Két kerékkel az iskolába

Néhány éve kampány indult az iskolások kerékpár-használatának népszerűsítése érdekében, amelynek egyúttal az volt a célja, hogy meggyőzzék a szülőket: nyugodtan elengedhetik csemetéiket két keréken is az iskolába. A felmérések szerint kerékpáros nemzet a magyar, s egyre többen mennek biciklivel iskolába vagy munkába. A szemléletformálásban kulcsszerepet játszhatnak az iskolák.

A képen egy bicikli látható.


650 diáknak akart örömöt okozni, de alighanem az egész világ arcára mosolyt csalt Katie Blomquist. A dél-karolinai North Charlestonban tanító hölgy a GoFundMe nevű közösségi finanszírozási platformon keresztül jótékonysági akciót indított, hogy az iskolájában tanuló összes, többségében nehéz sorsú diáknak venni tudjanak egy kerékpárt. Az akció eredményességét jelzi, hogy a 60 ezer dolláros célösszeget túl is szárnyalták (3 hónap alatt 85 ezer dollár gyűlt össze több mint ezer adományozó jóvoltából), és a pedagógusnak sikerült partnerségre lépnie egy helyi kerékpárszaküzlettel, amely a járművek megtervezésében volt segítségére.

A mesébe illő történet is azt illusztrálja, hogy milyen sok embert lehet megnyerni egy jó ügy érdekében. A kerékpározás pontosan ilyen: ez a közlekedés legegészségesebb, leginkább környezetbarát, és sok esetben – főleg a reggeli és kora esti csúcsidőben – leggyorsabb módja. A 2017/18-as tanév beköszöntével újra egyre többen pattannak nyeregre, ezért fontos, hogy fokozottan figyeljünk a másikra, a különböző járművekkel közlekedők pedig türelmesek legyenek egymással.

Kerékpárján él a magyar

A rendszeres testmozgás amellett, hogy fontos szerepet játszik az ideális testtömeg elérésében, illetve fenntartásában, számos betegség (pl. szívkoszorúér-betegségek, ischaemiás stroke, cukorbetegség, daganatos megbetegedések) megelőzésében segíthet már fiatal kortól kezdődően. Talán bele sem gondolunk, de a gyaloglással vagy a kerékpározással is sokat tehetünk egészségünk megóvása érdekében, mivel mindkét tevékenység bizonyítottan egészségvédő. 

A 2014-es Európai lakossági egészségfelmérés (ELEF) KSH által közölt, egy korábbi cikkünkben már ismertetett adatai szerint a magyar lakosság 67 százaléka napi 10 percet sem mozog, miközben a legsportosabbak a felnőtt népesség mindössze 4,5 százalékát teszik ki. Vegyes a kép a kerékpározást illetően: a hazai felnőtt népesség 60 százaléka egyáltalán nem ül nyeregre, s akik igen, közülük minden második naponta átlagosan kevesebb mint 30 percet szokott tekerni.

Jó hír viszont, hogy az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF) két évvel ezelőtti felmérése szerint hazánk kerékpárhasználat (22 százalék) tekintetében a harmadik helyen áll Európában a dobogó első két fokáról szinte letaszíthatatlan kerékpáros „nagyhatalom”, Hollandia és Dánia után. A kerékpározás nemcsak, mint szabadidős tevékenység tölt be fontos szerepet sokak életében, hanem minden ötödik magyarnak a bicikli a leggyakrabban használt közlekedési eszköze.

Egészséges is, zöld is

A kerékpározás ráadásul kulcsszerepet tölthet be az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében – áll az ECF tavaly decemberben publikált tanulmányában. Ebből kiderül, hogy az Európai Unió 28 tagállamában több mint 513 milliárd euró gazdasági haszon keletkezik a kerékpározásnak köszönhetően, ami fejenként több mint ezer eurót jelent. A számok bűvöletében élőknek egy érdekes adat: az évente kerékpáron megtett 134 231 025 984 kilométerrel 15 248 644 552 kilogrammnyi szén-dioxid-kibocsátást lehet így megspórolni.

A tanulmány a kerékpározás gyermekekre, illetve iskolásokra vonatkozó előnyei között említi, hogy azoknak, akik már fiatalon elkezdenek két keréken közlekedni, javul a motoros készségeik és egyensúlyozó képességeik, s hamarabb válnak önállóvá azon társaikkal szemben, akiket szüleik mindenhova autóval visznek. A kerékpározás továbbá bizonyítottan jó hatással van a tanulási és társadalmi kompetenciákra. 

Mit tehetnek az iskolák?

A Magyar Kerékpárosklub az Emberi Erőforrások Minisztériumának közreműködésével 2013 végén indította el az iskolásokat megszólító, Bringázz az iskolába! kampányt azzal a céllal, hogy növekedjen az iskolába kerékpárral járó gyerekek száma. Halász Áron, a Magyar Kerékpáros Klub szóvivője a TanTrendnek elárulta, hogy nagy népszerűségnek örvendett kezdeményezésük, amely során szülők és gyerekek együtt „bringavonatoztak” az iskolába, ezért nem kizárt, hogy megismétlik valamikor a jövőben.

A kerékpározás népszerűsítését az oktatási intézmények részben kerékpártárolókkal, részben oktatással segíthetik. Az viszont már várostervezői feladat, hogy kerékpárral és gyalog is vonzó, biztonságos (forgalomcsillapított) körülményeket biztosítsanak az iskolába járáshoz – tudtuk meg a szóvivőtől. A Magyar Kerékpárosklub legutóbbi, általános és középiskolásoknak szóló, nyáron véget ért szemléletformáló programja a Stars-Uniqa volt, amely játékos módszerekkel népszerűsítette a környezettudatos közlekedési lehetőségeket.

Végy egy jó bringát… és egy jó lakatot!

Az egyesület által kiadott kisokos számos gyakorlati tanácsot ad az iskolásoknak is. Fontos a kerékpár karbantartása, amit magunk is megtehetünk: időnként ellenőrizzük, mennyire koptak el a fékpofák, rendszeresen olajozzuk a láncot, a kerekeket pedig mindig az ajánlott keménységűre pumpáljuk fel. Külön felhívják a figyelmet a láthatóságra: a kerékpárra tegyünk macskaszemet (elől fehér, hátul piros), a kerekekre küllőprizmát és/vagy az abroncson reflexcsíkot, elől és hátul pedig már szürkülettől kell villogó vagy lámpa. A  fényvisszaverő mellényt lakott területen kívül sötétedés után vagy rossz látási viszonyok között kötelező viselni.

Saját döntés a bukósisak viselése, amely csak akkor kötelező, ha lakott területen 40 kilométer/órás sebességgel száguldunk, viszont sportoláshoz és 14 év alattiak számára ajánlott – írja a kisokos. Bár drágább a hagyományosnál, csak jó minőségű, erős zárat, U-lakatot vagy acélszemes láncot szabad használni, ha ott akarjuk valahol hagyni járművünket. Fontos továbbá, hogy körültekintően járjunk el ilyen esetekben: kerékpárunkat egy pillanatra se hagyjuk lezáratlanul, ha nem az iskolában vagyunk, lehetőleg forgalmas helyen lakatoljuk le, ne hagyjunk rajta semmilyen mozdítható értéket, a zárat vigyünk magunkkal, a lakattal pedig a kerék mellett a vázat is rögzítsük.