Megjelent az Ember a Tankönyv mögött kiadvány

5000 példányban, printben is elérhetővé vált az Ember a tankönyv mögött interjúsorozat. Minden állami fenntartású iskola kapott egy-egy ingyenes példányt, valamint az EKE OFI Tankönyvbemutató rendezvénysorozatán juthatnak hozzá díjmentesen az érdeklődők.

alt


A kiadvány az Újgenerációs tankönyvek szerkesztőivel készített, tantrend.hu-n megjelent interjúkat tartalmazza.

Sipos Imrének, az EKE OFI főigazgatójának előszava így értelmezi a kiadványt:

„Milyen tankönyvből szeretne tanulni a diák? Milyen tankönyvet használna szívesen a pedagógus? Milyen tankönyvet álmodott meg a tantervíró? Milyen tankönyvi koncepcióban gondolkozik a kiadó, a főszerkesztő, a szerző? Mi a tankönyv szerepe a mai oktatásban, nevelésben? „…létezhet olyan tankönyv, amit szeretnek…” A feltett kérdésekre a kiadványunkban megjelenő egyik interjú címével kijelentő módban egyszerű választ adhatunk, de ezt ugyanúgy kérdésként is megfogalmazhatjuk. Az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézete a magyar tankönyvellátás több mint kétharmadát biztosítja. Ebben a felelősségteljes szerepében csakis úgy tevékenykedhet, hogy szilárdan hiszi: „létezhet olyan tankönyv, amit szeretnek”. Persze ettől még a tankönyv valódi szerepéről – a mindenható szereptől a segédeszközig – sokat fogunk vitatkozni, és vélhetően ebben a kérdésben ki-ki a maga feladatának, pedagógiai szerepének megfelelően teszi le voksát.

Tanuló, tanár, tanóra, tankönyv, tanmenet, helyi tanterv, kerettanterv, Nemzeti alaptanterv. A magyar köznevelés tartalmi szabályozását nem ebben a sorrendben szoktuk megadni. Itt e néhány bevezető gondolat leírásával nem lehet az a célom, hogy megfordítsam ezt a szemléletet (persze örülnék, ha ez végre sikerülne), hanem az, hogy ráirányítsam a figyelmet a tankönyvszerzőre, a tankönyvszerkesztő pedagógusra, az emberre a tankönyv mögött, akinek elkötelezett munkája nélkül nem jöhettek volna létre az Újgenerációs tankönyvek. Bízom benne, hogy egy-egy kollégám gondolata, hitvallása, pedagógiai üzenete, mosolya, tekintete, a pedagógus, az ember megjelenése a tankönyv mögött érthetőbbé, hitelessebbé teszi a kiadói koncepciót, törekvést.”

Az interjúkat Hegedűs Mihály és Ijjas Tamás készítették, tördelte Pattantyus Gergely, fotózta Kaliczka Gabriella, felelős szerkesztő: Nagy-Király Vivien.

Az interjúk természetesen továbbra is olvashatók online a tantrend.hu-n. Lefelé görgetve megtalálja mindet.

Kapcsolódó tartalmak

„Mindig azt mondták, hogy a földrajz egy olyan tantárgy, amit be kell magolni. Holott erről szó sincs.”

Ember a tankönyv mögött – Interjú Arday Istvánnal, az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (EKE OFI) szerkesztőjével, az Újgenerációs földrajz tankönyvekről, digitális pedagógiáról, földrajztanárságról.

„A gyors haladás nem segít, az alapozásnak rendkívüli szerepe van” – Interjú Baranyai Katalinnal

A képen dr. Baranyai Katalin látható.

Ember a tankönyv mögött interjúsorozatunkban Baranyai Katalinnal, az Újgenerációs tankönyvek társadalomtudományi főszerkesztőjével beszélgettem a magyar nyelv és irodalomoktatás szerepéről, tehetséggondozásról, a tankönyvírás és a szerkesztés közötti különbségekről, valamint az Újgenerációs tankönyvekről.

„Szinte elfeledkeznek arról, hogy tankönyvből tanulnak…” – interjú Sándor Csillával

A képen Sándor Csilla látható.

Ember a tankönyv mögött interjúsorozatunkban Sándor Csillával, az Újgenerációs alsós olvasókönyvek szerkesztőjével, a Magyar Gyermekirodalmi Intézet vezetőjével és a Csodaceruza magazin főszerkesztőjével beszélgettem gyerekirodalomról, olvasásra nevelésről, a Csodaceruza magazinról és az Újgenerációs olvasókönyvekről.

„Ha egy biológiai kérdés mélyére ásunk, akkor valójában az élet értelmére kellene választ adnunk.”

Ember a tankönyv mögött interjúsorozatunkban Subai Gézával, az Újgenerációs biológia tankönyvek szerkesztőjével beszélgettünk többek között arról, hogy a biológia tankönyvek hogyan visznek közelebb az élet értelméhez.

„Egyszerűen szerelmes vagyok a matematikába.” – Interjú Tóthné Szalontay Annával

Ember a tankönyv mögött interjúsorozatunkban a természettudományos Újgenerációs tankönyvek főszerkesztőjével, Tóthné Szalontay Annával beszélgettem Újgenerációs tankönyvekről, a matekprezi.com-ról, az új szemléletű természettudományos oktatásról és arról, hogyan lehet négyesre tudni, de ötösre szeretni a matematikát.

„Hiszek abban, hogy a matematikát bárki képes legalább 4-es szinten megtanulni”

Ember a tankönyv mögött interjúsorozatunkban Wintsche Gergellyel, az Újgenerációs matematika tankönyvek szerkesztőjével beszélgettem játékokról, a matematika pluralitásáról, a szövegértés fontosságáról és az Újgenerációs matematika könyvek módszertanáról.