Jön a harmadik Digitális Témahét

Jövő hét hétfőn startol a Digitális Témahét (DTH), amelyet a 2017/2018-as tanévben immáron harmadik alkalommal rendeznek meg. A program célja ezúttal is a digitális pedagógiai módszertan népszerűsítése és a közoktatásban való minél szélesebb körű elterjesztése. A fókuszban ezúttal a médiatudatosság, a gyermekvédelem és a digitális közgyűjtemények használata állnak.

alt


„A jövő iskolája digitális”

A legfrissebb, március 8-ai hírek szerint eddig 636 tanintézmény csatlakozott az idei, harmadik alkalommal meghirdetett Digitális Témahéthez, de a szám várhatóan tovább fog emelkedni, ha az elmúlt évek tendenciáit vesszük alapul. A 2015/2016-os tanévben közel kétezer projekt valósult meg több mint ötezer pedagógus és mintegy 80 ezer diák részvételével, egy évvel később pedig már több mint 3200 projektet sikerült realizálni, amelyeken összesen 7600 tanár és 128 ezer tanuló vett részt országszerte. 

Az egy héten át tartó program célja ezúttal is a digitális pedagógiai módszertan népszerűsítése és minél szélesebb körű elterjesztése, illetve a digitális kompetenciafejlesztés más tantárgyakra való kiterjesztése. És hogy ez miért fontos? E-kormányzat, kriptovaluták, e-egészségügy, e-learning – csak néhány olyan fogalom, amely azt mutatja, hogy életünket mennyire átszövi a digitális világ, az ebben való kiigazodás pedig a szükséges kompetenciák nélkül lehetetlen. Az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) felmérése szerint ma Magyarországon a 15 évesnél idősebb korosztály harmada digitális analfabétának számít, a digitális leszakadás pedig sokakat fenyeget.

A fiatalok digitális írástudással való felvértezése fontos feladat, ebben pedig az oktatási rendszernek óriási felelőssége van, hiszen ezek a kulcskompetenciák nem csak az életben való boldoguláshoz elengedhetetlenek: a diákok, a jövő munkavállalói ezek nélkül a mai, dinamikus munkaerőpiacon sem fognak tudnak boldogulni. A kormány a magyar társadalom és a magyar nemzetgazdaság digitális fejlesztését célzó Digitális Jólét Programot (DJP) 2016-ban fogadta el, s ennek részeként született meg a Digitális Oktatási Stratégia (DOS). Ennek részeként többek között létrehozták a Digitális Pedagógiai Módszertani Központot, elrendelték a digitális eszközállomány és a digitális oktatáshoz szükséges sávszélességű szupergyors internetelérés iskolákban való biztosítását, célként tűzték ki a pedagógusok digitális kompetenciáinak felmérését-képzését, illetve a Nemzeti Köznevelési Portál (Okosportál) továbbfejlesztését.

Miben más a mostani DTH?

Az április 9-13. között megrendezésre kerülő Digitális Témahétre tavaly október 20-tól regisztrálhattak az iskolák. Örömteli, hogy a DTH oldalán (http://digitalistemahet.hu) böngészhető programtérkép tanúsága szerint szinte idén sincs olyan pontja az országnak, ahol ne lennének foglalkozások. A bekapcsolódó tanintézményektől azt várják, hogy ezen a héten legalább napi öt órában alkalmazzanak digitális eszközöket és módszereket a különféle tantárgyak oktatása során, lehetőleg úgy, hogy az több évfolyamot is érintsen.

Az alapcél nem változott, de emellett az idei évben az Emberi Erőforrások Minisztériuma a DTH megszervezése során több kulcsterületet is megnevezett, amelyekre lehetőség szerint kiemelt figyelmet kell fordítani a résztvevőknek. Ilyen a digitális gyermekvédelem és ehhez kapcsolódóan a médiatudatosság fejlesztése. Ez napjainkban talán még fontosabb feladat, mint volt akárcsak öt évvel ezelőtt. Hihetetlen mennyiségű információ – köztük sok, ellenőrizetlen forrású hír, álhír – zúdul nem csak ránk, felnőttekre, hanem gyermekeinkre is, akik emellett az információs csatornák exponenciális növekedésével szemben is védtelenek. A hírek, információk kritikátlan befogadása mellett további veszélyforrást jelentenek az adatlopások, a személyes adatok közösségi oldalakon történő, nem körültekintő megosztásából fakadó problémák.

Az idei DTH egy másik célkitűzése, hogy a programba a köznevelés összes szintjét, így az óvodákat is bevonják. A program tehát a legkisebbek felé is nyit, akik különféle IKT-eszközök segítségével, játékos formában szerezhetnek információkat az élet különböző területeiről. A DTH célja továbbá, hogy partnerként minél több felsőoktatási intézmény vegyen részt a Digitális Témahéten. Szintén fontos az oktatási-nevelési intézmények közötti együttműködés élénkítése, a gazdasági szereplők (az információ- és kommunikációtechnológiaval foglalkozó vállalatok és más partnerszervezetek) önkénteseinek bevonása, valamint a közgyűjtemények digitális tartalmainak nevelési-oktatási színtéren való megjelenése.

Utóbbi kapcsán fontos megemlíteni, hogy kormánydöntés született arról, hogy 2021-re a teljes múzeumi, könyv- és levéltári dokumentumállomány fele elérhető legyen digitálisan. Ezzel pedig a digitális nemzetegyesítés is megvalósulhat – mondta legutóbb Hoppál Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára. A kormánynak az a célkitűzése, hogy a fejlesztések eredményeként egy közös keresőfelületen hozzáférhetők legyenek a digitalizált tartalmak, ami a várakozások szerint 40 százalékkal emelheti a közgyűjtemények kincseinek elérését.