A világszerte már bevált innovációkat hozza Magyarországra és próbálja a hazai oktatásban meghonosítani a Balázs-Diák Kft. A XX. Országos Közoktatási Szakértői Konferencián is bemutatkozó cég stratégiai igazgatóját, Balázs Virágot kérdeztük.

A hajdúszoboszlói konferencia talán leglátványosabb része a Balázs-Diák Kft. standja volt, ahol az érdeklődők a legkülönbözőbb korszerű oktatási eszközöket próbálhatták ki. Mivel foglalkozik pontosan a cégük?
Közel 30 éve foglalkozunk oktatási eszközök gyártásával és forgalmazásával. Mivel a családunkban mindenki tanárként dolgozott, hamar rájöttünk, hogy nemcsak a pedagógusi hivatásban van szükség az innovatív gondolkodásra, hanem a pedagógusképzésben is. Ezért a kezdetektől elkötelezettek voltunk a minőségi oktatás mellett. A világ minden tájáról Magyarországra hozzuk azokat az innovációkat – új szoftvereket, műszaki megoldásokat –, amelyek kipróbáltak, megfelelőek, és megpróbáljuk ezeket a hazai oktatási rendszerben is elterjeszteni.
Hajdúszoboszlón bemutatkozott Edbot is, a humanoid robot, amely meghajol, fejre áll, de nem okoz neki gondot a fekvőtámaszozás sem. Mi tud Edbot, amit a többi robot nem?
Amikor programnyelven kiadunk neki utasításokat, azonnal látjuk, hogy az adott feladatot a humanoid robot végrehajtja-e, jól hajtja-e végre, vagy sem. A többi robot esetében ez nem ennyire egyértelmű. Valós idejű visszacsatolás történik ennél az oktatási robotnál, ami tanulási szempontból kimondottan ösztönző a diákok számára.
Minden, ami a színvonalas oktatáshoz kell – hirdetik honlapjukon. Mit értenek ez alatt pontosan?
A kivitelezéssel párhuzamosan komplett iskolákat rendezünk be a tábláktól kezdve az iskolabútoron át egészen a tornateremig. Nagyon sok ilyen beruházást bonyolítunk le országszerte. De ugyanolyan fontos a számunkra, hogy az alsós tagozatos tanítónéninek legyen mondjuk krétafogója.
Hány éves kortól ajánlott robotikával foglalkozni?
A robotikára egy komplett tematikát építettünk fel, mivel a térségben Magyarországnak volt először digitális oktatási stratégiája, és ebben az szerepel, hogy egészen kicsi kortól kezdve próbáljuk az algoritmikus gondolkodást fejleszteni. Az alsósoknál robotméhecskével és játékos oktatási szoftverekkel kezdünk, majd 5-6. osztálytól indítjuk a humanoid oktatási robotokat. Fokozatosan felépítve ugyanazokat a kimeneteleket tanítjuk meg a gyerekeknek, amelyek birtokában később mondjuk egy Bosch-gyárban vagy az Audinál, a BMW-nél el tudnak helyezkedni. Az alapgondolkodást ezekkel az eszközökkel mutatjuk be a pedagógusoknak, hogy a tudást át tudják adni a gyerekeknek.
Ezek szerint képzéseket is tartanak a pedagógusoknak?
Igen, egyrészt robotikából, másrészt szoftvereket is fejlesztünk. A Digitális Jólét Program oktatási különdíját kapta meg a hátrányos helyzetű gyerekeknek készült alap- és részképesség-fejlesztő Ügyesedni programcsaládunk. Ezek a szoftverek szemvezérléssel is működtethetőek, így az esélyegyenlőségi tervünknek megfelelően azoknak a gyerekeknek is esélyt nyújtunk, akik képességeikben korlátozottak.