánkat is, hiszen különböző pörkölésű kávékat kínálnak a fogyasztóknak, hanyagolva a mesterséges ízesítőket. Sajnos a kávé mellett megjelentek a sokak számára népszerű energiaitalok, amelyekben a mesterséges  ízesítéseken, kemikáliákon kívül nagyobb mennyiségű koffein található.

Bemutatkozik a koffein

A koffein a világon az egyik legismertebb élénkítő hatással bíró alkaloid. A kávébab mellett a tea, a kóladió, a kakaóbab is tartalmazza a koffeint.  Élettani hatásként javítja a fizikai állóképességet, serkenti a szívműködést, megemeli a vérnyomást, fokozza az anyagcserét, vízhajtó hatással is bír. A koffein az agyi aktivitásunkat csökkentő adenozint – amely az alvást elősegítő hormon – blokkolja, azaz fokozza az éberséget, agyi aktivitást.  Egészséges embernél a napi 2-3 csésze kávé elfogyasztása nem feltétlenül okoz problémát – habár a függőség kialakulásában szerepet játszhat –, szív- és érrendszeri problémával küzdő betegeknél azonban számos veszélyt tartogathat. Amíg az egészséges szervezetben a koffein kockázat nélkül befolyásolja a vér zsírsavszintjét, addig szívproblémával küzdőknél növeli a keringési problémák esélyét. Az ödémás, lábvizenyős személyek örülnek, ha távozik szervezetükből a víz, azonban fontos mérlegelni, hogy a vízháztartásunkban ilyen esetben csökkennek a fontos nyomelemek, ásványi anyagok. A koffein túlzott fogyasztását sem lehet megúszni mellékhatások nélkül, amelyek közül a leggyakoribb a hányinger, az izgatottság, a szívdobogás érzése, esetleg hallucináció. Egyes szakemberek szerint 300 mg feletti fogyasztása vértolulást okoz az agyban. 

A népszerűség árnyoldalai

Az energiaitalok a koffein mellett számos más összetevőt tartalmaznak, köztük a taurin nevű serkentő szert, amelyet megfelelő mennyiségben az emberi szervezet is előállít, ezért például kardiológusok szerint nincs szükség további bevitelre. Épp ezért veszélyesek az energiaitalok, mert például a nem diagnosztizált hiperaktív gyermeknél a koffein, a taurin előre nem látott tüneteket produkál, azaz a gyerek túlzott mértékben „felpörög”, hiszen a kardiovaszkuláris rendszer maximálisra van járatva, és – mint minden maximálisra járatott rendszerben – előbb utóbb hiba keletkezik. A túlzott energiaitalfogyasztásnak további veszélye a pszichés függőség kialakulása, amely az elvonás során depresszív tüneteket produkálhat. 

2014-ben egyébként a világon elsőként Litvániában törvényben tiltották meg a 18 év alattiak energiaital fogyasztását, amelyet egyre több ország követ példaként. Hollandiában 2018 októberétől kezdődően nem vásárolhatnak majd energiaitalt a gyerekek, de Norvégiában, Olaszországban, Dániában is betiltották már a normál italként történő értékesítését.  A fiatalok tévesen azt hiszik, hogy egy dolgozat, vizsga előtt lökést ad a szervezetnek, amely ugyan igaz, de ez a hatás ideig-óráig tart. Azaz 1-2 óra leforgása alatt a teljesítőképesség visszaesik, és a csúcsra járatott szervezet azt az energiát is elveszti, amit koffein nélkül megtermelt, tehát egyfajta fáradtság érzés lesz úrrá az adott fogyasztókon.

2010-ban napvilágot látott egy felmérés, mely szerint a 10 és 14 év közötti magyar gyerekek ötöde energiaitalt iszik reggelire. Mivel az ilyen italok legtöbbjében háromszor – ötször nagyobb mennyiségű koffein található, mint egy eszpresszoban, így ezt minden szülőnek érdemes mérlegelni, ha reggel energiaitalos dobozt lát a gyermeke kezében. 

Az energiaitalok alkohollal történő keverése szintén magas kockázattal jár, szakemberek véleménye alapján ugyanis az előbbi serkentőleg hat, az utóbbi épp ellenkezőleg. Így az illető nagyon könnyen elveszíti a kontrollt, nem ismeri fel a veszélyes helyzeteket: például ha autóba ül, könnyen emberéletet követelő balesetet okozhat.

Kávé: igen vagy nem?

Dietetikusok szerint, ha a teljesértékű reggeli étkezés mellé kávét fogyasztunk (vagy további alternatívaként mate teát), azzal alapvetően nincs probléma, hiszen a kávé antioxidánsokat és egyéb bioaktív anyagokat tartalmaz, a rendszeres kávéfogyasztók között kevesebb a daganatos betegek száma, az Alzheimer-kór később jelentkezik. Májzsugorodásban szenvedő betegek között végzett kutatások eredményeképpen azt figyelték meg, hogy a kávét fogyasztóknál csökkent a májzsugorodás esélye, illetve a túlzott alkoholfogyasztásból eredő májkárosodásra jótékony hatást gyakorolt. Antioxidáns tartalma miatt késleltetni az öregedést, továbbá segít megkötni a szabadgyököket. A kávéban megtalálható trigonellin nevű alkaloid a fogszuvasodás megelőzésében is fontos szerepet játszik, ugyanis megakadályozza a streptococcus fogakba való bejutását.

Az egészséges mennyiség meghatározása mellett fontos mérlegelni a fogyasztás időpontját is, hiszen a koffein (akár kávé, akár energiaital formájában) sportolás előtti bevitele sem jár kockázat nélkül. Sportolás közben ugyanis a szervezetünkben lévő folyadék izzadtság formájában távozik, ám ha a vízháztartásunk – a koffein hatására – edzés előtt felborul, nem tudjuk a tartalékokat mozgósítani, hamarabb jelentkezhet rosszullét, kimerültség a nagyobb vízveszteséghez következményeként.