„Szemléletváltást az oktatásba!” – interjú Matolcsy Miklóssal

A XX. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia helyszínére, Hajdúszoboszlóra érkezett a Mobil Digitális Iskola (Mobidik) speciális országjáró okos tanterme. Ennek apropóján Matolcsy Miklóst, a PontVelem Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

alt


Hogyan illeszkedik a Digitális Oktatási Stratégiába (DOS) a Mobidik?

Miután megszületett a DOS, arra vállalkoztunk, hogy egy utazó laborban a stratégia szellemiségét, gyakorlati hasznát bemutassuk. A Mobidik eredetileg bemutató műhelyként indult, de ma már oktatási platformként is működik. Iskoláról iskolára járunk, egyrészt gyerekeknek tartunk tanórákat, másrészt kimondottan pedagógusoknak szóló módszertani továbbképzéseket szervezünk, megmutatva a résztvevőknek, hogy miből is áll össze a DOS.

Látva a termet, a Mobidik kiváló helyszín lehet a kiscsoportos foglalkozások számára.

Pontosan. Jellemzően egy iskolában 3-4-5 napot töltünk, s alaphelyzetben 15 diákkal lehet kényelmesen órát tartani a „dobozban”. Gyakran kettészedjük a Mobidik eszközrendszerét, egyik részét bevisszük a tanterembe, itt párhuzamosan dolgozunk, míg az osztály másik fele bent van a mozgó laborban, ahol a résztvevő diákokkal egy attraktívabb, 21.századi környezetben foglalkozunk. Ez a délelőtti program, mely során az iskola csengetési rendje szerint zajlanak a tanórák, délután pedig a pedagógusok érkeznek, akiknek 1-2 órás – de akár egy egész délutánt felölelő – módszertani képzéseket tartunk. A Mobidikben a tanórákat felkészült, tapasztalt kollégáink tartják.

Hogyan léphetnek kapcsolatba Önökkel az iskolák?

Egyrészt elérhetőségeinken, így például honlapunkon, a www.mobidik.hu-n keresztül. Amikor elindult a program, egy 15 állomásból álló roadshow-t indítottunk, s a Pedagógiai oktatási központokon (POK) keresztül mi kerestük meg és választottuk ki speciális szempontrendszer alapján az iskolákat. Azóta már az iskolák jelentkeznek. Fontos kérdés a finanszírozás is, ennek egy része központi forrásból történik, másrészt az adott fogadó intézménynek a saját költségvetéséből, például az iskola alapítványán keresztül, vagy pályázat útján kell biztosítania a program költségeit.

Mit próbálhatnak ki a diákok a Mobidikben?

Nálunk van 3D-nyomtatás, LEGO-robotika, 3D-szkennelés, a pedagógusok pedig a Samsung Smart Schoolt használják, amelyen rengeteg alkalmazás érhető el. A notebookokon LEGO-robotikát támogató, vagy normál programozási, kódolási feladatokat lehet végezni. Fontos hangsúlyozni, hogy a kütyük önmagukban még nem jelentenek semmit, nagyon sok mindennek együtt kell lennie, hogy megvalósuljon a digitális oktatás, s mi ezt a komplex folyamatot mutatjuk be. A változástól félő tanároknak azt üzenjük, hogy érdemes ebbe időt és energiát fektetni, mert tényleg jobb lesz tőle az óra. Szemléletváltásra van szükség az oktatásban, ez a küldetése a Mobidiknek.