Tanulás a falon: Terápiás Élménymászás

A gyerekek számára a mászás természetes mozgásforma. Az ebből fakadó motivációra építenek a Terápiás Élménymászás foglalkozásai, amik a mászóteremben lévő műfalon való mászást kötik össze a pszichológusi megközelítéssel. Ilyen módon fejlesztve, támogatva a gyerekeket és a fiatalokat.

alt


A Terápiás Élménymászás alapítói Boda Lídia és Szabó Zsuzsanna, pszichológusok, akik maguk is aktívan űzik ezt a sportot. Az interjú során ők válaszolnak kérdéseimre. 

A falmászás milyen folyamatokon, mechanizmusokon keresztül fejti ki jótékony hatásait?

A falmászás, mint sport önmagában is képes fejlődést előidézni olyan fizikális aspektusokban, mint az egyensúly, koordináció, erőnlét, erőkitartás. Mindemellett már az első perctől kezdve képes sikerélményt nyújtani, a fejlődés pedig a mászásban használt fokozatok miatt nagyon könnyen mérhető, ami további gyakorlásra sarkall. A sikerélmények és a fejlődés egyértelmű követhetősége növeli a kitartást, segíti a célmeghatározást és jó hatással van az önbizalomra. 

A mászás egy olyan sport, ami remek lehetőséget nyújt arra, hogy kimozdítson a komfortzónánkból, hiszen az érzékelt veszély sokszor nagyon magas, ugyanakkor – a biztonsági előírások betartása mellett – valós veszély nincs. Komfortzónánkból kikerülve, az úgynevezett tanulási zónában új élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodhatunk. Megfelelő szakember vezetése mellett, a komfortzónából való kikerüléssel járó stressz emelkedése nem éri el a pánik zónát, így a mászó biztonságos keretek között gyakorolhatja saját határainak tágítását. Ha mindezt még egy értékelő/feldolgozó fázis is követi, akkor a tapasztalatok könnyen átvihetőek és hasznosíthatóak az élet más területein is. 

A terápiás élménymászás miben különbözik a sporttól? 

Nem könnyű éles határt húzni a mászás terápiás alkalmazása és a mászás, mint sport/ szabadidős tevékenység között, hiszen az utóbbinak is lehet terápiás hatása. Egy mászóedzés vagy egy baráti közös mászás is képes erősen hatni önismeretünkre. A hangsúly az Élménymászás foglalkozásaink alatt a tudatosságon van. Terápiás csoportjainkat az előzetes tervezéstől a csoport lezárásáig jellemzi a pszichológiai tudatosság. Ezen belül is szemléletünket leginkább az élményterápiás és a családterápiás fogalmi keretek határozzák meg. A terápiás mászás egyik fő pillérét a megfelelő szintű,  személyre és csoportra szabott kihívások és azok feldolgozása alkotja. A kihívások akkor megfelelőek, ha képesek kimozdítani a komfortzónából, de mégsem taszítanak be a pánikzónába. Ahhoz, hogy megfelelő kihívást állítsunk fel, fontos, hogy minél több információnk legyen arról, hogy milyen az adott résztvevő személyisége, története, milyen küzdelmei vannak és mik az erősségei, milyen erőforrásokra építhetünk. A Terápiás Élménymászás során továbbá sosem egyetlen személyben, hanem rendszerekben gondolkodunk. Sosem csak a “tünetképző” gyerekre összpontosítunk, hanem igyekszünk őt minél inkább látni a mászócsoportban, a családi és az iskolai rendszerben is. Nagyon érdekel minket, hogy mik azok a mintázatok, amik fenntartanak bizonyos problémás viselkedéseket és hogyan tudunk a mintázatok megváltoztatásához segítséget nyújtani. 

Az életkor milyen szerepet játszik a terápiás élménymászás esetében?

Általánosságban az a tapasztalat, hogy a terápiás mászás során a kisebb gyerekeknél (óvodás és kisiskolás kor) a falmászó játékok fejlesztő hatásaira, illetve az oktatókkal való erős kötődésre lehet építkezni. Nagyobb gyerekeknél, 12 éves kor felett, egyre inkább előtérbe kerül a feldolgozás, a megélt tapasztalatok más színterekkel való összekapcsolása és alkalmazása. 

Milyen esetekben lehet hatékony az élménymászás? 

Figyelemzavaros gyerekeknél jótékony hatású a terápiás élménymászás, mivel a fal természetszerűleg irányítja a figyelmet, így fejleszti az összpontosítást. A társas közegben visszahúzódó, szorongó résztvevőinket is gyorsan motiválttá teszik a sikerélmények, önbizalmuk megerősödik, illetve a csoportos közegben társas készségeik is fejlődnek. Csoportjaink során lehetőség nyílik a társas nehézségekkel (beilleszkedés, magatartás problémák) küzdő gyerekek megsegítésére, szociális eszköztáruk bővítésére.

A mászás mivel másabb a többi fejlesztő tornához képest (pl. TSMT, vagy Ayres terápia) Hogyan érzékelhető terápiás hatása?

A mászás nagy előnye más fejlesztő tornához képest, hogy a mászófal látványa általában önmagában késztetést vált ki a gyerekekből, hogy kipróbálják azt. A sport egyből sikerélményt ad és számtalan játékos feladattal kombinálható. A fejlesztés gyakorlatilag játék közben történik. Nálunk a gyerekek 6-7 fős csoportokban vannak, mely csoportok egy-egy félévre szólnak. Az egyéni fejlődési utak kibontakozásával együtt, az alkalmak előrehaladtával egyre inkább érzékelhető a csoportok közösséggé alakulása. A gyerekek egyre több kihívást oldanak meg közösen, számon tartják, biztatják egymást és megtapasztalhatják, milyen egy biztonságot nyújtó, megtartó közösség tagja lenni.

A szülők kapnak-e valamilyen szerepet a csoportokban? 

A szülők szerepe a közös munkában nagyon fontos, hiszen szükséges hogy képesek legyenek megfelelően támogatni a gyermeket a fejlődés útján. Ehhez nekik is nyitottnak kell lenniük a változásra. A közös munkában nagyban támaszkodunk a szülők által nyújtott erőforrásokra, legyen szó információról vagy érzelmi támogatásról, hiszen ők azok, akik leginkább ismerik gyermeküket. 

Minden csoportot megelőz egy első interjú a szülővel, illetve a csoport féléves ideje alatt is többször konzultálunk és biztatjuk őket, hogy éljenek minél gyakrabban ezzel a lehetőséggel.

Terápiás Élménymászás
http://elmenymaszas.hu/