Mire ügyeljünk iskolakezdéskor?

Az iskolakezdés az egész család számára megterhelő! A szülők azon aggódnak, hogy minden szükséges felszerelést beszerezzenek, és persze fontos azon is elgondolkozni, hogy az ehhez szükséges anyagi forrást hogyan gazdálkodják ki. A diákok számára pedig a zökkenőmentes be- vagy visszarázódás okozhat fejtörést. Mindenre van megoldás! Néhány hasznos tippet, praktikát szedtünk össze, amellyel könnyebben indulhat az idei tanév.

A képen ceruzák láthatók

Mire ügyeljünk iskolakezdéskor?

Az iskolakezdés az egész család számára megterhelő! A szülők azon aggódnak, hogy minden szükséges felszerelést beszerezzenek, és persze fontos azon is elgondolkozni, hogy az ehhez szükséges anyagi forrást hogyan gazdálkodják ki. A diákok számára pedig a zökkenőmentes be- vagy visszarázódás okozhat fejtörést. Mindenre van megoldás! Néhány hasznos tippet, praktikát szedtünk össze, amellyel könnyebben indulhat az idei tanév.

Mire lesz szükség az iskolában?

Fontos, hogy mielőtt elindulnánk megvásárolni a tanszereket, mindenképpen nézzünk szét otthon, hogy mik azok, amik a tavalyi évről megmaradtak, használható állapotban vannak. Ilyenek például az üres füzetek, a tankönyv befedésére szolgáló papírok és a névmatricák, a filctoll, az ecsetek, a gombfesték vagy a ceruza készlet. 

Az iskolai felszerelés alapeleme az iskolatáska, amelyből érdemes olyat választani, amely több éven keresztül is kitart, és a korosztálynak is megfelelő. A táskába kell tolltartó – kisebbeknek nagyobb, a nagyobbaknak már elég egy kisebb is, hiszen már nem kötelező színes ceruzákat hordaniuk magukkal, de nem árt, ha a tollak, grafitok, radír egy helyen van.

Szintén lényeges, hogy az osztályszintnek megfelelő méretű füzeteket is beszerezzük a szükséges darabszámban. Érdemes a gyakrabban használt – négyzetrácsos, vonalas – füzetekből néhány darabbal többet vásárolni, hogy évközben lehessen pótolni a betelteket. Persze ezek mellett nem szabad elfelejteni a kotta-, szótár- és az üres lapokból álló füzetet sem.

Ezenkívül még vannak olyan apróbb dolgok, amelyek az alsóbb éveseknél még kötelező, a felsősöknél pedig opcionális, sőt az is lehetséges, hogy csak otthon lesz rá szükség. Ilyen többek között a papírvágó olló, a ragasztó, az írólap, színes papír és rajzlap, többféle – derékszögű, egyenes – vonalzó, a körző és a szögmérő, a tempera és a gombfesték, az ecsetkészlet, a színes ceruzák, a filctoll, valamint az óra.

A vásárlást nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni, ugyanis meglehet, hogy már nem tudunk beszerezni minden kelléket egy helyen, vagy már nagyon szűk a választék az adott üzletben. A szezonkezdeti akciókat is jó, ha figyelemmel követjük, hiszen ezzel is meg lehet spórolni akár több ezer forintot is.

Milyen támogatásokat, kedvezményeket vehetünk igénybe?

Iskolakezdési támogatás

Az iskolakezdési támogatást a munkáltató adja évi egyszeri alkalommal, és mindkét szülő megigényelheti egyszerre, még akkor is, ha ugyanazon munkáltatónál dolgoznak. A támogatás a bruttó minimálbér 30%-ának erejéig, azaz idén 38 295 forintig adható.

Az összeg utalványformában érkezik, s ezt szigorúan csak az általános és középiskolás diákok taneszközeinek, tankönyveinek és ruházati termékeinek vásárlására lehet fordítani. A támogatás igénylésének feltétele, hogy a szülő családi pótlékra legyen jogosult.

Önkormányzati beiskolázási támogatás

Az önkormányzati támogatás a települési szabályzat feltételei szerint alakul, nem egységes. A legtöbb önkormányzat ad beiskolázási segélyt az általános és középiskolás tanulók részére, de néhány helyen az egyetemisták, főiskolások is megigényelhetik azt. Bővebb információkkal a helyi szervek szolgálnak.

Dupla családi pótlék augusztusban

A családi pótlék nyári kifizetésével kapcsolatban változás állt be az idei évben is, hiszen az iskolakezdést figyelembe véve a kormány hamarabb utalja ki a szeptemberi összeget. Ez azt jelenti, hogy a jogosultak augusztusban kétszer is kapnak családi pótlékot, egyszer augusztus elsején (az augusztusit), majd augusztus 28-án (a szeptemberit).

Az ingyenes tankönyvekről

2017 szeptemberétől az elsőtől a kilencedik évfolyamig minden diák ingyenesen kapja meg a tankönyveket, ezt nem kell külön megigényelni, automatikusan jár.

A kilencedik évfolyam fölött a rászoruló tanulók kapnak ingyen tankönyveket, azaz azok a középiskolások, akik tartósan betegek, sajátos nevelési igényűek (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, testi-, érzékszervi-, értelmi-, beszédfogyatékos, autista vagy halmozottan fogyatékkal élő), három- vagy többgyermekes családban nevelkedők, nagykorúak és saját jogukon iskoláztatási támogatásra jogosultak, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülnek, továbbá azok, akik a gyermekvédelmi gondoskodás keretében nevelkednek vagy utógondozásban részesülnek. 

A következő igazolások szükségesek a kérelemhez:

  • tartósan beteg diákok esetében szakorvosi vélemény, és az emelt szintű családi pótlékról szóló igazolás
  • sajátos nevelési igényű tanulók esetében a szakértői vélemény
  • nagycsaládosok és nagykorúak esetében a családi pótlék összegéről szóló igazolás
  • a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők esetében az erről szóló határozat
  • a nevelésbe vett vagy utógondozói ellátásban részesülő diákok esetében a gyámhatósági határozat, igazolás

Lelki felkészülés az iskolakezdésre

Az életritmus kialakítása

Talán az a legfontosabb, hogy az iskolás a nyári szünidő után, újra visszarázódjon a „normális” napi rutinba. A legnehezebb a korán kelés és korán fekvés. Egy alsó tagozatos gyereknek napi 10-12 óra alvásra van szüksége ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjon az új élethelyzethez, valamint legyen elég energiája a tananyag megértéséhez és az új kapcsolatok kialakításához. Már augusztusban érdemes elkezdeni a hozzászoktatást, hogy a szeptemberi iskolakezdésnél ne legyen megterhelő a gyerekeknek.

Egy diáknak nem szabad elindulnia az iskolába tartalmas reggeli elfogyasztása nélkül. Ha reggel a gyermek nem éhes, akkor is érdemes innia egy pohár kakaót, vagy egyen meg egy banánt.

Az iskolatáska bepakolása a legjobb, ha előző este a kisiskolással együtt történik meg. Ügyelni kell, hogy minden felszerelés (tankönyvek, füzetek, torna felszerelés) naprakészen meglegyen. A közös pakolással rászoktathatjuk a diákot, hogy minden alkalommal lelkiismeretesen készítse össze az iskolai holmiját.

A házi feladatok elkészítése önálló feladat, csak ritkán igényel szülői segítséget. Ezekből az otthon elvégzett feladatokból tudja a pedagógus lekövetni, hogy a diák milyen szinten áll, mely területek okoznak neki nehézségeket. Érdemes leellenőrizni, hogy mindig elkészítette-e a tanuló a kiosztott feladatokat.

A nagyobb gyerekekkel érdemes elbeszélgetni a hatékony időbeosztásról, ami magába foglalja a tanulással, sporttal, különórákkal, és barátokkal töltött időt egyaránt. Az előre megbeszélt tervezet tükrében a diák önállóbban intézi feladatait, és akkor is tudni fogja a dolgát, ha a szülő nem elérhető. A felnőtteknek is megkönnyíti a feladatát, kevesebbet kell felügyelni a gyermeket, és több idő marad a hasznosan eltöltött közös programokra.

Szeressük meg az iskolát!

Az elsős kisiskolásokban gyakran egy enyhe szorongás él az iskolai élettel kapcsolatban, amelyeket a szülők tudnak leghatékonyabban feloldani. Jó megoldás, ha a nyáron mesélünk nekik saját iskolai jó élményeinkről, a kedves tanítókról, az új barátokról, vagy az esetleges kirándulásokról. Ezek az élmények felszabadítják a gyereket, és bizalmat ébresztenek benne.

A tankönyvek beszerzése után érdemes átlapozgatni velük a fejezeteket, megismerkedni az új tananyaggal. Ebben az esetben nagyon sokat segíthet, ha érdeklődést mutatunk a „sok újdonságra”, amivel a könyvben találkozunk. Ezeken az alkalmakon kiderülhet, hogy mely részek nem voltak világosak számára a korábbi években, vagy mi az, ami igazán foglalkoztatja őt.

Engedjük játszani is őket…

A megváltozott körülményekhez való alkalmazkodás olyan képességeket fejleszt ki a gyermekben, mint az önkontroll, a fegyelem, és a megfelelés. Ez mind nagyon megterhelő, ezért otthon érdemes a gyereknek hagyni, hogy játsszon. Az önfeledt játék a készségfejlesztés egyik kiváló eszköze, amire akár a szabadban, akár a lakásban sor kerülhet, fontos, hogy ne a fegyelmezésé legyen a főszerep.  

Ez nem jelenti azt, hogy semmiféle követelményt ne állítsunk a kisdiák elé, de ne zsúfoljuk tele a napjait különórákkal és edzésekkel. Heti két-három alkalom elegendő ahhoz, hogy megtalálja, mivel szeretne foglalkozni, ha ugyanis túl sok mindenre kényszerítjük rá, akkor egyes területeken csak felületes tudást sajátít el.

Az iskolás nem attól lesz okosabb, ha estig ül a különböző szakkörökön, hanem attól, ha sokat játszik, mozog a szabad levegőn, elegendő mennyiséget pihen, és egészségesen táplálkozik.