Moby Dick, a „fehér bálna”, Herman Melville regényének „hőse” egy tekintélyes méretű, már-már emberi találékonysággal bíró ámbráscet, amely hol itt, hol ott bukkan elő a Japán-tenger habjai közül. A Mobidik, azaz a Mobil Digitális Iskola elnevezésű projekt keretében működő, regénybeli „őséhez” hasonlóan világos színű irodakonténer 2017 elejétől az ország tizenöt iskolájában tűnt fel. Célja, hogy minél több tanár és a diák tapasztalhassa meg a 21. század eszközeivel tartott tanórák előnyeit.

2016. októberében a kormány elfogadta Magyarország Digitális Oktatási Stratégiáját (MDOS). Az ebben foglalt fejlesztéseket megelőzően indult el a Digitális Mintaiskola projekt, melynek keretében a későbbi digitális fejlesztések technológiai, személyi és pedagógiai feltételeinek előzetes tervezése, kialakítása, finomhangolása és beválásvizsgálata zajlik. Mindez az állami, civil és piaci szereplők összefogásával, tíz-tizenkét köznevelési intézmény bevonásával történik. Ennek keretében jött létre a Mobidik projekt is.
„Okososztály” – okos osztály
A Mobidik konténere valójában egy csúcstechnológiájú tanterem, valóságos tanár- és diákparadicsom. Eszközei szinte végtelenszámú lehetőséget kínálnak a tanórai felhasználásra. A berendezés egyaránt alkalmas frontális oktatásra és csoportmunkára – de percek alatt közösségi térré is alakítható. Meghatározó eleme a nagyméretű, érintőképernyős televízió, amely klasszikus táblaként használva írható és törölhető. Természetesen a Mobidik-órákon használt tabletek és notebookok képei is megoszthatók, bemutathatók rajta.
A Mobidikben valóságos „okososztály” tevékenykedik, hiszen minden diák kezében tablet van, s ezek egy osztálymenedzsment rendszeren keresztül kapcsolódnak egymáshoz. Ennek segítségével irányítja a tanár az óra menetét, hiszen felhasználásával egyaránt képes a tartalommegosztásra, szemléltetésre és a számonkérésre.
A konténerben minden diák rendelkezésére áll egy speciális HP notebook, mellyel főként programozási feladatokat végeznek, de az eszköz egyszerű tabletként is használható. A Mobidik működéséhez elengedhetetlen a net: a Telenor által biztosított 4G modemmel mindenhol biztonságos és elegendő sávszélesség áll a felhasználók rendelkezésre.
Tanórák konténerben
Minden meglátogatott iskolában egy hetet tölt a konténer, szakemberei előre megtervezett program szerint szervezik az ismeretátadást. A program létrehozóinak nem titkolt célja, hogy minden tanórán és szakkörön újabb és újabb diákok vegyenek részt, így minél többen – egy héten közel 350-en – szerezhetnek új élményeket és tapasztalatokat a Mobidik révén.

A hétfő délelőtti utazást követően a meglátogatott iskola tantestülete ismerkedhet a programmal és eszközeivel. A hét többi napján (keddtől péntekig) az intézmény megszokott csengetési rendje szerinti tanórákat tartanak az utazó tanteremben.
Kedd délelőttönként a pénzügyi tudatosság fejlesztése a cél a (Pénziránytű Alapítvány támogatásával), a szerdai téma a fenntarthatóság (a PontVelem Okos Program közreműködésével). A csütörtöki napok a programozás jegyében telnek (ezekben a Magyar Telekom Legyél Te is informatikus programja volt az együttműködő partner), a pénteki napok a hagyományos tantárgyak jegyében zajlanak.
Ez utóbbiak során rendhagyó matematika-, biológia-, és történelemórákat tartanak a Mobidik szakemberei, utóbbi két tárgy esetében a Debreceni Egyetem, illetve a Történelmi Animációs Egyesület támogatásával. Péntek délután sajtótájékoztatón, illetve sajtónyilvános szakmai fórumon oszthatták meg tapasztalataikat a résztvevők.
Robotverseny és egészséges életmód
A program jellegéből adódóan az egyes helyszíneken tanóránként új tanulókkal találkoznak a Mobidik szakemberei, nem alkalmazkodhatnak tehát az adott iskola tananyagához. Ezért általánosan hasznosítható – elsősorban pénzügyi és környezetvédelemmel összefüggő – ismereteket nyújtanak a programok résztvevőinek. Az egyes témaköröket a szakemberek mind felsőtagozatosok, mind középiskolások számára kidolgozták.

A Mobidik összeállítói hagyományos tantárgyakat is újrafogalmaztak: matematikából valószínűségszámítással, biológiából egészségneveléssel foglalkoznak a program résztvevői. A Mobidik órákon tehát elsősorban nem informatikát tanítanak és nem is az a legfontosabb, hogy a diákok újabb technikai ismeretekre tegyenek szert. Az a fő cél, hogy színesebbek, élményszerűbbek legyenek számukra az addig tanultak.
Ugyanakkor arra is lehetőség van, hogy a digitális kultúra iránt különösen érdeklődő fiatalok szakköri keretek között ismerkedjenek meg a konténer kínálta speciális lehetőségekkel és különleges tananyagokkal. Ezek témái igen sokszínűek: programozható LEGO robotikával, 3D nyomtatással, illetve a programozás-kódolás tudnivalóival ismerkedhetnek meg a diákok a LEGO Education – H-Didakt, FreeDee, illetve a Pallasz Athéné Egyetem támogatásával.
A foglalkozások során a diákok összemérhetik tudásukat, sőt versenyezhetnek is, ki tud „okosabb”, „ügyesebb” robotokat építeni. A 3D nyomtatóval és szkennerrel, illetve a kapcsolódó programokkal térbeli alakzatokat tervezhetnek és ki is nyomtathatják azokat. Ezek a szakkörök körülbelül 180 percig tartanak, így ki-ki elmélyülhet érdeklődésének megfelelően.
21. századi eszközrendszer hagyományos gyakorlattal
A Mobidik tehát nem pusztán a hazai informatikaoktatás mérföldköve: jelentősége elsősorban abban a szemléletváltásban rejlik, amely a 21. század eszközrendszerével fűszerezi a hagyományos tantárgypedagógiai gyakorlat egyes elemeit.
Minderre nagy szükség van, hiszen a projekthez kapcsolódó kutatás szerint a megkérdezett gyerekek nyolcvan százaléka folyamatosan online van, az általuk használt eszközök (így mobiltelefonjuk, tabletjük) természetes része mindennapjaiknak. A Mobidik projekt küldetése, hogy a 21. század digitális eszközeinek tudatos használatára neveljen: fontos, hogy a fiatalok ne csak filmeket nézzenek, vagy játsszanak rajtuk, hanem használható tudás birtokába is jussanak általuk – élvezetes formában, megfelelő körülmények között.
Forrás: https://www.mobidik.hu