„Taníts szabadon, tanulj szabadon!” – Előadás és kerekasztal-beszélgetés beszámoló

Az élményalapú oktatás nem csupán egy pedagógiai módszer, sokkal inkább egy filozófia, szemléletmód. A klasszikusnak mondható frontális oktatási módszer sok területen alkalmazható, de hogy közelebb kerüljünk a gyerekekhez, és együtt, egymástól tanuljunk, ahhoz talán egy kicsit több kell. Ezt a szemléletet bontották ki a szakértők a rendezvényen.

A kép a rendezvény hirdetése, melyen az esemény szereplői láthatók.

A Felelős Szülők Iskolájának szervezésében került megrendezésre egy egyedülálló interaktív előadás és kerekasztal-beszélgetés 2018. november 21-én 18 és 20 óra között, a Villányi úti Konferencia Központban. Ahogy a szervezők a hirdetésükben ígérték, nem csupán egy előadás volt, hanem tréning is, amely során a humor, az élmény és a jó gyakorlatok ismertetése sem maradhatott el. A gyakorló szakemberek olyan egyedi módszereket, technikákat mutattak be, amelyek a modern pedagógiai szemlélet alapkövei lehetnek. 

A rendezvény a Felelős Szülők Iskolájának bemutatkozó filmjével, majd Tibenszky Moni Lisa, újságíró, a Felelős Szülők Iskolájának alapító-ügyvezetőjének megnyitó beszédével vette kezdetét, ahol ismertette az elkövetkezendő két óra programját. 

A rendezvény fő előadója Balatoni József, vagy ismertebb nevén Jocó bácsi volt, akit az ország legnépszerűbb történelem tanáraként tartanak számon, és aki letette voksát az élmény alapú oktatás mellett. A prezentáció elején egy kissé közhelyesnek tűnő témát dobott fel: mik a pedagógusok alapelvei? A már-már evidensnek tűnő kijelentéseket – mint „a tanítás hivatás”, „szeresd a hivatásod”, „szeresd a gyerekeket”, „légy önmagad” és „merj újítani” –  és ezeknek a valósághoz való viszonyát olyan jól alátámasztott, és reprezentatív példákkal tudta megkérdőjelezni, hogy új értelmet nyertek. Hiszen ki gondolná, hogy egy pedagógus nem szereti a gyerekeket? Pedig sajnos van rá példa, ami nem töltheti el túl nagy megelégedéssel az embert. Előadásában hangsúlyozta, hogy mennyire fontos, hogy a tanárok ne bújjanak álarc mögé, amikor belépnek a tanterembe, hiszen a diákok egyből felismerik ezt, és hiteltelenné válnak számukra. Márpedig a hiteles és bizalmat ébresztő felnőttek jelenléte nagyon fontos minden gyermek számára, ugyanis ezeken a mintákon keresztül tanulhatják meg az élet rejtelmeit. 

Jocó bácsi úgy véli, hogy a legjobb irány a tanulás, tanítás útján, az élmény, humor és a „hülyeség”, ezek a fogalmak teszik szórakoztatóvá és hatékonnyá a tanulást. Módszerei között szerepel az élménypedagógia, a kooperatív technika, a kalandpedagógia, a projektpedagógia, de szívesen szervez témaheteket és témanapokat is, sőt az okostelefonokat, vagy más IKT eszközöket is bátran előcsalja a táskákból akár a tanóra közepén is, ugyanis vallja, hogy szabadon tanulni csak akkor lehet, ha szabadon tanítunk. Az eredményes és élménydús oktatás csak közösen – tanár és diák szövetségével – valósulhat meg. Még napjainkban is gyakran megfigyelhető, hogy egyes tanárok egyfajta hierarchikus rendszerben szemlélik az oktatás színterét, ahol a tanulók alárendelt státusszal bírnak, míg a tanárok a felsőbbrendű, mindentudó személyek. Ez Jocó bácsi alapelveivel szemben áll: a tanár nagyon sokat tud tanulni a diákjaitól, s ő csupán életkora és iskolai végzettsége által tud többet az adott szaktárgyból is, mint a hallgatósereg – ez viszont bármikor megfordulhat… 

Előadásában kifejtette, hogy szerinte a pedagógussá válás egy összetett folyamat: először meg kell szereznünk a megfelelő végzettséget, majd fejest ugrunk az oktatás világába, és lassan elkezdünk tanárrá válni, tanárok leszünk, aztán megindul a pedagógussá válás folyamata, és végül elérhetjük a célt, hogy „non-stop” pedagógusok legyünk. 

A prezentáció második felében olyan saját példákat – táborozásokat, témaheteket, projekteket – mutatott be Balatoni József, amelyek bebizonyították a hallgatóság számára, hogy ezeket az alapelveket egyéni technikákkal, humorral fűszerezve meg akarja és meg is tudja valósítani. 

A délután különlegessége a kerekasztal-beszélgetés volt, amelyre Jocó bácsi két olyan hiteles és humoros pedagógust invitált, akik hasonló eszméket vallanak. Joós Andreát az Élménybiológia és a szervmandalák megálmodójaként ismerhettük meg, míg Fegyverneki Gergőt a digitális eszközök, applikációk egyik legnagyobb tudoraként tarthatunk számon. A beszélgetés moderátora Tibenszky Moni Lisa volt. 

Amikor három elhivatott ember közös célokkal, egyéni ötletekkel összeül, és még egy kerekasztal-beszélgetés segítségével ki is hangosítja magát, hatalmas energiát tud felszabadítani egy teremben még akkor is, ha „csak” szakmabeliek és szülők ülnek a sorokba. Mi történhet egy tanórán, amit ők vezényelnek le? Abban biztosak lehetünk, hogy nem telnek unalmasan a percek, hiszen mindenre van egy jó ötletük, egy praktikájuk, vagy éppen egy applikációjuk. Hiszen ki ne ismerné meg szívesebben az emberi testet szervmandalákon keresztül, vagy ki ne kísérletezne a mobilján kémiai vegyületekkel biztonságosan (BEAKER - Mix Chemicals applikációval), hogy – Fegyverneki Gergő szavaival éljek – „Digi Potterré” válhasson?   

A Felelős Szülők Iskolájának szervezésében lezajlott rendezvény hasznosnak és tanulságosnak bizonyult, s mindezek mellett a hangulat is fergeteges volt. Ezt bizonyítja az is, hogy a résztvevők ismétlést követeltek, amely nagy valószínűséggel egy ötletbörze formájában fog megvalósulni. 

Kapcsolódó könyvek:
 
Balatoni József, Jocó bácsi: Tanulj szabadon, taníts szabadon!
Fegyverneki Gergő: A kaméleon-pedagógus így csinálja... Inspiráló ötletek modern pedagógusoknak
Joós Andrea: Anatomy with love / Szívtetkó