Program(ozási)hét és Minecraft

„A programozás révén a megérzésből megoldás, az ötletből újítás születik. A számítógépes problémamegoldás szárnyakat ad a kreativitásnak. Nem a technológia itt a lényeg, hanem az önkiteljesedés” – fogalmazta meg Alessandro Bogliolo a Code Week rendezvénysorozat egyik főszervezője. Ezek a gondolatok egyre nagyobb visszhangra találnak nálunk is – például a hazai Code Week-rendezvényeken, vagy akár egy Minecraft-tanórán is.

minecraft


Kell egy hét… programozás

Számos szakember véli úgy világszerte, hogy a Sziget Fesztivál szlogenjét – „Kell egy hét együttlét” – érdemes lenne a programozásra is alkalmazni: érdemes évente legalább egy héten keresztül felhívni a figyelmet arra, hogy a programozással kapcsolatos ismeretek manapság nélkülözhetetlenné váltak. 
Idén október 7-e és 22-e között ötödik alkalommal rendezték meg az európai programozási hét (Code Week) eseményeit. A kezdeményezés 2013-ban indult, az Európai Bizottságot az európai digitális menetrend megvalósításában segítő „Fiatal tanácsadók” csoport tagjainak kezdeményezésére. A magyarországi programsorozatot is ötödik alkalommal rendezték meg idén, a Code Week programokat – a hagyományoknak megfelelően – az IVSZ (Informatikai Elektronikai és Távközlési Vállalkozások Szövetsége) koordinálta. A projekt célja, hogy egy héten át a lehető legtöbb diák ismerkedjen meg a programozás alapjaival, vagy mélyítse el ismereteit magasabb szinteken. 

A rendezvénysorozat arra is felhívja fel a figyelmet, hogy a programozás mára az életünk minden területén megjelent és ezáltal olyan készséggé vált, melynek – legalább alapszintű – elsajátítására valamennyiünknek szüksége van. „Fel kell gyorsítanunk a digitális készségek fejlesztését, különös tekintettel a programozási ismeretekre. Ahhoz, hogy ma valaki sikeres legyen munkavállalóként, vállalkozóként vagy termelőként, egy sor digitális készségre van szüksége. Az európai programozási hét lehetőséget kínál arra, hogy a résztvevők elsajátítsák a munkaerőpiacon történő boldoguláshoz szükséges digitális kompetenciák egyikét” – fogalmazta meg Günther H. Oettinger, digitális gazdaságért és társadalomért felelős biztos.

„Digitális LEGO” a tanteremben

„A programozási ismeretek elsajátítása révén jobban megérhetjük a dolgok működését, ötleteinket átültethetjük a gyakorlatba, és új dolgokat is létrehozhatunk – akár munkánkkal kapcsolatban, akár puszta szórakozásból, hiszen a programozás révén kibontakoztathatjuk kreativitásunkat, és csodálatos emberekkel dolgozhatunk együtt – földrajzi határokra való tekintet nélkül” – olvasható a Code Week hazai rendezvénysorozata kapcsán az IVSZ honlapján. Mivel a „dolgok működése megértésének” és a kreativitás kibontásának fontos terepe az iskola, egyre népszerűbbek azok az ötletek és kezdeményezések, amelyek bizonyos tanulási folyamatok megújítását célozzák az informatika eszközeivel.

Jó példa erre a játékos tanulást népszerűsítő, 2016-ban megjelent Minecraft: Education Edition, amelynek nemrégiben jelent meg újabb funkciója: a Code Builder már programozási lehetőséget is ad a felhasználó diákoknak. 2009-ben Markus „Notch” Persson svéd programozó szórakozásból fejlesztett „digitális LEGO”-ja, vagyis a Minecraft korai verziója alapvető változást hozott a digitális játékpiac történetében.

A játék alapkoncepciója (amint azt neve is mutatja) szerint egy – a Földre igencsak hasonlító – világban bányászni lehet, és az ily módon fellelt kincsekből építkezni. A játékmód határozza meg, mennyire bonyolult és veszélyekkel teli az alapanyagok „beszerzése”: kreatív (creative) módban nagyobb hangsúlyt kap az alkotás, a túlélő (survival) módban különféle ellenfelekkel is meg kell küzdeni, s a felépített objektumok – a kerítéstől a varázskönyvig – egyben védelemül is szolgálnak.

A Minecraft rajongói között nemcsak kisdiákokat találunk: igen népszerű a felnőttek körében is. Sőt, az sem ritka, hogy egy-egy család együtt tud játszani. Könnyen elképzelhető tehát, hogy egy-egy kamaszt éppen ez vezeti a felismeréshez, hogy egy fedél alatt él azokkal az IVSZ-honlapon említett „csodálatos emberekkel”, akikkel újabb közös élményeket szerezhet. 

A rendszer oktatási tartalmakkal is rendelkezik például földrajzi, biológiai, matematikai témakörökben, az osztálytermi használatot több ország tanáraiból álló mentorhálózat segíti. A nemrégiben megjelent Code Builder funkció segítségével pedig a kódolás oktatható a diákoknak. 

És itthon?

A Minecraft iskolai, tanórai alkalmazása nálunk is egyre népszerűbb – egyelőre azonban szabadidős tevékenységként. Igen népszerű például a Makerspace barkácsműhelyében tartott foglalkozás, ahol egy középkori falut építhetnek fel a játékban résztvevő általános iskolások. (Ezenközben természetesen észrevétlenül mélyítik el a korszakkal kapcsolatos történelmi ismereteiket is!) A Heltai Gáspár Általános Iskolában sajátos nevelési igényű tanulók is használják a programot: egyéni és kiscsoportos munkáikat segíti a Minecraft, főként a matematikai, az angol nyelvi és a művészetekkel kapcsolatos ismeretek területén. 

Egyelőre nem tudjuk, hogy a Minecraft oktatási modulja milyen mértékben épül majd be az itthoni közoktatásba. Tény viszont, hogy a Digitális Oktatási Stratégia irányelvei szerint a programozási alapismeretek az általános iskolától kezdve beépülnek a tananyagba. Ebből adódóan könnyen elképzelhető, hogy a Code Builder for Minecraft is egyre többször jelenik meg a tantermekben.