Művészeket az iskolába!

A 2013/2014-es tanévben, kísérleti jelleggel indult Kreatív Partnerség program művészeket visz az osztályterembe, azzal a céllal, hogy a különböző alkotási folyamatok révén növelje a gyermekek motivációját és fejlessze a kreatív képességeiket.

A cél, hogy végül olyan önálló, talpraesett diákok kerüljenek ki az iskolapadból, akik később a munkaerőpiacon is jobban megállják a helyüket. A 2017 márciusban megvalósult budapesti program hét projektjéből az év végén átfogó kiállítás nyílik a Ludwig Múzeumban.

A képen gyermekrajzok láthatók.
(Fotó: https://www.facebook.com/kreativpartnerseg/)

 

Sikeres modell Pakisztántól Litvániáig

A magyar oktatással kapcsolatban gyakran elhangzó, vissza-visszatérő kritika, hogy a diákok tanulási motivációja alacsony, a frontális osztálymunka miatt saját ötleteik nem kapnak elég teret, nem tudják összekötni az iskolában tanultakat a való élet problémáival, később pedig emiatt leküzdhetetlen hátrányokkal lépnek a munkaerőpiacra. „Kreatív gyakorlatokkal könnyebb a tanulás. És a tanítás is!” – ez a mottója a Kreatív Partnerség Magyarország elnevezésű, 2013 decemberében indult programnak, amelynek célja, hogy mindezen problémákon felülkerekedjenek az oktatási folyamat résztvevői. A program keretében művészek, tanárok és diákok dolgoznak együtt, hogy a tanulás élményszerű legyen, csökkentsék a kiégés kockázatát a pedagógusoknál és erősítsék a tanulók közötti kohéziót. 

A Kreatív Partnerség program a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. és az angliai ötletgazda, a Creativity, Culture & Education (CCE) nevű nemzetközi alapítvány együttműködésében valósult meg, s immáron harmadik éve működik kísérleti jelleggel. A pilot programba a pécsi Budai Városkapu Iskola és tagintézményei, illetve a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara és gyakorló iskolái kapcsolódtak be a 2013/2014-es tanévben.  
    
A program módszertanát az Egyesült Királyságban fejlesztették ki, ahol 2002 és 2011 között az összesen több mint 8000 projektben több mint 1 millió diák és 90 ezer pedagógus vett részt mintegy 2700 iskolából. Az osztálytermi kreativitás-fejlesztésben vezető szerepet játszó módszertant az alapítvány honlapja szerint Magyarországon kívül több országban is alkalmazzák, így Litvániában, Norvégiában, Németországban, Csehországban, Romániában, Walesben, Skóciában, Hollandiában, Pakisztánban, Thaiföldön, és Ausztráliában.

Önálló, autonóm diákok

A Kreatív Partnerség egy komplex, tanulásközpontú oktatási program, amely a művészek által az osztályterembe behozott kreatív ötletekkel segíti a pedagógusok módszertani  megújulását, s növeli a tanulók motivációját a különböző kreatív alkotási folyamatok révén. Célkitűzése, hogy a gyermekeket mentálisan és pszichikailag is megerősítse, támogassa a kockázatvállalásukat, növelje az önbizalmukat, erősítse bennük a közösséghez tartozás érzését, s arra bátorítsa őket, hogy legyenek önálló, autonóm személyek.  

A program során speciális tréningen átesett kreatív szakemberek: előadóművészek, képzőművészek, építészek, multimédia szakemberek, illetve festők segítenek abban, hogy a tantervi követelmények elsajátítása magas színvonalon, kreatív gyakorlatok által, játékos, szórakoztató formában valósuljon meg. Fontos hangsúlyozni, hogy a Kreatív Partnerség nem művészeti nevelést kínál, hanem az osztálytermi munkát gondolja újra, a művészetet mintegy a tanóra részévé téve. Ami így nem jár extra terheléssel a résztvevők számára, a kreativitás fejlesztése a tantervbe, adott időkeretbe építve zajlik, és nem feszíti szét a tanórák kereteit – hangsúlyozza Németh Szilvia, a T-Tudok ügyvezető igazgatója.

A művészet mint „örömóra”

Az angliai program elemzése rámutatott, hogy a tanulók sokkal jobban teljesítenek, ha a mobilitás, az érzelmek, a csapatmunka és a kockázat a tanulási folyamat szerves részét képezik, magatartásuk jobb lesz, ahogy eredményeik is. Ezt elősegíti az osztályterem hagyományos kereteinek megbontása és interaktív térré való átalakítása: a „jól működő osztályterem” elnevezésű pedagógiai megközelítés nyomán a pedagógusok és a gyermekek szerepe átalakul, új típusú tanár-diák kapcsolat jön létre. A pedagógusok is nyernek vele, miután az addigi bevett tanítási gyakorlat felfrissül.

Ezt történt a Kreatív Partnerség program 2015-ben Superbrands díjat nyert kísérleti iskolájában, a pécsi Bártfa utcai Általános Iskolában, ahol a szülők bevonásával hat termet újítottak fel. A helyiségek sokkal színesebbek, barátságosabbak lettek, van például egy „beszélgető kör” reggel és délután, ami egy leterített szőnyegen zajlik, így a gyerekek megtanulnak kommunikálni, érintkezni a másikkal – mondta el az iskola igazgatója, Juhászné Devecseri Valéria. Az intézményvezető szerint fontos, hogy a művészet örömóra legyen, ahol a gyermekek kreatívan tudnak alkotni. 

S hogy miért sikeres Kreatív Partnerség program? Németh Szilvia kiemeli, hogy a program választási lehetőséget biztosít a tartalom és a módszerek terén mind a tanár, mind a tanuló számára. A nevelési gyakorlat a megszokottnál jóval kevésbé szabályelvű és vezérelt, a tantermi munkába bekapcsolódó – párban dolgozó – művészek által behozott kreatív ötletek növelik a tanulók motivációit, ami jelentős mértékben belsővé válik, és eredményesebbé teszi a kritikus, nehezebb tantárgyak oktatását is. 

Legutóbb, idén márciusban a Ludwig Múzeum szervezésében létrejövő CAPP - Művészeti Együttműködési Program keretén belül a budapesti 8. kerületi Molnár Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola (Grundsuli) harmadik, ötödik és hatodik osztályosai, valamint a 14. kerületi Hallássérültek Tanintézetébe járó gyermekek dolgoztak együtt a művészekkel. A feladatok igen sokszínűek voltak, az óvodások például „dínóbirodalmat” építettek, amely a csapatmunka és a szókincs fejlesztését célozta, az előkészítősök pedig saját, új kontinenst terveztek; a Grundsuli harmadikosai képzeletbeli sportokat találtak és próbáltak ki, az ötödikesek egy általuk elképzelt számítógépes játék térbeli modelljét építették meg, míg az eggyel idősebbek interaktív foglalkozásokon kapcsolták össze a matematika és a történelem órát. Aki kíváncsi a végeredményre, annak nincs más dolga, mint decemberben elmenni a Ludwig Múzeumba, amelynek falai között a program hét projektjéből átfogó kiállítás nyílik.