Pénzügyi Tudatosság Fórum 2018

Az A38-as hajón rendezte meg a privátbankár.hu az idei Pénzügyi Tudatosság Fórumot, melyen sok diák és pedagógus vett részt. A rendezvény fókuszában a digitalizáció állt. Ennek megfelelően a lakosság pénzügyi tudatosságát fejlesztő állami stratégia és a pénzügyi tudatosság iskolai oktatásának eddigi tapasztalatai mellett a pénzügyi oktatás lehetséges digitális fejlesztési irányai valamint az okostankönyvek témaköre is terítékre került.

alt


A hazai pénzügyi kultúra fejlesztésének alappillére az átfogó gazdasági és pénzügyi ismeretek iskolai keretek közti oktatása. Az elmúlt években számos kiváló kezdeményezés látott napvilágot segítendő a pedagógusokat abban, hogyan juttassák el hatékonyan ezt a hatalmas tudásanyagot a diákoknak. Az immáron hatodik alkalommal megrendezésre kerülő Pénzügyi Tudatosság Fórum célja, hogy a pedagógusok a tananyag témaköreihez kapcsolódó gyakorlati tapasztalatokkal, aktualitásokkal és jövőbeli kilátásokkal fókuszáltan ismerkedhessenek az adott téma legelismertebb hazai szakembereinek tolmácsolásában.

Biztosan – Hogyan segíti a MABISZ a fiatal generáció pénzügyi tudatosságának erősödését? címmel Dr. Farkas Ramón és Ábrahám Zsolt a MABISZ képviseletében tartották a nyitóelőadást. Az előadók elmondták, hogy van olyan kockázat, amit el tudunk kerülni, van olyan, amit tudunk csökkenteni, és van olyan is, amit át tudunk hárítani. Például ilyen egy életbiztosítás abban az esetben, ha valaki hitelből épít házat. Sok pénzügyi megoldás lehet a kockázatok csökkentésére, de a lényeg, hogy tudjuk, mi mire való. A MABISZ játékokon keresztül szeretné fejleszteni a fiatalok pénzügyi tudatosságát. Vannak órai tananyagaik, online játékaik, valamint megrendezik minden évben a biztonság hete rendezvényt. Ezen kívül további előadásokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel járták az országot az elmúlt évben. Fontos, hogy ezek az edukációs játékok mentesek minden nemű érétkesítéstől, vagy marketingtől.  

A pénzügyi tudatosság oktatása a szakképző iskolákban – az elmúlt egy év tapasztalatai címmel Pölöskei Gáborné az Innovációs és Technológiai Minisztérium helyettes államtitkára tartott előadást. Elmondta, hogy a kilencedikes gyerekek 60%-a szakképzésbe (szakgimnázium), 40 %-a gimnáziumba megy. Jelentősen módosult a szakmák tartalma az utóbbi időben, ma egy villanyszerelőnek is informatikai ismeretekkel kell rendelkeznie, például egy villanykazán mobiltelefonról történő elindításakor is. A szakgimnáziumi tananyagok felépítését át kell gondolni, és a felszabadult órakereteket olyan tartalommal kell megtölteni, melyek a gyerekek munkaerőpiaci készségeit, képességeit fokozzák. Leginkább a mellékszakképesítéseket lenne érdemes átalakítani, hogy az ágazat által preferált új tantárgyakkal lehessen feltölteni a választható helyeket. „Az Ipar 4.0-ra rá kell hangolni az oktatást, ezért egy szakképzés 4.0-án dolgozunk” – mondta a helyettes államtitkár. Tanártovábbképzéseket  is indítottak: Mindennapi pénzügyeink, és Etikus vállalkozói ismeretek címmel. Országosan körülbelül 500 pedagógus vett részt ezeken 2017-ben. Utána elindult a pénzügyekkel kapcsolatos tantárgy oktatása az iskolákban, 10. osztályban.

Iránytűvel a pénzügyi oktatásban – lehetséges digitális fejlesztési irányok címmel Merényi Zsuzsanna, a Pénziránytű Alapítvány oktatási igazgatója tartott előadást. Szerinte a digitális fejlesztés nem öncél, fontos, hogy legyen mondanivalója annak, aki fejlesztésbe fog. Először bemutatta a Pénziránytű Alapítvány tankönyveit és kiadványait, majd az e-learning tananyagaik mellett a Pénzügyi Hősképző applikációt ismertette. 

„Kölcsön vett pénz egy tálból eszik az emberrel” – mondta az igazgató a játék egyik feladványára utalva. A Pénzügyi Hősképző a komplex képességfejlesztést tűzte ki céljául, misszója pedig: „segítség a tanároknak, élmény a diákoknak”.

Pénzügyek oktatása a tanárképzésben címmel Kalóné Szűcs Erzsébet az Egri Eszterházy Károly Egyetem képzésért felelős oktatási igazgatója tartott előadást. Bemutatta az Eszterházy Károly Egyetemet, annak campusait, karait, képzéseit, hallgatói létszámait, majd az egyetem profilját. Röviden ismertette az EFOP 3.4.3 projekt célkitűzéseit, és elemeit. 

Okostankönyvek: Lapozástól a kattintásig, avagy a hagyományos tankönyv átfordítása digitális taneszközzé címmel Gábor Béla az IoT Kutatóintézet igazgatója az Eszterházy Károly Egyetem színeiben tartott előadást. Megtudtuk, hogy az okostankönyv az Újgenerációs tankönyvek ingyenes, akkreditált, digitális formája. Frontális oktatásra, projektmunkára, otthoni tanulásra is alkalmasak. 60 db okostankönyv készült el az 5-12. évfolyam számára, kb. 15.000 okosfeladatot, 3.500 html leckét, sok ezer videót, animációt és kapcsolódó feladatot tartalmaznak. Az okostankönyvek struktúrája dinamikus, szinte bekezdésenként adatbázisba rendezett, aminek köszönhetően nagyon gyorsan átalakítható, ami az új Nat bevezetésével igen hasznos lehet. 

Gáspár András, a Privátbankár.hu főszerkesztője moderálásával panelbeszélgetés keretében vitatták meg a résztvevők, hogy milyen segítséget igényelnének a tanárok, mit tud adni a pénzügyi szakma, mik lehetnek a digitális fejlesztés irányai a közoktatásban a pénzügyi tudatosságra neveléssel kapcsolatban. A beszélgetés résztvevői: Dr. Kocsis Gergely (Rownhill Global ügyvezetője, a Digitális Jólét Program külső szakértője), Prof. Dr. Németh Erzsébet (Állami Számvevőszék), Foki Tamás (Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános iskola és Gimnázium), Szendrey Orsolya (Kürt Alapítványi Gimnázium), Dr. Farkas Ramón (MABISZ), Sütő Ágnes (területi vezető, Bankszövetség) voltak.

A rendezvény teljes programját, valamint további információkat a témában itt találhatunk. https://privatbankar.hu/penzugyi_tudatossag_forum_program_2018

(A képeket Indri Dániel készítette.)