Kipróbáltuk a Telegraphot – Egyszerű! Nagyszerű?

Az IKT eszközök iskolai alkalmazása színesebbé, érdekesebbé teheti a tanórákat. A pedagógusoknak lehetősége van témához köthető videók, képek bemutatására, amelyek segítenek jobban elmélyíteni a tananyagot. Az felhasználóbarát programok használata megkönnyíti a tanári munkát. De biztos, hogy a legegyszerűbb a legnagyszerűbb is?

A programról

A Telegraph (http://telegra.ph) online feladatkészítő program alkalmazása nem igényel magas fokú számítástechnikai képzettséget. Nagy előnye, hogy bármely tantárgyhoz és témakörhöz kapcsolódó feladatlapot össze lehet állítani vele, amelyet a pedagógusok meg tudnak osztani diákjaikkal, vagy az órán közösen interaktív tábla segítségével megoldhatnak. 

A program használata ingyenes, sőt még regisztráció sem szükséges a kipróbálásához, alkalmazásához. 

A feladatkészítés menete

Két mintafeladatot készítettünk az oldal segítségével, hogy leteszteljük, milyen opciókat alkalmazhatunk benne, és melyek azok, amelyekre nem alkalmas a szerkesztőfelület. 

A két mintafeladat itt tekinthető meg: 

1. Mintafeladat 1 – Történelem: http://telegra.ph/T%C3%B6rt%C3%A9nelem---Mintafeladat-09-05
2. Mintafeladat 2 – Irodalom: http://telegra.ph/Irodalom---Mintafeladat-09-05  

A honlapra fellépve meglepően üres platformmal találkozhatunk. A „Title” melletti szövegsávban lehetőség van elnevezni a feladatlapot. A fenti teszt feladatlapok a „Mintafeladat 1 – Történelem” és a „Mintafeladat 2 – Irodalom” címet kapták. (Eredetileg sorszámozva szerettük volna megnevezni őket – 1. Mintafeladat, 2. Mintafeladat –, viszont a program ezt a lehetőséget nem engedte. Az alatta található zónában feltüntethető a szerző neve is. 

A „Your story” résznél kezdődik a feladatlap szerkesztésének lényegi része. Ha új sort kezdünk, megjelenik egy kis fényképezőgép, illetve egy beágyazás jel. Ezek segítségével képeket tudunk feltölteni, vagy videókat és egyéb hivatkozásokat illeszthetünk be. 

A képek és videók beágyazása jól működik, viszont a videóknál érdemes feltüntetni, hogy mi a hivatkozott videó címe, ugyanis ha véget ér a lejátszás, felajánl újakat, amelyek a videómegosztón (pl. Youtube) következnek. 

A különböző források beillesztésénél nem jelenik meg maga a forrásanyag, csupán a link, amelyre rákattintva egy új ablakban nyitja meg azt (lásd: Mintafeladat 2 – Irodalom 2. feladata). Ez nem minden esetben előnyös, hiszen így két munkaablakból kell dolgozniuk a diákoknak. Éppen ezért egyszerűbb, ha a forrásszöveget idézetként bemásoljuk a törzsszövegbe. Az idézetet más formátummal meg is lehet jelölni, mint ahogy a „Mintafeladat 2 – Irodalom” 3. feladatában is látható. 

Mindezekből is látszik, hogy a program lehetőséget ad arra is, hogy egy „link-gyűjteményt” állítsunk össze, amely segítségével könnyen bemutathatjuk a megosztani szánt internetes oldalakat. 

A feladatlap az összeállítás után a „Publish” gomb megnyomásával megoszthatóvá válik. Itt ügyelni kell, hogy minden esetben mentsük le az URL címet, hiszen a program nem tárolja el a kész lapokat. Az anyagok az „Edit” feliratra kattintással bármikor újra szerkeszthetővé válnak. 

Talán túl egyszerű!

A program egyszerűsége egy pillanatig sem vitatható. Viszont a tesztelés alkalmával kiderült, hogy nem túl sok feladattípus állítható össze vele, leginkább a manuális és/vagy Wordben szerkesztett feladatokra emlékeztet. Nem nyújt lehetőséget felelet-választós, igaz-hamis, párosítós feladatok kialakítására. 

Legnagyobb hátránya, hogy a helyes válaszokat nem lehet megadni, ezért a javítási módszer szintén a manuális megoldásokat követeli. Emellett nem túl előnyös az sem, hogy a már megszerkesztett lapokat nincs lehetőség visszakeresni, így ha a lementett URL cím elveszik, újra el kell készítenünk az adott témakörhöz tartozó példákat. 
Összegezve kijelenthetjük, hogy használata nagyon felhasználóbarát, hiszen alapfokú digitális ismeretekkel is könnyen kezelhető, viszont néhány funkcióval lehetne bővíteni, hogy a pedagógusok válláról még több terhet vehessen le.