Kockázatos osztálykirándulás

A tanév végével már számoljuk a napokat a pihenést jelentő nyári szünetig, amivel az osztálykirándulás napjai is egyre közelebbivé válnak. Az osztályfőnökök már régóta szervezik a szállást és a programokat, és emellett érdemes felkészülni azokra a tipikus kockázatokra is, amik egy kamaszkorú osztállyal gyakran megtörténnek.

alt


Az iskolák házirendje vonatkozik a tanításon kívüli programokra is, azonban a gyakorlat azt mutatja, hogy a szigorúbb tanórai keretek oldódásával ezek a rendelkezések is gyakran felülíródnak. Naivak lennénk, ha arra számítanánk, hogy a mi tinédzser diákjaink nem próbálkoznak valamilyen szabályszegéssel a kiránduláson, például alkoholfogyasztással, dohányzással, vagy a programokon való részvétel elkerülésével. 

A megelőzés lépései

Szerencsés esetben a szervezésbe be tudtuk vonni az osztály tagjait és közösen megvitattuk a felmerülő ötleteket. Ezzel a diákok már osztoznak abban az érzésben, hogy a kirándulás róluk szól, figyelembe veszi az ő igényeiket is. A közösen megbeszélendő témák között azt is fel lehet vetni egy osztályfőnöki órán, hogy mit tud tenni az osztály annak érdekében, hogy például mindenki megjelenjen időben reggel. Ha azok a programok tudnak megvalósulni, amiket a fiatalok szerettek volna, az is tisztázható, hogy mennyit érdemes aludni éjszaka, hogy az adott program élvezhető legyen. Ezek a beszélgetések kifuttathatók egy közös szabályalkotásra (ami lehet ehhez hasonlóan a kirándulásra szabva), melyek meghatározzák a kirándulásra érvényes magatartási elvárásokat. 

A közösen felállított keretek mellé rendeljünk közösségi szintű következményeket is. A házirend által kiszabható büntetések nem járulnak hozzá a felelősségérzethez. A kiránduláson, viszont egy közösséget érhet veszteség egy-egy szabály megszegése által. Resztoratív technikák használatával az osztály megegyezhet abban, hogy egyes tettek milyen következményekkel járnak. Például az, aki az éjszaka nagyját ébren töltötte és ezért elkésik a reggeliről, az készíti elő a vacsorát a többieknek. Ezáltal erősödik a felelősségérzet, illetve a megállapodásnak megfelelő feladat elvégzésével a diák maga helyre tudja állítani a közösségnek okozott kárt is. 

A leghatékonyabb megelőzést a kirándulás programja adja, ami kellőképpen összehozza úgy a fiatalokat, hogy érték legyen az egymással töltött idő. Ennek megalkotása kihívást jelentő feladat, hogy kellőképpen érdekes legyen, élményt adjon és még közösségépítő is legyen, úgy hogy mindenkinek természetesen nem lehet megfelelni. A szabadidőre adott játéklehetőségek, vagy kreatív feladatok (például vlogolás) szűkítik azt az idő és energiakapacitást, ami az alternatív programok megszervezését teszik lehetővé. 

Az adott helyzetben

A megelőzésre fordított figyelem ellenére is előfordulhat, alkoholfogyasztás, vagy más szabályszegés a kirándulás során, hiszen a határok próbálgatása, az újdonságkeresés és az autoritás elleni lázadás a kamaszkor sajátja. 

A nagyobb problémák elkerülését leginkább az tudja megakadályozni, ha ezekben a nehéz, időnként indulatokkal terhelt helyzetekben nem teszünk úgy, mintha nem történt volna semmi. Kiemelten fontos, hogy a gyerekek merjenek segítséget kérni, aminek a bizalom a feltétele és nem a büntetéstől való rettegés.