Samsung Smart School: Három éve a digitális oktatás szolgálatában

A Samsung Electronics Magyarország 2014-ben, Jászfényszarun nyitotta meg első két SMART osztálytermét. Általános iskolások százai próbálhatták ki, hogy mit jelent a digitális oktatás a gyakorlatban, milyen előnyökkel jár, és mennyire gyorsítja fel a tananyag elsajátítását, elmélyítését. A projekt híre robbanásszerűen terjedt országszerte, s így mára már közel harminc SMART tanterem működik általános- és középiskolákban egyaránt.

Hogyan néz ki egy SMART tanterem? 

A felszerelés diákonként és pedagógusonként egy-egy tabletet és osztálytermenként egy okostáblát jelent. A tableteken és az okostáblán is az oktatásra kifejlesztett, ingyenes applikációk és a Samsung által megalkotott szoftver segítik az órák megtervezését és lebonyolítását, amelyhez szükséges továbbá egy szélessávú internetkapcsolat is. 

A soltvadkerti Samsung Smart School: 

A képen a Samsung Smart School tanterme látható.
Kép forrása: http://bacsmegye.hu/megye/kalocsa/neee-samsung-scool-iskola-lett-a-soltvadkerti.html 


A tantárgyak zömének legtöbb tananyaga könnyedén átültethető a digitális eszközökre, és a tanárok dolgát is segíti a program az óravázlat elkészítésétől kezdve a számonkérésen át egészen az értékelésig. Az elérhető applikációk és a szoftver használata által hosszútávon csökken a tanárok felkészülési időtartama, növekszik az órák hatékonysága és a tanulók lelkesedése, így könnyebben elmélyíthető a megszerzett tudás. 

A Samsung Smart School tananyagait bemutató videókat a http://www.samsung.com/hu/smart-school/ weboldalon a Referenciák  Samsung Smart School, Tanórák résznél lehet megtekinteni. 

A Samsung Smart School előnyei

A Samsung Smart School egy olyan oktatási környezet, ahol a különböző digitális megoldások megkönnyítik mind a pedagógusok munkáját, mind pedig a diákok tanulását. 

A képen gyerekek tabletet néznek.
Kép forrása: http://www.samsung.com/hu/smart-school/ 


Mit is nyújt ez a diákoknak? 

  • Élményszerű tanulást, ugyanis a pedagógus a képernyő megosztásával a tanulók számára is láthatóvá teszi a tartalmat, és a feladatokba a diákok egyedileg írhatják be az általuk jónak vélt válaszokat. 
  • Ösztönzi a csoportos munkát, hiszen a csoportos feladatok kiosztásánál a diákok közösen tudnak egy képernyőn dolgozni. 
  • Fenntartja a figyelmet, mivel a tanár folyamatosan tudja ellenőrizni, hogy a diákok a feladatra koncentrálnak-e, illetve láthatja azt is, ha valaki esetleg lemarad társaitól.  
  • A tananyag egyszerű elérését, ugyanis a tanórák után a diákok otthoni használatra is letölthetik az órai anyagokat. 
  • Szintfelmérési lehetőséget, mivel a rendszert úgy fejlesztették ki, hogy a pedagógusok különböző, a tananyaghoz szorosan kapcsolódó teszteket tudjanak összeállítani. 

Az elmúlt három évben ez a digitális módszer kimagasló fejlődést hozott a hazai pedagógiai életbe, ugyanis egyre több iskola építi be az oktatásba. A Digitális Oktatási Stratégia 2016-os bemutatása további előrelépési lehetőségeket nyújtott az oktatási rendszer minden szintjén. A stratégiában összefoglalt fejlesztéseket megelőzően az IVSZ koordinációjában elindult a Digitális Mintaiskola projekt, melyben a Samsung jászfényszarui termei is aktívan részt vettek.  A program célja, hogy a már digitálisan felszerelt iskolák tanulói és pedagógusai hozzájáruljanak a köznevelést érintő reformok gyakorlati megvalósításához. 

A Samsung Smart School országjárása a Mobidik programmal

Több mint 5000 diák ismerkedhetett meg a digitális oktatással a Samsung eszközökkel is felszerelt utazó osztályteremben, a Mobil Digitális Iskola (Mobidik) országjárása során. A projekt 2017 elején indult, hogy városról városra járva népszerűsítse a tabletek, okostáblák és digitális tananyagok szerepét az oktatásban. 

A képen a Mobidik tanterme látható.
Kép forrása: https://www.mobidik.hu/


A Digitális Oktatási Stratégia egyik fő küldetése, hogy olyan okoseszközök használatát vonja be a tanítási rendszerbe, melyek eddig nem képezték részét a hagyományos tanítási gyakorlatnak, ugyanakkor segítenek elmélyíteni a tudást, játszva oktatnak és közösségépítő szerepük is jelentős.

A projektben aktívan vesz részt a Samsung Smart School iskola modell, s így olyan diákok és pedagógusok is megismerkedhettek ezzel a módszerrel, akiknek még nincs tapasztalatuk ezen a téren. 

Mind a Smart School, mind a Mobidik lehetőséget nyújt a diákok fejlesztése mellett a tanároknak is arra, hogy a digitális ismereteiket bővíthessék és megismerkedhessenek az okostanteremmel. A Mobidik felszereltségének meghatározó eleme a Samsung digitális tábla, ami akár klasszikus osztálytermi táblaként is használható. 

Forrás: www.samsung.com