A módszertani kultúra fejlesztésére is kiváló a PÉNZ7

Február 25. és március 1. között került megrendezésre az ötödik jubileumát ünneplő PÉNZ7, azaz Pénzügyi és vállalkozói témahét. A rendhagyó tanórák megtartásához a pedagógusok számára számos segítség állt rendelkezésre, és nem utolsó sorban – szaktól függetlenül – módszertani ötleteket is meríthettek a Pénziránytű Alapítvány vezetésével kidolgozott óravázlatokból.

alt


Az idén is több mint 1200 iskola mintegy 200 ezer diákjához jutott el a PÉNZ7 program, amely a 2016/2017-es tanév óta a tanév rendjében is szerepel, mint választható témahét. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma projektgazdaként, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, a Magyar Bankszövetség, a Pénziránytű Alapítvány, valamint a Junior Achievement Magyarország Alapítvány a program együttműködő szakmai partnereként támogatja a Pénzügyi és vállalkozói témahetet.

A korábbi jó gyakorlatnak megfelelően most is korszerű, interaktív módszereket alkalmazó tananyagokkal várta az érdeklődő általános-, és középiskolákat a témahét, amelynek középpontjába a befektetések, valamint a „problémafelismerés és üzleti ötlet” kérdésköre került. A program pénzügyi témájú óráinak tartalomfejlesztője már a kezdetektől a Pénziránytű Alapítvány, illetve az ő szakmai vezetésük alatt álló gyakorló pedagógusok. A tanórák kidolgozása már rendszerint az előző év nyarán megkezdődik, a tananyagok szakmai és pedagógiai lektorálást követően próbatanítások tapasztalatai alapján nyerik el végleges formájukat.

Az „okosan a befektetésekről” témában ezúttal négy korosztály – 3-4., 5-6., 7-8. évfolyam és középiskolások – számára készült interaktív oktatási anyag és tanári útmutató, amelyek – a korábbi tananyagokkal együtt – már szabadon elérhetők a www.penz7.hu oldalról és a Pénziránytű Alapítvány honlapjáról.

alt


A 2019. évi rendhagyó pénzügyi tanórák fő üzenete, hogy gondolva a jövőre, mindig tegyünk félre, legyen megtakarításunk, és hogy válasszunk a céljainknak megfelelő megtakarítási, befektetési formát. Már havi néhány ezer forint megtakarítással is elérhetők olyan befektetési formák, amelyek segítenek abban, hogy a hozammal gyarapított összeg segítse későbbi céljaink megvalósítását.

Természetesen minden korosztályhoz másképp, az ő nyelvükön szólnak ezek az üzenetek. Az alsó tagozatosok egy mesén keresztül ismerkedhetnek meg a szorgos nyuszival és macival, valamint a sünivel, aki még a bankba is beteszi az összegyűjtött pénzét és a kishitű cicával, aki álmairól lemondva inkább lustálkodásra adja a fejét. Kisebb csoportokban dolgozva gyűjtik össze az állatkák tulajdonságait, találnak ki befejezést a történetnek, vagy gyűjtenek érveket, hogy vajon melyik állat döntött helyesen a mesében. Így jutnak el addig, hogy az óra végén már a családi megtakarítási célokról, azok elérésének lehetőségeiről és a kamat lényegéről beszélgessenek.

A felső tagozatosoknak kidolgozott tanórákon is sokat dolgoznak kooperatívan, többször akár „családokat” alkotva a tanulók. Ők már a családi költségvetés és az abban szükséges megtakarítások fontosságából kiindulva, némi számoláson (havi, éves megtakarítás) keresztül jutnak el odáig, hogy az órák végére néhány egyszerűbb befektetési formával is megismerkedjenek, mint például a lekötött betétek, babakötvény, állampapírok, vagy a nyugdíjpénztári befizetések. Az 5-6. osztályosok ezeket az óra végére a családi célokkal is össze tudják párosítani, a 7-8. évfolyamosok pedig ezek hozamait és kockázatait is már sorba tudják rendezni.

A középiskolás korosztály már a befektetések közötti mérlegelés szempontjait is feldolgozza gondolattérkép segítségével, majd egy Pénziránytűs animációs kisfilm segítheti őket a téma elméleti rendszerezésében. Így az óra második felében már egy családi kupaktanács során, szerepkártyák segítségével hozhatnak megalapozott döntést 1 millió forint és havi 100 ezer forintnyi megtakarítás sorsáról. 

Kihasználva a digitális eszközök nyújtotta lehetőségeket, a program a kooperatív technikák mellett IKT tippekkel is támogatja a módszertani változatosságot. A felső tagozatos és középiskolás tananyagok mindegyikében szerepel két-két olyan feladat, amely az órát tartó tanár döntése szerint megoldható valamilyen oktatási célú alkalmazás segítségével. Ajánlják például ötletgyűjtésre a Linoit alkalmazást, szavazásra a Mentimetert vagy a Kahoot!-ot, vagy koordináta rendszeres elrendezésre a LearningApps megfelelő tankockáját. A középiskolai diákok e-learning segítségével is foglalkozhatnak a témával.

Az élményalapú pénzügyi ismeretszerzésre a tanároknak a felkészülés során is lehetősége volt, a szakmai háttérismeretek megszerzését animációkkal és tesztekkel kiegészített e-learning tananyag, valamint webináriumok (a Pénziránytű Alapítvány YouTube csatornájáról utólag is elérhető internetes előadások) segítették. A témahét után minden tananyag és felkészülést segítő anyag szabadon elérhető, így a PÉNZ7-re készülő tanórák később is tetszés szerint bármikor megtarthatók az iskolákban vagy akár kollégiumokban. A tananyagok a www.penz7.hu oldalról és a Pénziránytű Alapítvány honlapjáról tölthetők le, a befektetések témájú tanárfelkészítő e-learning pedig több digitális tananyaggal együtt az https://elearning.penziranytu.hu/ portálon érhető el az ott regisztráltak számára.