Mémek és Gifek – Hogyan kommunikálnak a mai tizenévesek?

Egyre gyakrabban hallhatjuk, hogy a digitális tanulási módszerek hogyan fejleszthetik a diákok képességeit. Az önálló, kreatív munka mindenképpen inspirálja őket a gondolatformálásra, az új dolgok megismerésére. És ha mindez az általuk jól ismert „világban” történik, akkor a pozitív hatás nem maradhat el!

A képen nevető diákok láthatók

Mik is ezek a jelenségek és hogyan hódították meg a világot?

Mém

A mémek rendkívül elterjedtek, amely abból fakad, hogy nem csak szórakoztatók, hanem sokszínűek is. Ez egy szájról szájra terjedő kulturális elem, amely az internetes portálokon, közösségi oldalakon folyamatosan jelen van. A mémek lehetnek manipulált, rajzolt képek, vagy egy éppen divatos sorozat, film, zene részletének szöveggel ellátott átértelmezése. Többnyire humorforrás, mely azon jellegéből fakad, hogy egy adott helyzetet, személyt figuráz ki.

Az internetes mémek a hétköznapi kommunikáció változására hívják fel a figyelmünket. Jellemző rájuk a pletykahatás, az aktualitás, az azonnali reakció a történésekre. Népszerűségét annak is köszönheti, hogy bekerülhet a mindennapi köznyelvbe, kifejezésmódba, s ezáltal a fogyasztói gondolkodás és a reklámnyelv részévé is válhatott.

Már vannak mém gyűjtő oldalak is, mint a Know your meme (http://knowyourmeme.com/), vagy a We know memes (http://weknowmemes.com/), sőt saját magunk is készíthetünk mémeket.

Gif

A gifek, vagyis a mozgó, vibráló képek szintén az internetes kultúra szerves részét képezik. Kezdetben többnyire a weboldalak díszítésére szolgáltak, napjainkban pedig leggyakrabban a közösségi oldalakon, fórumokon és csevegőappokban jelennek meg főként érzéseink kifejezésére. Használatukkal érzékletesebbé tehetjük a döbbenetet, a szarkazmust, a gúnyt, vagy egyszerűen csak jót mosolyoghatunk rajtuk.

Gif: http://static.origos.hu/s/img/i/1504/20150401gifjam-messenger-facebook.gif?w=320&h=320

Közkedveltségének egyik fő oka, hogy használata lényegesen kényelmesebb és gyorsabb, mint a hosszabb videóké. Az érdeklődést másodpercek alatt felkelti, hiszen önmagától mozog, ismétli a jelenetet, és nagyon rövid ideig tart. Tömör és kifejező, komplett történetek, folyamatok ábrázolására is alkalmas.

Hasznuk az oktatás területén

A mai fiatalok már az internet világában szocializálódtak, tehát számukra mindennapi jelenségek a vicces képek és a mozgó történetek. Talán éppen ezért is lehet érdekes, ha a pedagógusok az oktatásba is beépítik a mémek és gifek gyártását.

Először elég furcsának tűnhet a felvetés, viszont igen sok területen hasznosan alkalmazható. Egy-egy feladat összetettségéből adódóan több kompetenciát is fejleszthet. A digitális íráskészség elmélyítésére minden típus alkalmas, de emellett be lehet építeni a magyar nyelv vagy az idegen nyelv oktatásába is, sőt a jól megszerkesztett feladatok önálló gondolkodásra késztetik a tanulókat.

A feladatok megalkotásának csak a képzelet szabhat határt. A letöltött, vagy éppen saját készülékkel készített képek köré számtalan képességfejlesztő feladvány kitalálható, akár önismereti, világismereti, vagy érzékenyítő témakörben.

A képek önmagukban is kifejezhetnek érzelmeket, de a szöveges leírással konkretizálhatják, hogy mire is gondoltak pontosan, ezzel szövegértési és szövegalkotási képességük is javul, s mindemellett kreativitásuknak is teret ad. Ezáltal a szöveges mémek és gifek egyfajta kommunikációs csatornát képeznek, amelyre szinte minden esetben érkezik válasz.

Ennek a módszernek az alkalmazásával a diákok elkezdenek kép-szöveg kontextusban gondolkodni, melynek segítségével jobban elmélyíthetik mind a megtanult, mind a megtapasztalt tudásanyagot. Feladat tippeket például az alábbi linken találhatunk, a cikk második felében: http://moderniskola.hu/2017/06/memek-gif-ek-mokas-mediamuveltseg-avagy-mire-hasznalhatjuk-digitalis-eszkozoket-az-iskolaban/

Hátránya

A mémek és gifek világának bár van pozitív oldala is, azonban meg kell említeni néhány nem túl kedvező hatásukat is.

Amennyiben letöltött képet használunk (bár ez személyesen saját eszközzel készített kép esetében is előfordulhat), lehet, hogy olyan szöveggel ruházzuk fel, amely a képen szereplő ember méltóságát megsérti. Éppen ezért nagyon óvatosan kell fogalmazni, kerülni kell a megalázó, és személyeskedő megjegyzéseket.
A képek szerkesztési folyamatához gyakran használnak a fiatalok sablonokat, effekteket és különböző matricákat, amelyek bár látványosak, és teret adnak a kreativitásnak, azonban magasabb szinten gátolhatják is azt, ezért jobb megoldásnak bizonyul, ha inkább önálló megoldások létrehozására törekednek.

A gifek és mémek alkalmasak az érzelmek kifejezésére, és humorforrásként is alkalmazhatók, viszont gyakran csak ezt használják a diákok érzelmeik kifejezésére, s így az érzelmi eszköztáruk nem fejlődik normál ütemben.