Mire jók a robotok a tanulásban?

Egyetlen távirányítóval működtethető okosházak az egyik oldalon, öntudatra ébredő, az embereket munkájuktól megfosztó robotok a másikon – bár sokszor vagyunk hajlamosak egyszerűsítő sémákban gondolkodni, s akár a mesterséges intelligencia kérdésében is a fenti dichotómia mentén beszélni a (csúcs)technológia kizárólag jó vagy éppen rossz oldaláról, az tény, hogy a robotizáció már régóta életünk szerves része, és senki nem tudja megmondani, hogy milyen változások várhatók harminc év múlva. 

A képen egy robot látható.
Fotó: www.szekesfehervar.hu


Erre az oktatási rendszernek is fel kell készülnie, a cél, hogy a digitális kompetenciákat elsajátítsák a tanulók, megtanuljanak kódolni, programozni, s együttműködve, akár a robotokkal közösen oldjanak meg feladatokat – csak éppen már a munkahelyükön. Az Alba Innovár Digitális Élményközpont ebben próbál segíteni.

„A jövőt nem lehet előre megjósolni, de a jövőnket fel lehet találni”

A Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány által életre hívott Alba Innovár Digitális Élményközpont idén nyáron jött létre alatt azzal a céllal, hogy a diákokat robotok, informatikai, valamint okoseszközök segítségével bevezessék a digitalizáció világába. Az élményközpont a székesfehérvári önkormányzat finanszírozásával valósulhatott meg a Szövetség a digitális gazdaságért (IVSZ) szakmai koordinációja mellett. A központ célkitűzése, hogy megtanítsa a gyerekeket az algoritmikus gondolkodásra, valamint hogy fejlessze azon kompetenciákat, melyek később elengedhetetlenek lesznek a munkaerőpiacon.

Az Alba Innovár vezetője, Laufer Tamás szerint a digitalizáció azért is fontos, mert általa „be tudunk lépni a 21. századba”, s ez egy olyan kapocs, amely összeköti a múltat és a jövőt. A székesfehérvári oktatói-nevelői központ – amely első ilyen digitális élményközpont Magyarországon – falai között előtérbe kerül a készségfejlesztés, az alkotás és a tanulói aktivitás, s nagyon előremutató célkitűzés, hogy a diákok szociális helyzettől függetlenül ismerjék meg a különböző digitális eszközöket – ebben segíti őket a város önkormányzata, amely lehetővé teszi, hogy az összes iskolás, szervezett keretek között ellátogathasson a központba.

Robotok felnőttnek, gyereknek

A központ jelenleg nagyjából 90 százalékos készültségben van, egyelőre próbatáborokban folyik a tesztelés, s szeptemberben nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt. Az élményközpontban elsősorban felső tagozatos általános- és középiskolás diákokat várnak, a nekik szóló foglalkozásokat  keddtől péntekig tartják. Igyekeznek elérni, hogy mindenkire elegendő figyelem jusson, ezért a 36-40 fős tanulócsoportokkal négy oktató fog együttdolgozni. Délutánonként tematikus szakköröket tartanak. A  hétvégéken már a családoké a főszerep: ilyenkor mindenkit várnak, aki kicsit is érdeklődik a digitalizáció iránt. A programokba tehát a felnőttek is bekapcsolódhatnak, esténként rendezvények, képzések és fizetős workshopok lesznek. A központban a nyári vakáció ideje alatt sem áll meg az élet, ugyanis nyári táborokat szerveznek a szünidejüket töltő diákok számára.

De hogyan is kell elképzelni ezt az egyedülálló helyet? A központ egy kiállítótérből, egy alkotóműhelyből és egy szabaduló szobából áll. A kiállítóhelyen kommunikáló, érző-szociális humanoid robotok, virtuális valóság, interaktív padló, illetve asztal, és sok más digitális játék fogadja az érdeklődőket. A központ másik fontos helyisége az alkotóműhely: itt a diákok laptopokat, tableteket, mikrokontrollereket használhatnak, de kipróbálhatják a 3D szobrászatot, sőt 3D nyomtatókkal is dolgozhatnak. Ez azért is fontos, mert a háromdimenziós tárgyak digitális modellekből való megalkotása mindennapjaink részévé vált, s ma már azon sem lepődünk meg, ha tudósok házakat, vagy éppen emberi szerveket nyomtatnak. Az élményközpontban a szabaduló szobák szerelmesei által jól ismert ParaPark által kínált kalandban is részesülhet az érdeklődő az épület alagsorában, ahol 40 perc áll rendelkezésre a csapatmunkát és a logikát előtérbe helyező feladatok teljesítésére – kintről, monitoron lehet majd figyelni a résztvevők próbálkozásait.

Alba, a központ sztárja

Fontos hangsúlyozni, hogy a foglalkozások az iskolások számára ingyenesek, s azon túl, hogy kipróbálhatják az eszközöket, a központ a pályaorientációban is segít a digitalizáció iránt érdeklődő gyermekeknek. A gyakorlatorientált, a készségfejlesztést előtérbe helyező programok illeszkednek a Nemzeti alaptanterv (NAT) elvárásaihoz, mindezt úgy, hogy a gyerekek szórakozva tanulhatnak. 

Ha lehet fogadni, akkor az élményközpont legnagyobb „sztárja” az Alba nevű humanoid robot lesz. Alba azért is különleges, mert ilyen Pepper-típusú robotból nincs több Magyarországon. A Székesfehérvárra került Alba igen kommunikatív, akire fontos szerep fog hárulni az oktatásban, s többek között robotikáról és kódolásról lehet majd vele beszélni.