Közvetítés a jövőbe – live stream az iskolában

Manapság egymást érik a különböző találmányok, amivel az oktatást állítólag korszerűbbé, izgalmasabbá lehet tenni. Ez kivételesen egy olyan ötlet, amihez jó esetben nem kell új eszközöket beszerezni, hiszen közvetíteni (ha nem is képet, de legalább hangot) az „ősidőktől” fogva tudunk. Íme néhány ok, amiért a live stream a jövő iskolájában mindennapossá válhat.

alt


Költséghatékony 

Ha egy tanteremben már bejáratott eszköz a projektor, vagy kisebb csoportok esetén a laptop, akkor stabil internetkapcsolat segítségével rögtön elindíthatunk egy élő adást: nem kell újabb eszközökbe beruházni. (Mellesleg a gyerekek saját okostelefonjukat is értelmes célra használhatják fel.) Sok tanteremben úgy tűnhet, még ez is túl nagy anyagi teher. Ugyanakkor mégis gyorsabban megtérül, ha belegondolunk, mekkora ráfordítást jelent egy osztálykirándulás, a belépődíjak, a programok megszervezése. 

Életszagú

A kamaszkorú célközönség szempontjából nem elhanyagolandó, hogy a streamelés, elsősorban a Facebookon keresztül, manapság teljesen köznapivá vált: iskolai kereteken kívül is használják, amikor élőben jelentkeznek be a szilveszteri buliról vagy a nyaralásról. Mindeközben szakmai rendezvényeknek, sport-, vagy egyéb tömegeseményeknek ugyanúgy részévé vált a világ minden táján. Az inkluzív környezet kialakítása az osztályteremben manapság fontos szemponttá vált – hiszen a kooperatív tanulásnak is az előfeltétele. Az, hogy  a való világ megfoghatóvá válik egy webkamera virtuális lencséjén keresztül, érzékenyít, és nyitottabbá teheti a tanulókat a kulturális sokszínűségre is.

„Akadálymentes”

Természetesen a lényege egy élő adásnak épp az, hogy elérhetővé teszi az elérhetetlent. De érdemes abba is belegondolni, hogy aki épp (pl. betegség miatt) hiányzik, azt egy élő közvetítéssel lehet a tanórára „odarepíteni”. Emellett mozgássérült tanulókat is így lehet közelebb hozni olyan helyszínekhez, eseményekhez, ahová amúgy esetleg nem tudnának eljutni.

Egyedülálló

Ez sem tűnik egy meghökkentő és formabontó tulajdonságnak, hiszen épp a különleges nézőpont jelenti a műfaj lényegét. A gemenci erdőbe eljuthat egy osztály és élőben is felfedezheti annak flóráját-faunáját. Viszont aligha tudja testközelből és évről-évre végigkövetni egy feketególya-család fészkében zajló életet. Az, hogy tér és idő koordinátákat áthidalva jutunk a új élményekhez és információkhoz, egy módfelett inspiratív, dinamikus és kooperatív tanulási környezetet teremt meg. 

Interaktív

A kamera visszafele is „elsülhet”: mi is tudjuk az osztályban zajló eseményeket közvetíteni! Számos olyan, ingyenesen letölthető szoftver van, melynek segítségével kapcsolatba léphetünk a világgal. Sőt, a You Tube idén tavasszal böngészőből indítható élő adás opcióval bővítette a kínálatát. De az interaktivitás iskolai szinten még többféle módon is megvalósítható: lehet egy tanórát, egy eseményt a világ másik végén lévő osztálynak közvetíteni (különösen, ha egy iskolaközi kapcsolat révén a diákok személyesen ismerik egymást).  Ráadásul ebben az esetben nagyon jól használható a komment-funkció, melynek segítségével a távollevők is fel tudnak tenni kérdéseket, vagy épp maguk is tudnak kérdésekre válaszolni.

A live stream felhasználói nem akarnak minket arról meggyőzni, hogy ez a világ megismerésének egyetlen és legmegfelelőbb módja. Viszont az egészen biztos, hogy a száraz tankönyvi leírásoknál kézzelfoghatóbban közvetítik a tudást.