Milyen ételekkel növelhetjük teljesítményünket a vizsgaidőszakban?

Akár tanulunk, házit csinálunk, vagy éppen egy vizsgára készülünk, plusz energiát vehetünk magunkhoz az egészséges étkezéssel, ami segít felpörgetni a gondolkodást, s így jobb teljesítményt érhetünk el. Cikkünkben összegyűjtöttünk néhány teljesítménynövelő ételt, amelyek elősegíthetik az eredményes felkészülést.

alt


Cukor helyett egészséges szénhidrátok

Egy-egy nehezebb vizsga vagy dolgozat előtt hajlamosak vagyunk megfeledkezni a rendszeres étkezésről, időhiányra hivatkozva. Gyakrabban rendelünk valamilyen gyorsételt, amely tele van tartósítószerrel és cukorral. Ennek hosszútávon nem csak az egészségünkre van káros hatása, hanem szellemi teljesítményünkre is, hiszen a vitamin és ásványi anyag hiány csökkenti a koncentrációs képességünket. Próbáljunk meg ebben az időszakban is elegendő időt fordítani a főzésre, hiszen könnyebben és nagyobb mennyiségű tananyagot tudunk megtanulni, ha jól és jót eszünk. 

Kerüljük ebben az időszakban a cukrokat, amikben bár nagy mennyiségű szénhidrát van, de csak egy hirtelen feltörő energialöketet kaphatunk belőlük, hosszútávon nem emelik a teljesítményt. Agyunk akkor dolgozik a legeredményesebben, ha egyenletesen kapja meg szervezetünk a kívánt szénhidrát mennyiséget. 

Mivel kezdjük a napot? 

Ha egy pohár narancslét és teljes kiőrlésű gabonát választunk napkezdésnek, nem nyúlhatunk mellé. Mindkettő folsavakban gazdag, amely bizonyítottan hozzájárul a jobb memóriához és a gyorsabb információfeldolgozáshoz. Folsavban gazdag táplálék még a szója, a zöldborsó, a brokkoli és a lencse is. 

Olajos magvak a memorizálásért

A cink rendkívül fontos szerepet játszik az idegsejtek egymás közti kommunikációjában, és jelenléte nagyban befolyásolhatja a tanulás és az emlékek megőrzésének folyamatát. A cink a szervezetben alapvetően csekély mennyiségben van jelen, és a szervezeten belüli eloszlása sem egyenletes, de az agyban és az izomzatban a koncentrációja szinte állandó. Természetes forrásai többnyire állati eredetűek (vörös húsfélék, tojás, máj), de néhány növényben is találhatunk nagyobb mennyiséget belőle, ilyen a mák, a hüvelyesek, az olajos magvak és a fekete ribizli. 

Egy kísérlet során bebizonyították, hogy ha elvonják a cinket agy agyból, nem rögzülnek az ismeretek, és emlékképek sem maradnak. Éppen ezért ajánlott minél több olajos magvat csipegetnünk tanulás közben. 

Gyümölcsök, zöldségek, saláták, turmixok…

A zöldségek és a gyümölcsök jótékony hatását nem lehet elégszer kiemelni, és nagyon fontos, hogy ezekben a stresszes időszakokban se feledkezzünk meg róluk. Ha nincs időnk főzőcskézni, akkor készítsünk el egy tápláló salátát, vagy turmixot, és mindjárt nagyobb energiával láthatunk neki a tanulásnak. 

Szakértők véleménye szerint a vizsgaidőszakban érdemes sok almát és banánt fogyasztani, az utóbbi mindamellett, hogy remek energiaforrás, tápanyagokban és ásványi anyagokban is gazdag. Ha nagy mennyiségű tananyagot, szövegrészletet kell megtanulnunk, a legjobb választás az ananász, valamint az avokádó, ugyanis magas C-vitamin- és mangántartalma erősíti a rövidtávú memóriát. 

Köztudott, hogy a bogyósgyümölcsök a legnagyobb koncentrációban tartalmaznak antioxidánsokat, tele vannak antocianinnal és fitokémiai anyagokkal, amelyek segítenek leküzdeni a memóriazavarokat és óvják az agysejteket. Ezek a nélkülözhetetlen anyagok megtalálhatók az áfonyában, a sötétebb tónusú szőlőkben és a piros almában is. 

A tejtermékek nyugtató hatása

A vizsga előtti este érdemes egy bögre meleg tejet, vagy egy csésze kamillateát meginni a kávé és a cigaretta helyett, hiszen remek idegnyugtató hatása van. Közvetlenül lefekvés előtt mellőzzük a dohányzást és a koffeinfogyasztást, ugyanis ezek negatívan befolyásolják az alvásritmust. 

A tejtermékek fogyasztása azért is javasolt, mert az idegsejtek működéséhez szükséges B-vitaminok biztos forrásai. A B6-, a B5- és a B12-vitaminok különösen serkentik az agyi ingerület-átvitelt. 

A vizsga előtti éjszakát nem érdemes végigtanulni, mivel a szervezetnek szüksége van a pihenésre és a regenerálódásra. A mentális tevékenységek nagyon sok energiát igényelnek, ezért mindenképpen szükséges legalább hét órát aludni a nagy nap előtt. 

Ásványvíz

Az ásványvíz nélkülözhetetlen része a vizsgaidőszaknak, főként magnéziumtartalma miatt. A magnézium hiányában gyakrabban jelentkezhet fáradékonyság, idegesség. Tudományos tények is alátámasztják, hogy napi másfél-két liter ásványvízből tudja szervezetünk a legkönnyebben felvenni a magnéziumot. Ezt az ásványi anyagot pótolhatjuk még spenóttal, hüvelyes zöldségekkel, banánnal, dió- és mogyorófélékkel. 

A vizsga előtti drukkra kávé és csoki!

Ha gyors segítségre van szükségünk, akkor jó megoldás mind a kávé, mind a feketecsokoládé. Agyműködésünkre mindkettő serkentőleg hat. Vizsga előtt együnk egy szelet csokit, és igyunk mellé egy csésze kávét. Előbbi javítja a koncentrációs képességet, utóbbi pedig éberré tesz minket. 

Közvetlenül a vizsga előtt – a gyomorban kialakult gombóctól – valószínűleg nem tudunk túl sokat enni. Ez nem is probléma, hiszen a túlterhelt has megakadályoz minket a gondolkozásban, hiszen ilyenkor a vér az agy felől a gyomor irányába áramlik. A legjobb, ha ilyenkor csak keveset eszünk és könnyebb ételeket választunk. De fontos, hogy mindig reggelizzünk vizsga előtt is, mert ha éhesen indulunk neki a vizsgának, biztos, hogy a teljesítményünk sem lesz a legjobb. 

Táplálékkiegésztítők

Előfordulhat, hogy valamely élelmiszert nem fogyaszthatjuk diéta vagy allergia miatt, ilyenkor érdemes naponta multivitamin- és ásványianyag-tartalmú készítményeket szedni. 

Ha nem tud fogyasztani (vagy éppen nem szereti) valaki a tejtermékeket, mogyoróféléket, az immunrendszer védelme érdekében mindenképpen tanácsos komplex B-vitamin-készítményt enni. 

Ha bármilyen gyógykészítménnyel szeretnénk elérni memóriafokozó hatást, mindenképpen tájékozódjunk a szakemberektől, és soha ne lépjük át a napi ajánlott mennyiséget.