A második etap: Történelem és angol érettségi összefoglaló

Május 9-én, szerdán a történelem érettségivel, május 10-én, csütörtökön pedig az angol nyelvi érettségivel folytatódott a nyári vizsgaidőszak a végzősök számára. Mi történt a két nap alatt a termekben? Cikkünkben ezt a témát járjuk körül.

alt


Kompetencia vagy lexikai ismeretek? – A történelem érettségiről

A történelem érettségi feladatlap a szaktanárok vélekedése szerint könnyen megoldható volt, ha a megfelelő forrásokat és térképrészleteket jól szemügyre vették a tanulók. A feladatok nagy része nem kért számon mechanikusan bemagolt ismereteket, a fiatalok szövegértési készségét vizsgálták. Szerepeltek olyan szövegrészletek is, amelyek a diákok számára teljesen újak voltak, de ez nem jelent problémát, hiszen gondolkodásra sarkallja őket, és gyarapítja tudásukat.  

Az érettségi első részében, a rövid válaszokat igénylő feladatok során a kereszténység születéséhez, az iszlámhoz, a kapitalista gazdasághoz, a Rákóczi-szabadságharchoz, a dualizmus kori Magyarország gazdaságához, az első világháború idején fellépő élelmiszerhiányhoz, valamint egy 1957-es Kádár János beszédhez kapcsolódó vizsgalapot kellett megválaszolniuk a diákoknak. Mindemellett a hódmezővásárhelyi iskolakörzetek átszervezéséről szóló szöveget is értelmezniük kellett, kitérve a szegregáció, integráció, illetve a hátrányos helyzetű diákok fogalomkörére. 

Az első tizenkét feladat közül mindegyik egyértelmű volt, bár egy-két részfeladat beugratós lehetett. A fogalmak jelentésének tisztázása a legtöbb esetben könnyedén kikövetkeztethető volt a forrásból, de előfordultak olyan – leginkább a jelenkori társadalmat érintő – definíciók is, amik elrettentették a tanulókat. Bár ezekkel a kifejezésekkel más tanórákon, vagy akár a mindennapok során is találkozhatnak, de sokszor helytelenül épül be a köznyelvbe. 

A kereszténység születéséhez kapcsolódó kérdések megválaszolásához a tanulók használhattak történelem atlaszt, és a forrásanyagok is segítséget nyújtottak, de a feladat az általános műveltség részét képező festményekre is épített. Az iszlámhoz kötődő kérdés igényelt némi tárgyi tudást. A Kádár János beszédének szövegrészletét a történelemórákról is ismerhették a diákok, sőt egyesek még felvételt is láthattak róla. Az ENSZ-szel kapcsolatos feladat során meglepő módon azok zavarodhattak össze, akik jól ismerik a szervezet felépítését és működését. 

A rövid esszében vagy az I. ipari forradalom és a bányászat fellendülésének okait kellett elemezni a megadott forrás alapján, vagy az 1945 utáni keleti blokk gazdaságát lehetett bemutatni. 

A hosszú esszé egyik témája a 18. századi magyar történelem etnikai változásairól szólt, míg a másik téma a nyilasuralom időszakára irányult, hogy hogyan is alakult a magyar zsidóság sorsa ebben az időszakban. 

Az érettségiben nagy hangsúlyt kaptak a gazdasági ismeretek, de ennek ellenére műveltség és némi talpraesettség birtokában könnyen megoldhatóak voltak a feladatok. A vizsgalap mindenben megfelelt a mai modern történelemtanításnak, ami már kevésbé épít a lexikális tudásra, inkább a szövegértelmezésre helyezi a hangsúlyt. 

Közép szintű történelem érettségi feladatsor 

Közép szintű történelem érettségi feladatsor megoldása

Milyen volt az emelt szintű vizsga? 

Az emelt szintű érettségin az első rész kidolgozására 100 percet kaptak a tanulók, míg a második részt 140 perc alatt kellett megoldaniuk. Az első feladatlap itt is a rövidebb kérdéseket igénylő válaszokat tartalmazta, a második lapon szerepeltek az esszék, amelyek közül hármat kellett ismertetniük a vizsgázóknak. 

A tanulók véleménye alapján az emeltszintű érettségi is teljesíthető volt, hiszen a forrásokból ki lehetett olvasni a válaszokat. Az első rész feladatai között szerepelt egy, az amerikai függetlenségi nyilatkozathoz kapcsolódó feladat, amelyre egyöntetűen az volt a válasz, hogy könnyen megoldható volt. 

Az esszékérdések három kronológiai szakaszra voltak osztva: az ókortól 1849-ig, 1849-től napjainkig, valamint egy komplex kategória, az ókortól napjainkig volt megadva. Ezekben a feladatokban néhány összefüggő mondatban kellett megfogalmazniuk válaszukat az adott forrás feldolgozásával, értelmezésével. 

Emelt szintű történelem érettségi feladatsor

Emelt szintű történelem érettségi feladatsor megoldása 

Egyenlőtlen nehézségi eloszlások a közép szintű angol nyelvi érettségin

Közép szinten az angol nyelvi érettségi írásbeli ideje 180 perc, ebből az első rész, azaz az olvasott szöveg értése 60 perces. A második rész, a nyelvhelyességi feladatsor megoldására 30 perc áll rendelkezésre. Ezt követi a hallott szöveg értése, amely szintén 30 perces. Az utolsó részre, ahol az íráskészséget mérik, ismételten 60 perc áll a vizsgázók rendelkezésére. 

Az olvasott szövegértést mérő részben a tolmácsok munkájáról, a Mikulások világtalálkozójáról, valamint az előadási technikákról szóló szöveget kellett értelmezniük a vizsgázóknak. Ugyanebben a részben találkozhattak a diákok egy olyan hírrel - két nőt öt hónap után mentették ki egy vitorlásról – is, amely néhány hónapja a világsajtót is bejárta. 

A közép szintű angol érettségi 2017 óta B1-es szintű, aminek az első és a harmadik feladat megfelelt, a második feladat azonban nagyon nehéznek, míg a negyedik túl könnyűnek bizonyult, ezért nagyon egyenlőtlen volt a feladatok nehézségének megoszlása. 

Az első szöveg esetében a téma meghatározása és a szöveg tartalma nem volt összeegyeztetett: a feladat leírásában az állt, hogy egy jeltolmács tapasztalatairól szól a szöveg, de valójában egy többnyelvű tolmács élményeit dolgozta fel. Ez önmagában nem nehezítette meg a feladatot, de lényegében ez egy nem mindennapi bakinak mondható, hiszen ha a diák úgy ír dolgozatot, hogy ezt a hibát elköveti, pontlevonással jutalmazzák. 

A második feladat a szakértők szerint kifejezetten nehéz volt, ugyanis az üzleti élet összefüggéseit fejti ki, és a kérdésekre adható válaszok sem voltak egyértelműek. 

A Mikulások világtalálkozójáról szóló szöveg B1-es szintnek felel meg, de néhány beugratós kérdés is szerepelt benne. A két nő kimentéséről szóló szöveg viszont kifejezetten könnyű volt, a szöveg sem volt túl komplikált, és a kérdésekre is egyértelműen lehetett válaszolni. 

Az érettségi második, nyelvhelyességi részében a Kolumbusz-napról, a finnek kedvelt és érdekes „sportágáról”, a feleségcipelésről és a Pullmann-féle vasúti kocsikról olvashattak. 

A szövegalkotási részben egy baristakurzus részleteiről kellett érdeklődni levélben, a másik feladatban pedig egy tizenéveseknek szóló kérdezz-felelek oldalon megjelent bejegyzéshez kellett hozzászólást írniuk. 

A diákok úgy érezték, hogy összességében teljesíthető volt a feladatsor, bár a hallás utáni szövegértés résznél volt egy feladat, ahol a megszólaló focista érdekes akcentusa miatt nehezebben lehetett megválaszolni az interjúhoz kötődő kérdéseket. 

Közép szintű angol érettségi feladatsor

Hanganyag

Közép szintű angol érettségi feladatsor megoldása

Emelt szinten, könnyen, angolul

Emelt szinten 240 perc áll a diákok rendelkezésére, ebből az olvasott szövegértésre 70 percük, a nyelvhelyességre 50 percük, a hallott szövegértésre 30 percük, a szövegalkotásra pedig 90 percük van. 

Az idei szövegértés feladatsorban az olaszok kávézási szokásairól és egy esküvői „balesetről olvashattak a vizsgázók. A nyelvhelyességi feladatsorban a hidegháborúhoz, egy tetováló művész leánykéréséhez, valamint egy vállalkozáshoz kapcsolódó szöveg volt megadva. A hallott szövegértés egyik feladatában egy szoborparkról hallgathattak meg a fiatalok egy beszámolót, a másik feladatban pedig egy biciklikarambol fültanúi lehettek. 

Az utolsó szövegalkotási részben egy baráti levelet kellett megfogalmazniuk egy szabadulószoba programját körüljárva, valamint egy kommentre kellett reagálniuk, ami az önkéntességről és az adományozásról szólt. 

Az emeltszintű érettségi a vélemények alapján könnyűnek bizonyult, egyesek abban is kételkedtek, hogy az emeltszintű feladatsort tartják a kezükben. 

Emelt szintű angol érettségi feladatsor

Hanganyag

Emelt szintű angol érettségi feladatsor megoldás