A HUBBY kortárs gyerekirodalmi konferenciája

A 2016-os, nagysikerű „kézifékes fordulást is tud” című, kortárs gyerekirodalmi konferencia folytatásaként most általános és középiskolai tanárok, könyvtárpedagógusok, kritikusok és irodalomtörténészek beszélnek a kortárs gyerekirodalom iskolai tesztüzeméről, arról, hogyan lehet a kortárs gyerek-, ifjúsági és fiatal felnőtt irodalmat bevinni az irodalomórákra, milyen már futó iskolai „projektekre” érdemes odafigyelni, az irodalomtanítás mellett mi minden másra is használhatók a 6-18 évesek számára íródó kortárs irodalmi szövegek.

A TERVEZETT PROGRAM:

[a szó más oldalára fordul]
Kortárs gyerekirodalom a mai magyar iskolában

A HUBBY, a PIM és a KRE Gyerek- és Ifjúsági Irodalmi Kutatócsoport konferenciája

2018. január 25. Mesemúzeum

15.00 Regisztráció
15.30 Csörsz Katalin, Hantos Násfa és Helmich Katalin: Kortárs gyerekirodalom a Mesemúzeumban (A Mesemúzeum „Kincseskamra” című kamarakiállításához kapcsolódó bemutató foglalkozás: Lackfi János - Ijjas Tamás: A világ legrövidebb meséi)
17.00 Kerekasztal-beszélgetés a Mesebeszéd című tanulmánykötetről (A kerekasztal résztvevői: Antal Nikolett, Harmath Artemisz, Németh Gábor Dávid)

2018. január 26. Petőfi Irodalmi Múzeum

8.30-tól Regisztráció (folyamatos)
9.00 Knézics Anikó: „Ó, mondd Te mit választanál?!” (Bosnyák Viktória: A sirály, a király?, Minek nevezzelek?, A nagy szinonima-hadjárat, Elek, merre keresselek?, Ezt nevezem, Mantyusok, Bátorság, Tomi!; Finy Petra: Bögreúr meséi, Lámpalány meséi, Seprűsrác meséi; Nyulász Péter: A fürdők réme, Az ellopott mikulás; Berg Judit: Cipelő cicák sorozat; Most én olvasok sorozat (Pagony), Lázár Ervin meséi)
9.20 Kerekes Valéria: A mese mint terápiás lehetőség az iskolában (Simon Réka Zsuzsanna: Ahány király, annyi mese; Simon Réka Zsuzsanna: Majdnem egy tucat királylány; Parti Medve antológia; Érik a nyár antológia; Elfelejtett lények boltja antológia)
9.40 Várnai Zsuzsanna: „Pókból pókfonál, vonalból firka” – A kortárs gyermekirodalom és a vizuális nevelés kapcsolódási lehetőségei az általános iskolában (Máté Angi: Az emlékfoltozók, Volt egyszer egy; Elekes Dóra: Dettikéről és más istenekről; Kollár Árpád: Milyen madár?; Végvári Imre: Jövőmenők)
10.00 Vita, szünet

10.40 Tyukászné Kerekes Petra: Kortárs irodalom az iskolában – Nyulász Péter Helkájának feldolgozása (Nyulász Péter: Helka; Simon Réka Zsuzsanna: Ahány király, annyi mese; Simon Réka Zsuzsanna: Majdnem egy tucat királylány; Parti Medve antológia; Érik a nyár antológia; Elfelejtett lények boltja antológia)
11.00 Mészáros Márton: Kovács András Ferenc gyerekversei (KAF: Hajnali Csillag peremén, Napsugár-csízió, Egerek könyve – Nagycsaládi egerészeti verseskönyv)
11.20 Pokornyi Orsolya: Erkölcstan a könyvtárban? (John Boyne: Barnaby Brocket és a szörnyű dolog, ami vele megesett, Davide Cali: Az ellenség; Rémi Courgeon: Botocska; Paul Griffin: Ahol a barátom, ott az otthonom; Guus Kuijer: Polli 1-2.; Mészöly Ágnes: Ez egy ilyen nap / Ez egy másmilyen nap; Molnár T. Eszter: Egy majdnem normális család 1-2.; R. J. Palacio: Csodácska; Andreas Steinhöfel: Rico, Oskar és a nagy nyomozás; Arne Svingen: Magas Cé és jobbhorog; Wéber Anikó: Az osztály vesztese)
11.40 Vita, ebédszünet

14.00 Gombos Péter: Az irodalomtanítás radikális megújításának szükségességéről – mást és másképp a felső tagozaton (Jelen! antológia; Robert Williams: Luke és Jon; Siobhan Dowd & Patrick Ness: Szólít a szörny; Dragomán György: A fehér király)
14.20 Pásztor-Csörgei Andrea: Pöttyös az órán (Miklya Mónika: Cília árnyai; Finy Petra: Úszósuli; Kerstin Lundberg Hahn: Szerencsesüti)
14.40 Pompor Zoltán: Serdülő fiúk és az irodalomolvasás (Jeff Kinney: Egy ropi naplója sorozat; Tom Angleberger: Papír Yoda különös esete; Dóka Péter: Viharlovag sorozat; Kertész Erzsi: Panthera sorozat, Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk; Rónaszegi Miklós: Gézengúzok a Balatonnál; László Endre: Szíriusz kapitány kalandjai; Timo Parvela, Bjorn Sortland & Pasi Pitkanen: Kepler 62 sorozat)
15.00 Lombosi Anikó: #módszerek #kortársifjúságiirodalom #felsőtagozat avagy módszerek és lehetőségek a kortárs ifjúsági irodalom integrálására (Kollár Árpád: A völgy, írta Tárkony; Lois Lowry: Az emlékek őre; Tasnádi István: A kőmajmok háza; Mészöly Ágnes: Darwin-játszma, Szabadlábon)
15.20 Vita, szünet

16.00 Fenyő D. György: Az ifjúsági regény mint tananyag – Hogyan lesz a műelemzésből tanóra? (Louis Sachar: Bradley, az osztály réme (5. osztály); Louis Sachar: Stanley, a szerencse fia (6. osztály); Linda Sue Park: Min mester inasa (7. osztály); Suzanne Collins: Éhezők viadala-trilógia (8. osztály))
16.20 Vinczellér Katalin: Kényszerű kötelezők vagy közös örömök? – Az olvasmányok átstrukturálásának lehetőségei a felső tagozaton (Dávid Ádám: Millenium expressz; Kertész Erzsi: Panthera sorozat; Tasnádi István, Jeli Viktória & Gimesi Dóra: Időfutár 1.)
16.40 Varga Betti: Eredeti toposzok – Motívumok továbbélése a kortárs versekben (Kollár Árpád: Milyen madár?, Szívlapát versantológia)
17.00 Hansági Ágnes: Darwin-játszma (Mészöly Ágnes: Darwin-játszma)
17.20 Vita, szünet

18.00 Szekeres Nikoletta: Téma- és stílusváltozatok a young adult irodalomban (Janne Teller: Semmi; David Almond: Csókás nyár; Bencsik Orsolya: Több élet; Laboda Kornél: MátéPONTindul; Totth Benedek: Holtverseny; Pacskovszky Zsolt: Szabadesés; Németh Eszter: Kötéltánc; Mészáros Dorka: Én vagy senki; Sepsi László: Ördögcsapás; Az első - antológia)
18.20 Hermann Zoltán: Színházat a színházból! (Gimesi Dóra: Időnk rövid története)
18.40 Vita, szünet, zárás

A programot a Nemzeti Kulturális Alap támogatta
www.nka.hu