Labdajáték az egészségért, akár az osztályteremben is – interjú

Milyen sportág a MediBall? Miben különleges? Hogyan segítheti az iskolai munkát? Kérdéseinkre Szilágyi István a Magyar MediBall Egyesület szakmai igazgatója válaszolt.

alt


Mi a MediBall?

Egy különleges élményeket nyújtó, a XXI. századi igényeknek megfelelő sport és mozgásművészeti forma. Egyszerre képességfejlesztő játék, amely különleges módszertannal rendelkezik. Ennek elsajátítása során nemcsak a gyakorlók kondíciója vagy testtartása változik meg, hanem kommunikációjuk, együttműködési készségeik és koncentrációjuk is.

Miben rejlik e mozgásforma módszertani különlegessége?

A MediBall módszertana az ember fizikális, mentális és érzelmi területeinek összehangolására, szinkronizálására épül. Nemcsak a mozgásfejlesztést támogatja tehát, hanem legalább ennyire épít a tudatosságra és a motivációra is. Ebből adódóan egyaránt kulcsszerepe lehet a felzárkóztatásban és a tehetséggondozásban is. És nemcsak a sport területén! A MediBAll segítségével ugyanis nemcsak a hanyag tartás, vagy gerincferdülés korrigálható, hanem az önbizalomhiány és a stressz is.

Hogyan hat a MediBall ezekre a területekre?

Joggal mondhatjuk, hogy minden életjelenség mozgásban nyilvánul meg – aki megváltoztatja a mozgását, megváltoztatja az életét is. Gondoljunk bele: stresszhelyzetben nemcsak mentális képességeink módosulnak, hanem összehúzódnak az izmaink és változik a testtartásunk is – mozgásunk egésze pedig gyakran görcsössé, feszessé válik ilyenkor. A MediBall remekül oldja a feszültséget. Az elsajátításához szükséges mozdulatok könnyedek, erőlködéstől mentesek, ugyanakkor könnyen megtanulhatók – ez pedig jelentős mértékben növeli a gyakorlók önbizalmát és kreativitását is. 

Hogyan játsszák a MediBallt? Milyen eszközöket használnak, hogyan mozognak a játékosok? 

A MediBall alapvető kellékei egy teniszlabda méretű, homokkal töltött, 55 grammnyi szilikonlabda, melyet egy – tépőzártól, mágnestől és ragasztótól mentes – szilikonhártyás ütő felületén kell megtartania a játékosnak, miközben kezével lágy, körkörös mozgást végez. Jó esetben annyi centrifugális erő szabadul fel ilyenkor, amennyi gond nélkül rápréseli a labdát az ütőre – amivel (nevével ellentétben) nem ütünk, hanem íven tartva lendítjük.

alt
MediBall gyerekeknek, Fotó: Szilágyi Máté


A MediBall gyakorlatok közben kulcsszerepe van az emberi figyelemnek, koncentrációnak is: ennek hiányában leesik a labda. A MediBallnak számos változata létezik – űzhető párosan, csapatban, de akár egyedül is – alapesetben azonban más kellékre vagy speciális eszközre nincs szükség hozzá. Akár kiránduláson, teraszon, folyosón is végezhető.

… akár osztályteremben is?

Természetesen. A MediBallt nemcsak testnevelésórákon, vagy erre épülő szakkörökön lehet űzni, hanem lényegében bármilyen órán végezhető. Erről konkrét tapasztalatunk is van: egy aktív „MediBallos” szolnoki pedagógus számtalan esetben alkalmazza e mozgásforma elemeit eszköz nélkül egy-egy tanórán ráhangolódásként – vagy éppenséggel akkor, amikor lankad a tanulók figyelme. De előfordult már az is, hogy a gyerekek szünetben azért ostromolták a tanárokat, hogy a szükséges eszközöket kézhez kapva MediBall segítségével lazíthassanak az órák közt.

Vajon mi fogja meg a gyerekeket ebben a mozgásformában?

Lényegében már a látvány is igen esztétikus – akár a külső szemlélőt is ellazítja. A gyerekek különösen gyorsan ráéreznek az ízére – mintegy varázsütésre kezdenek gyakorolni… A látványon túl sajátos mozgásélményt és testtudatot ad a MediBall – ami ráadásul feszültségmentes, élményszerű állapottal, egyfajta flow-élménnyel jár. Sokszor ügyességi játékként élik meg a gyerekek – nem is sejtve, hogy a gyakorlás közben szebb lesz a tartásuk és fejlődik a koncentrációs készségük. Sőt, a kreativitásuk és az önkifejezéssel kapcsolatos készségeik is! Arról nem is beszélve, hogy önbizalmat ad és csökkenti a mindennapok során felgyülemlő agressziót is.

alt


Milyen keretek között sajátítható el a MediBall a reménybeli oktatók számára? Szükség van-e sportolói múltra elsajátításához?

Gyakorlatilag bárki belevághat, nem kell hozzá sportolói múlt – nemcsak testnevelők, fejlesztőpedagógusok sajátíthatják el. Nem kell hozzá előképzettség – a módszertani lépések megértésére viszont szükség van. Ezek elsajátítására oktatóképző programunk is van, amelyet pedagógusok számára ajánlunk. Ehhez sem kellenek különleges képességek, nem a sportági technika elsajátíttatására törekszünk: a MediBall alapelveit igyekszünk átadni, de a testtartás rendezésére, a figyelem megtartására irányuló kurzusaink is vannak.

alt
MediBall gyerek edzés egyensúlypárnákon, Fotó: Sziráki Szabolcs


Érdemes a honlapunkon (http://www.mediball.hu/) tájékozódni a képzési lehetőségekről, hiszen országszerte több helyszínen is hozzáférhető a módszer. Igyekszünk minél több helyszínen jelen lenni, rendszeres résztvevői vagyunk egy-egy rendhagyó órának, sportrendezvénynek, vagy falunapnak.

Ön a Magyar MediBall Egyesület szakmai vezetője. Milyen további – szervezeti szintű – terveik vannak?

Rövidtávon a sportági szövetség alapítása – joggal tehetjük, hiszen a módszer már 10 éve Magyarországon is jelen van. Napi szintű teendőink közé tartozik a sportág oktatása, népszerűsítése és a versenyszervezés is – jó lenne ezek körét is bővíteni. Szeretnénk, ha a közoktatásban, az iskolákban is egyre nagyobb szerephez jutna ez a mozgásforma. Ennek érdekében több, kapcsolódó – sportszakmai, illetve oktatás módszertani – kutatásban veszünk részt. Hosszabb távon egy egészségesebb, új generáció kinevelése a célunk – sőt, nem is csak egy generációé: azt szeretnénk, ha a MediBall a későbbiekben tömegsporttá, és az idősebbek körében is népszerűvé válna. Bízunk benne, hogy ez – a családok élménygazdag, stresszmentes mindennapjainak elősegítésével – nagyban hozzájárul a gyerekek, szülők és nagyszülők kapcsolatának erősítéséhez. 

Mediball videók, interjúk játékosokkal: