Pénzügyi Tudatosság Fórum 2017.

A privátbankár.hu szervezésében megvalósult Pénzügyi Tudatosság Fórum 2017 című konferencián jártunk. Arra voltunk kíváncsiak, miként lehet a gazdaságról érthetően úgy beszélni, hogy a diákok és általában a lakosság pénzügyi tudatossága fejlődjön. Milyen komponensek segíthetik ennek kialakulását?

alt


Hornung Ágnes a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára Nemzeti stratégia a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlesztésére címmel tartott előadást. Bemutatta a Magyar Közlönyben hamarosan megjelenő, már elfogadott, lakosság pénzügyi tudatosságát fejlesztő stratégiát. A pénzügyi tudatosság három részből áll – mondta el – ismeretekből, magatartásból és hozzáállásból. Példaként elmondta, hogy ha mindenki bankkártyával fizetne, amihez a bankkártya elfogadóhelyek számát jócskán növelni kellene, az jó hatással lenne a gazdaság fehérítésére is, mivel a bankkártyás tranzakciók transzparensek, míg a készpénzes fizetések nem mindig. Az államtitkár rámutatott, hogy a stratégia 7 éves, de ezen belül kétéves operatív tervekben gondolkodnak. Felhívta a figyelmet a fintech (pénzügyi technológia) fontosságára, mivel ezzel sokkal gyorsabbak, egyszerűbbek, kényelmesebbek lesznek a pénzügyi szolgáltatások, de ezzel együtt veszélyesebbek is, ha nem kellő pénzügyi tudatossággal kezeljük a megváltozott helyzetet. A Nemzetgazdasági Minisztérium célja, hogy a pénzügyi ismeretek a lakosság minden szegmensébe elérjenek.

alt


Sipos Imre, az EMMI miniszteri biztosa, az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója A digitalizálás helye a köznevelés átalakuló rendszerében címmel tartott előadást. Slágertéma ma az oktatásban a digitalizáció, jelenleg is a „Gutenberg galaxis” leváltását éljük a „Neumann galaxis” javára – fogalmazott Sipos Imre. Elmondta, hogy az ország iskoláinak IKT állománya nagyon heterogén és a pedagógusok nagyobb része nem érzi úgy, hogy biztonsággal kezelné az IKT eszközöket. Sorra vette a Köznevelés-fejlesztési Stratégia megállapításait, majd a Digitális Oktatási Stratégiáról (DOS)beszélt, kiemelve a digitális kompetenciának, a digitális tananyagoknak és környezetnek, valamint az infrastruktúrának a fejlesztését. Európai Uniós projekteken keresztül valósul meg a DOS.

alt


A projektek céljainak hármas fókusza a tartalom, az eszköz és a módszertan. A Nemzeti Köznevelés Portálról elmondta, hogy nagyon sok értékes tartalom található rajta, és az EKE OFI munkatársai azon dolgoznak, hogy a portál használatához minél nagyobb segítséget nyújthassanak. A Digitális Témahét jótékony hatásairól elmondta, hogy több mint 129.000 tanuló vett részt benne, akik így közelebb kerülhettek digitális fejlesztésekhez, de a Pénz7 eredményeit is méltatta. 

alt


Sz. Pap Judit, az MNB/Pénziránytű Alapítvány vezető szakértője előadásának címe: Iránytűvel a pénzügyi oktatásban: lehetőségek és kihívások. „Célunk, hogy segítsük az egyének és a családok felelős anyagi döntéseit, programjaink hatására javuljon a lakosság pénzügyi tudatossága” – kezdte előadását Sz. Pap Judit. A tananyagfejlesztés, a tanár-továbbképzések, az iskolahálózat fejlesztése és a BankVelem-Pénziránytű iskolák mind-mind alappilléreit jelentik a munkájuknak. A Pénz7-ről elmondta, hogy két évvel ezelőtt kiegészült vállalkozói ismeretekkel, egyre többen csatlakoztak hozzá. 2017-ben 1117 iskola csatlakozott hozzá, 160.000 diák vett részt benne. A nemzetközi MoneyWeek szervezői globálisan a legjobb 19 megvalósítás közé választották a Magyarországi 2017-es Pénz7-et. Kapcsolódva Hornung Ágnes államtitkár előadásához elmondta, hogy többek között a Pénziránytű Alapítvány kutatásai alapozták meg a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlesztésére létrehozott stratégiát. A Nemzeti alaptanterv átalakítása kapcsán reményét fejezte ki az iránt, hogy a pénzügyi tudatosság helyet kapjon az átalakuló Nat-ban kötelező tananyagok, kötelező órák formájában.

alt


Matolcsy Miklós a PontVelem Nonprofit Kft. ügyvezetője a Mobidikről, a Mobil Digitális Iskoláról beszélt. „Egy mobil digitális tantermet álmodtunk meg” – mesélt a kezdetekről Matolcsy Miklós. A Mobidik módszertani labornak négy pillére: a digitális oktatási eszközök, a digitális tananyag, a felkészült pedagógusok és a támogatás. Elkötelezett és lelkes pedagógusgárdát gyűjtöttek össze a Mobidik projektbe, akik az országjárás során bemutatták a diákoknak és tanároknak a modern, digitális tanórákat. Egy okososztályt hoztak létre egy utazó konténerben digitális eszközökkel, eszközmanagement rendszerrel, tabletekkel, notebookokkal, programozható LEGO robot készletekkel, 3D nyomtatóval, 3D szkennerrel és Telenor 4G mobilnettel. A program bemutatása után az ügyvezető Ismertette online kutatásukat a digitális eszközhasználatról otthon és az iskolában és az internet használatról, melyet az országjárás során vettek fel azokkal, akik beléptek a Mobidik konténerébe. A mobiltelefon használat megelőzi az összes többi eszköz használatát, tűnik ki az adatokból. 

alt


Veres Rita az Aon Hewitt cégvezetője, európai üzletágvezető, a Singularity University Budapest nagykövete a jövő munkahelyeiről tartott előadást. Az exponenciális technológiák nagyon gyorsan változtatnak meg mindent, amit ismerünk. Ezek a hálózatok, a robotika, a bio-technológia, a VR/AR, a szenzorok, a 3D nyomtatás, az idegtudomány és az AI, azaz a mesterséges intelligencia. Különböző forgatókönyveket vázolt a lehetséges jövőre. Az első szerint: Nem kell dolgoznunk a jövőben. A második: Hatalmas munkanélküliség, növekvő egyenlőtlenség. A harmadik: UBI (Universal Basic Income) – mindenkinek járó alapjövedelem. 4. A technológia képes a szűkös erőforrások felszabadítására. Az egyik fontos tanács a jövővel kapcsolatban, hogy legyünk mindannyian jövőkutatók. Peter Diamandis szerint a legfontosabb a jövőre nézve, hogy találjuk meg azt, amit igazán szenvedéllyel csinálunk. Végül az érzelmi intelligencia fontosságára hívta fel a figyelmet, majd Ferenc pápa TED beszédét is megemlítette, ahol az egyházfő a technológia fontosságáról beszélt.

alt