A gyaloglás dicsérete

Bár az egyik legegyszerűbb, leghétköznapibb sportág, kevés szó esik manapság a gyaloglásról. Holott nem haszontalan felidézni e mozgásforma előnyeit – különösen az októberi „túraidőszakban”.

alt


Egy új sportág

Évszázadokig senkiben sem merült fel, hogy sport lenne a gyaloglás, a láb egyszerűen csak „kéznél volt”. Természetesen használták is, gyalogoltak. Mint számos egyéb versenyszerű testmozgást, a gyaloglást is Angliában „találták ki”. Vagyis a fellelhető adatok tanúsága szerint itt kezdték sportágként értelmezni és itt rendezték azt az 1867-es bajnokságot is, amelyet „a gyaloglás bölcsőjének” tartanak. Az új versenyszám fokozatosan elterjedt világszerte – először a skandináv országokban, majd Észak-Amerikában vált egyre népszerűbbé. 

Nem véletlen tehát, hogy a későbbiekben világnapot is szenteltek a gyaloglásnak:  A World Walking Dayt, vagyis a gyaloglás világnapját 1992. június 7-én indították útjára, a Rio de Janeiró-i Föld-konferenciához kapcsolódva. A kezdeményezés viharos gyorsasággal terjedt, Magyarország a Magyar Szabadidősport Szövetség kezdeményezésére 1999-ben csatlakozott az eseményhez. 

Gyaloglónap

Az évenként – újabban október elején – megrendezett rendezvénysorozat fő célja természetesen a gyaloglás és általában  a testmozgás népszerűsítése. Nem véletlenül: a rendszeres mozgás jelentősen fokozza immunrendszerünk teljesítőképességét. Már egy kisebb, de rendszeres (vagyis napi szinten néhány perces) séta is csodákat tehet – és nemcsak az immunrendszerünkkel, hanem a mozgásszerveinkkel is.

A gyaloglónapok szervezői hagyományosan nem egy-egy egy nagy országos rendezvényt tartanak, inkább az a céljuk, hogy minél több településen legyen gyaloglónap. Természetesen gyalogolni, sétálni, túrázni az év más időszakaiban sem tilos – de mindenképpen érdemes kihasználni erre az októberi hétvégéket. Optimális esetben ekkor nincs túl meleg, nincs túl hideg egy-egy gyalogtúrára és ez a mozgás kiválóan alkalmas mind az évkezdés fáradalmainak „kiszellőztetésére”, mind az őszi erdő szépségeinek élvezetére. Vagyis egy-egy ilyen túra kitűnő osztályprogram is lehet.

Hippokratész és a WHO ajánlásával

A gyaloglás egészségmegőrző szerepét természetesen az Egészségügyi Világszervezet is hangsúlyozza. Nem véletlenül: a WHO szerint manapság a Föld népességének háromnegyede súlyosan mozgásszegény életvitelt folytat, és ez mára már sajnos általános jelenség világszerte. Ennek ellensúlyozására  a  WHO legalább napi 30 percnyi fizikai aktivitást javasol – és ennek kapcsán a gyaloglást említi az első helyen, mint a legegyszerűbben megvalósítható testmozgást.

Valóban, az ismert (Peterdi Páltól származó) szlogen szerint „a láb mindig kéznél van”, de hasonlóképpen vélekedett az ókorban Hippokratész is, aki a legjobb gyógyszernek nevezte a gyaloglást. És nem véletlenül alakult szólásmondássá az a népi bölcsesség sem, mely szerint „két orvosom van: a jobb és a bal lábam”.

De vajon indokolt-e  ilyen kiemelt szerepet tulajdonítani a gyaloglásnak az egészségmegőrzésben? Néhány kutatás tanúsága szerint igen: a vizsgálatok igazolják, hogy azok az emberek, akik rendszeresen gyalogolnak, ritkábban betegek, mint azok, akik naphosszat ülnek. Az is kiderült, hogy a séta csökkenti a szívbetegség és az agyi érkatasztrófák kockázatát és javítja a szervezet inzulinfelhasználó képességét. Erősíti a csontokat, javítja  a mozgékonyságot is. 

Már napi 800 méter is…

Mindezek mellett (egy szakcikk megfogalmazása szerint) „javítja az alvást, a lelkierőt, és felveszi a harcot a depresszió ellen”. Ezt igazolja a Dél-karolinai Egyetem kutatóinak álláspontja, mely szerint  15 percnyi gyaloglás az enyhe nyugtatószereknél jobban oldja a szorongást és a feszültséget. Nem véletlenül: más fizikai tevékenységekhez hasonlóan gyaloglás közben is endorfinok szabadulnak fel az agyban. A The New England Journal of Medicine egyik tanulmánya szerint már napi 800 méter gyaloglás is meghosszabbítja az életet.

A téma szakértője, Carl Caspersen, az atlantai betegségmegelőző központ munkatársa szerint: „Ha az ember változtat életmódján, a hosszú ülés közben néha fél órára feláll, gyorsan gyalogol, jelentősen csökkentheti számos betegség kialakulását. A gyaloglásban az a jó, hogy bármikor és csaknem minden egészségi állapotban végezni lehet. Ráadásul nem kell hozzá sem különleges edzés, sem rendkívüli fizikai képességek – elég egy pár jó minőségű cipő.”