Értő olvasásfejlesztés IKT-eszközökkel

A XX. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia egyik legelső workshopjának keretében a digitális táblák használatának fontossága és jó gyakorlatok megosztása került terítékre.

alt


Kiss Andrásné, a hajdúszoboszlói Thököly Imre Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola tanítója, szaktanácsadó elmondta, több mint egy évtizedes tapasztalata alapján érdemes szófelhővel az óra elején felkelteni a figyelmet, hiszen a diákok ezután sokszor nem is veszik észre, hogy játszva tanulnak. Az egyik legnagyobb problémának azt látja, hogy számos pedagógus még ódzkodik a digitális táblák használatától, azonban szerinte ezt a félelmet le kell küzdeni, hiszen a taneszköz használata új távlatokat nyit. Ehhez természetesen a pedagógus nagyfokú kreativitására is szükség van. 

A tanítónő órái elején a tanulókkal közösen elsőként elkezd ismerkedni a szöveggel, legtöbbször anagramma, kvíz, vagy kérdés-felelet feladatokat hív ilyenkor segítségül. „A tankocka feladatszerkesztő sablonjával pofonegyszerű feladatot készíteni és személyre szabni azokat. Több példa adódott arra is, hogy a tanulók is beszálltak a feladatszerkesztésbe.” – mondta el Kiss Andrásné. Fontos, hogy a motivációs hatást kell megtalálnunk ezen IKT-eszköz használata során. Később a digitális történetmesélés – másnevén újhullámos történetmesélés – segíti az értő olvasás fejlesztését, egyes szám első személyben, képregény vagy LEGO használatával. A befejező rész legjobb feldolgozási módja szerinte kvíz használatával lehetséges.

„A legfontosabb, ha tudom, hogy mire és hogyan használjam a digitális táblát, mely szerintem kielégíti a mai diákok igényeit, a tananyag könnyebb feldolgozását.” – zárta le a workshopot a tanítónő.