Tanuljunk meg tanulni! – interjú a LELLE2 projektről

Miről szól a LELLE2 nemzetközi projekt? Milyen feladatokban vesz részt az EKE Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet a projekt keretén belül? Dr. Szabó Máriával, az EKE OFI tudományos munkatársával beszélgettünk.

alt


A „LELLE2 – Tanuljunk meg tanulni! – Középiskolások tanulási készségeinek fejlesztése” című projektnek mi a célja, a fókusza?

A projekt célja, hogy hozzájáruljon a középiskolás diákok eredményes tanulásához. A megvalósuló fejlesztés három, a, tanulás szempontjából meghatározó jelentőségű kompetencia fejlesztésére fókuszál. Ezek a kritikus gondolkodás, a problémamegoldó képesség és az önálló tanulásirányítás. Úgy gondoljuk, hogy ha ezekben a diákok fejlődnek, az jó hatással lesz a tanulási képességeikre és a tanulási eredményeikre.

Mit jelez a projekt nevében a kettes szám? 

A jelenlegi, az ERASMUS+ program által támogatott projektnek volt egy előzménye, a LELLE1 is, aminek persze nem volt ott a nevében az egyes szám. Korábban, a mostani konzorcium vezetője, a Pannon Egyetem, más egyetemekkel együttműködve, ugyanezeknek a tanulási képességeknek a fejlesztésével foglalkozott. Akkora felsőoktatásban tanulók, azaz egyetemi hallgatók számára fejlesztettek módszereket, tártak fel jó gyakorlatokat. Ez a projekt annak a folytatása. Mondhatnánk, hogy „aládolgozik” az előzőnek. Az eredményes tanulás fontos az egyetemi hallgatók és a munkavállalók számára is, de ezek fejlesztését nem az egyetemen kell kezdeni. Már most látjuk, hogy a „lefelé építkezést” tovább kell folytatni. Ha minden jól megy lesz egy LELLE3 projekt is. Egyértelmű, hogy annak a célcsoportja pedig az általános iskolai diákság, illetve a velük foglalkozó pedagógusok lesznek.

Tehát a korábbi, ilyen témával foglalkozó LELLE lezárult projektnek a jó gyakorlatait, módszertanát fogják most alkalmazni a középiskolai színtéren? 

Részben igen. Figyelembe vesszük például a pedagógusok továbbképzésével kapcsolatos tapasztalatokat. De a jó gyakorlatokkal azért csínján kell bánni. Ugyanis, azok a jó gyakorlatok, amelyek működnek a felsőoktatásban, nem biztos, hogy működnek a közoktatásban is. Ezért a projekt első szakaszában pontosan az volt a feladat, hogy minden résztvevő ország a saját területén gyűjtsön az adott kompetenciák fejlesztéséhez kapcsolódóan bevált és alkalmazott módszereket, technikákat, eljárásokat, vagyis jó gyakorlatokat. És mivel a legfontosabb megrendelők a munkaadók, ezért a jó gyakorlatok gyűjtése kiterjedt a termelő szférára is. A hatékony önálló tanulás, a kritikus gondolkodás és a problémamegoldás ugyanis nemcsak az iskolában, de a munka világában is nagyon fontos, ezért vagyunk kíváncsiak i a munkahelyi tapasztalatokra is. 

Milyen egyéb országok vesznek részt ebben a nemzetközi projektben? 

A konzorcium vezetője a Pannon Egyetem. Magyarországról részt vesz a projektben még egy szekszárdi középiskola, valamint az EKE OFI. Ezenkívül Szlovákiából szintén egy hozzánk hasonló kutatóintézet és egy középiskola, Romániából egy középiskola, Észtországból pedig szintén egy középiskola vesz részt a projektben. Különlegessége a projektnek, hogy négy ország hat intézményének munkatársai vesznek részt benne. És bár a hivatalos munkanyelv az angol, az észt partnereken kívül mindenki magyar, vagy tud magyarul. Amikor nemzetközi projekttalálkozó van, sokszor vicces is, hogy angolul beszélünk, miközben majdnem mindannyian magyarok vagyunk. 

Említette a LELLE3-at. Ez arra utal, hogy előbb utóbb szeretnék ezt általános iskolára is kiterjeszteni?

Igen, ez lenne a hosszútávú cél. Érdekes, hogy általában mi közoktatással, közneveléssel foglalkozunk, és jellemzően az alulról építkezésben gondolkodtunk. Ha elkezdünk egy fejlesztést, sokszor azt mondjuk, hogy már az óvodában el kell kezdeni. Legyen szó egy tananyagfejlesztésről vagy tantervi program fejlesztésről, mindig felfelé építkezésben gondolkozunk. Nekem is meglepő volt az, hogy a LELLE projekt egyetemistáktól indult, és a projektmegvalósítás közben jöttek rá, hogy az alsóbb szinteket is érdemes megcélozni, hiszen tudjuk azt, hogy húsz éves kora körül, amikor valaki az egyetemre kerül, addigra már nagyjából kialakult a tanulási szokásai, saját tanulási stílusa van. 

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet milyen feladatokat vállalt a projektben, hogyan kapcsolódik be?

Öt úgynevezett szellemi termék keletkezik a projektben, és mi az ötödikért vagyunk felelősek, ami egy tudásportálnak a létrehozása. A fő célja a projektnek az, hogy olyan tanítási segédanyagokat, illetve pedagógus továbbképzést hozzon létre, amely mind az öt résztvevő ország nyelvén elérhető, hozzáférhető és nyilvános lesz. Ehhez kell egy portál, ennek a létrehozása az OFI feladata..

Van-e már a projekt jelenlegi szakaszában olyan publikus felülete a projektnek, amit az érdeklődők meg tudnak nézni?

A partnerintézményektől elvárják, hogy folyamatosan hírt adjanak a projekt fontosabb eseményeiről. A mi (EKE OFI) honlapunkon is fejlesztés alatt van egy felület, A központi weboldal  még nem kész, de  a LELLE-nek van egy Facebook oldala, ahol az új projekttel kapcsolatos hírek, események is megjelennek. 

Hogyan fog működni az országokon átívelő pedagógus továbbképzési rendszer?

A nyár elején lesz egy ötnapos továbbképzés Pozsonyban, amelyen a négy partneriskola 2-2 tanára vesz majd részt.  Őket egyrészt arra tanítjuk meg, hogy milyen módszereket  használhatnak bármelyik tantárgy keretében  ezeknek a tanulási képességeknek a fejlesztésére. De a résztvevőknek  az is a feladatuk lesz, hogy a saját iskolájukban, intézményükön beül, a saját kollégáik közül legalább hat főnek továbbadják ezt a tudást, és egyfajta mentori szerepben támogassák ezeket a kollégákat az elsajátított módszerek alkalmazásában. Nagyon izgalmas lesz ebben a továbbképzésfejlesztésben az, hogy egyszerre kell mentorokat képeznünk, és pedagógusokat kiképeznünk arra, hogy ők közvetlenül használni. is tudják a módszereket.