Internet nélkül boldogabban – Digitális Detox

A digitális detoxikálás divatos kifejezése a tudatos internet, számítógép és okostelefon használatnak. Jelentése arra utal, hogy a képernyő előtt töltött idő mennyisége hajlamos arra, hogy kicsússzon az irányításunk alól. Miközben önkéntelenül nyomogatjuk telefonunkat, nem is gondolunk arra, hogy ezzel rosszat teszünk mentális egészségünknek.

alt


Az eNET és a Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” kutatás eredményei szerint a magyar internetezők között 2013-ról 2016-ra jelentősen megnőtt az okostelefon használók száma. Az okostelefonok elterjedése azzal is együtt jár, hogy folyamatosan ott lapul zsebünkben az internethez való csatlakozás eszköze, ráadásul mindig értesít minket arról, ha az általunk követett oldalakon történik valami. 

alt
A kép forrása: https://infogram.com/enet-telekom-jelentes-az-internetgazdasagrol-2017-1g4qpzjk50j8m1y

 

Önmagában az okostelefon és az internet nem ördögtől való eszközök, rengeteg olyan lehetőséget hordoznak magukban, amik megkönnyítik az életünket. Használatuk minősége tud problémát jelenteni, mivel könnyű elérhetőségük és az információk gyors váltakozása függőségszerű mintát képes kialakítani. Ez állhat olyan tünetekből, mint az, hogy a telefonnal töltött idő meghosszabbodik a tervezetthez képest, fokozatosan egyre több időt töltünk vele, és negatívan éljük meg, ha egy időre nincs hozzáférésünk. 

Nem kell azonban eljutni az internetfüggőségig ahhoz, hogy megtapasztaljuk a fokozott használat káros hatását. Ezek például a következők: Az értesítések gyakran szakítanak félbe, nehezen tudunk egy dologra koncentrálni. A FOMO mozaikszó (fear of missing out) utal arra a szorongásra, amit akkor tapasztalatunk, amikor úgy érezzük, hogy kimaradunk a szociális média fontos eseményeiből. Mindemellett a kontroll nélküli internet használat és a folyamatos elérhetőség hozzájárul a stressz és a szorongás megnövekedéséhez az által, hogy nem tudunk jelen lenni egy adott helyzetben, mivel figyelmünk egy része az online történésekre fordítódik. Az elterelődés szociális kapcsolatainkat is meggyengíti, közösségi oldalakat pörgetve nehezen tudunk igazán odafigyelni a beszélgetőtársunkra. Összejöveteleink során is inkább kivonjuk magunkat a történésekből telefonunk böngészésével.

Az alábbi videóban Adam Alter pszichológus beszél arról, hogy a képernyő előtt töltött idő hogyan befolyásolja az életünket. 

A fenti jelenség kezelésére született meg a digitális detox koncepciója. Az elképzelés és annak tapasztalatai szerint, ha egy adott időre ki tudunk zárni minden képernyős eszköz, akkor javul koncentrációnk, könnyebben tudunk jelen lenni, ami pozitívan hat hangulatunkra és kapcsolatainkra egyaránt. 

A szakemberek szerint érdemes a digitális detox idejét előre megtervezni, és erről értesíteni azt, akit fontosnak gondolunk, hogy az ne aggódjon, ha nem írunk vissza neki órákon belül. A detox kezdete kellemetlen érzésekkel járhat. Ez egy fontos visszajelzés arról, hogy már valóban ideje volt kezdenünk valamit telefonunkhoz fűződő viszonyunkkal. Ha kellemes elfoglaltságot terveztünk erre az időre, a kezdeti önkéntelen telefonellenőrzési mozdulat elmúlik. A detox idejét követően, ha újra körülnézünk a világhálón, átgondolhatjuk azt, hogy valóban lemaradtunk-e olyan fontos eseményről, mint korábban gondoltuk. 

Felnőttként, pedagógusként azt gondolhatjuk, hogy a telefonnal való szoros összeköttetés elsősorban a gyerekeket, kamaszokat érinti. Ők valóban különösen veszélyeztetett korosztály, de a felnőttek is nehezen látnak rá arra, hogy valóban hányszor is nézik meg a telefonjukat egy nap és az milyen hatást gyakorol rájuk. A digitális detox kipróbálása megkönnyebbülést jelenthet a mindennapokban, illetve rámutathat arra, hogy van-e dolgunk a telefonra szánt figyelmünk korlátozásával. 

A felhasznált források:
https://www.nytimes.com/2018/01/25/smarter-living/bad-text-posture-neckpain-mood.html
https://www.forbes.com/sites/francesbooth/2014/06/13/how-to-do-a-digital-detox/#a97c8e365a49
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4789623/