„Reggelizz, ne háborúzz!”

A fenti címet a The Grenma nevű, rendkívül népszerű pop-punk együttestől kölcsönöztük. A reggeli – pont a nap kezdetén – rögtön össze tud ugrasztani szülőt és kamaszt. „Mert ha üres a gyomrod, nem fog az eszed // És az egészségedet is kockára teszed.” Ezzel a dallal az együttes nemcsak középiskolás rajongótáborát tudja megszólítani, hanem szüleiket is.

alt


Sajnos nem újdonság, hogy az éjszaka teljesen kiürült szervezetet reggel fel kell tölteni. Talán az se meglepő, hogy a felmérések alapján a magyar gyerekek csaknem fele üres gyomorral indul óvodába, iskolába – amit csak részben pótolnak be az intézményben. Ráadásul sok esetben a további étkezéseik sem kielégítőek – ami a mennyiséget, vagy épp a minőséget illeti. Kormányzati programok és civil szervezetek világszerte sokat tesznek azért, hogy minden gyerek egészséges étkezéssel indíthassa a napot. A reggeli – vagyis annak hiánya –  egy visszatérő, sok vitát és konfliktust szülő kérdés. nemcsak gyerekek és szüleik között. 

Minden, amit a reggeliről tudni akartál…

Mi újat lehet a reggeli szükségszerűségéről elmondani? Például azt, hogy egyes kutatások már kételkednek a reggeli szent és sérthetetlen mivoltában. Ezt nem másra, mint arra alapozzák, hogy nem látnak lényegi különbséget a reggelit fogyasztó és nem fogyasztó tanulók teljesítménye között. Mások szerint a reggeli leginkább a reggeliztető ipar propagandájának gyümölcse. A fejlett országokban az első étkezés fontosságát az adott országban népszerű, reggelire fogyasztott termékek előállítói hangsúlyozzák. Végezetül az is felmerült, más tényezők is befolyásolhatják, hogy a bőséges és minőségi reggelit elfogyasztó gyerekek miért teljesítenek jobban. Ők ugyanis általában azok, akik magasabb társadalmi státusú családból származnak, tehát érvényesülésükhöz amúgy is több segítséget kapnak. 

Megdőlni látszik az az elmélet is, hogy érdemes gyorsan felszívódó szénhidrátokkal indítani a napot. Egy pohár gyümölcslé egy kisebb, finomított lisztből készült croissant-tal például épp arra jó, hogy rendkívül hamar megéhezzünk tőle – mivel gyorsan felszívódik. Felnőtteknél pedig egyenesen olyan kutatás is napvilágot látott már, hogy a reggeli elhagyása nem eredményez látványos energiaszint-csökkenést és kiegyensúlyozatlanságot, továbbá nem feltétlenül késztet túlkompenzációra (egy kihagyott ebéd helyett kétszer vacsorázni persze már nem annyira egészséges).

Édes, savanyú, sós, csípős?

Érdemes körbenézni, hogy a világ különböző pontjain milyen is a gyerekek reggelije. Az édes és szénhidrát-alapú reggeli például egyáltalán nem annyira elterjedt, mint azt feltételeznénk. Japánban és Kínában a csípős ízek, a savanyított, vagy szójaszószos ételek, vagy akár egy miszo leves és természetesen a főtt rizs ugyanúgy az első étkezés részét képezheti – már bölcsődés kortól kezdve. Latin-Amerikában nem ritka, hogy a gyerekek tejeskávéval indítják a napot, hiszen szüleik szerint a kávé vitamindús, illetve serkenti a memóriát és a koncentrációkészséget. Izlandon töretlenül hódít a zabkása – de akármi is kerül az asztalra, le kell mellé nyelni egy kanál csukamájolajat – a hosszú, napsütést nélkülöző hónapok ellenszereként. Az ausztrál gyerekek kenyerére pedig az angol Marmite kistestvérét, a Vegemite-ot kenik, ami nem más, mint a sörgyártás mellékterméke, azaz magas élesztőtartalmú, ízesített cefre, mely népszerűségét elsősorban magas B-vitamin tartalmának köszönheti.

A világ minden táján visszaköszönnek a különböző kásák, vízbe vagy tejbe áztatott darák, pelyhek és társaik: legtöbbször édes, néhol sós változatban. Azért az édes íz a favorit, mert a gyerekek ugye szívesebben eszik meg, jobban csúszik – különösen egy pohár kakaóval. De a kutatások szerint minden csak szoktatás kérdése – ha a család rendszeresen kimcsit (koreai savanyú káposztát) reggelizik, akkor ez a legkisebbek számára (akiknél ez a hozzászokás már a magzati állapotban elkezdődhet) is természetessé válik.

Stresszmentesen a stresszmentességért

Végül, de nem utolsósorban arról se feledkezzünk meg, hogy aki nem reggelizik, az előbb, vagy utóbb, éhes lesz. A koplalás kifejezetten ellenjavallt a növésben lévő szervezet számára. Emellett az éhséget a lélek sem tűri jól. Az ingerültség, agresszió nemcsak a társas kapcsolatokra, hanem a teljesítményszintre is rossz hatással van. Ugyanakkor nemcsak arra érdemes ügyelni, hogy ezeket a negatív hatásokat megelőzzük, hanem arra is: maga a reggeli ne váljon egy (másik) stresszforrássá.  A legnehezebb az, ami épp a reggelizés alapanyaga kellene legyen: a családi rutin. Nagyobb jelentősége van annak, hogy jó hangulatban induljon el a nap és vidáman váljanak el egymástól az otthoniak, minthogy egy Túró Rudit, vagy egy komplex és egészségtudatos reggelit fogyasztanak -e el közösen.