Tanuljunk a természetben!

A minket körülvevő környezetről az iskolában is sokat tanulnak a gyerekek, viszont az élővilágot a friss levegőn lehet igazán megismerni. A kiterjedt erdei iskola hálózatnak köszönhetően az ország minden pontján lehetőségük van a diákoknak, hogy elhivatott, szakavatott oktatóktól tanuljanak! 

A képen különböző rovarok láthatók.


Erdei iskolákat már az 1800-as évek második felétől szerveznek az intézmények. Kezdetben a gyógyító és egészségmegőrző hatását hangsúlyozták, s többnyire bentlakásosak voltak. Az erdei iskolában való részvételt orvosi vizsgálat előzte meg, a tüdőbeteg, vagy gyengébb fizikummal rendelkező gyermekek vehettek részt rajta. Az 1930-as évektől kezdve a városokhoz közeli, jó levegőn berendezett intézményekbe mehettek az iskolás gyerekek, ahonnan estefelé tértek haza, vagy esetenként ott is aludhattak. A tavasztól őszig nyitvatartó iskolák egy része végül egész évben fogadta már a betegesebb gyerekeket, akik a nap java részét a szabad levegőn, kertészkedéssel, játékkal töltötték. A mai erdei iskolák célja már egészen más. Nem a gyengébb immunrendszerű gyerekek oktatása a fő irány, hanem az élmény- és ismeretszerzés, kortól és nemtől függetlenül. 

Miért hasznos az erdei iskola? 

A környezetismeret órákon a diákok nagyon sok hasznos információt kapnak, de néha kicsit szárazabb leírásban. A természetben a gyerekek megismerkedhetnek az őket körülvevő élővilággal, az erdei állatok életmódjával, az ehető növényekkel, tapasztalatot szerezhetnek a szélmozgásról, a víz körforgásáról, s szinte észre sem veszik, hogy közben tanulnak is.

Az erdei iskolák egyik legnagyobb előnye, hogy a tanulók a természetben vannak, a jó levegőn, amely meghozza az étvágyukat, örömet okoz számukra és lelkileg is megerősödnek. Az erdő megismeréséhez ugyanis szükség van bátorságra is, hiszen sokan a nagyvárosi környezetben alig találkoznak állatokkal, növényekkel, s azt hiszik az erdő félelmetes. De ha részt vesznek egy ilyen kiránduláson, hamar rájönnek, hogy a természet nem ellenség, hanem jó barát. 

Néhány tipp, ahova érdemes elmenni

1. Veronika Erdei Iskola Gyűrűfű – „Ahol a gyerekek maradni szeretnének…” 

A Veronika Erdei Iskola fő célja a gyerekek környezethez való viszonyulásának pozitív irányba történő megváltoztatása és a magatartás-formálás. Gyűrűfű jelenlegi lakói a pazarló, fogyasztói társadalomtól elszakadva egy sajátos életforma kialakításának reményében költöztek az ökológiai faluba. 

Fontosnak tartják, hogy az idelátogató gyerekek ne csak a hagyományos erdei iskolákban elsajátítható, természettel kapcsolatos ismeretekkel gyarapodjanak, hanem komplex képet kapjanak környezetükről. Egyfajta alázatot próbálnak kialakítani a tanulókban a környezet iránt, és tudatosítani azt, hogy az őket körülvevő ökoszisztémát ne kényük-kedvük szerint alakítsák, hanem alkalmazkodjanak hozzá. 

Az erdei iskola 2004-ben nyitotta meg kapuit, és 2009. augusztus 29-én nyerte el a minősített erdei iskola címet. 

Az ország minden pontjáról szívesen fogadnak osztályokat és csoportokat elsősorban május, június, szeptember és október hónapokban. A résztvevő csoportok visszajelzései alapján kiderülhet, hogy céljuk megvalósult: kellemes élményekkel, hasznos tudással ajándékozták meg a diákokat, és az itt élő emberek más életmódjának megismerése mély nyomot hagyott bennük. 

További információ az erdei iskolával kapcsolatban itt található: http://www.gyurufu.hu/erdeiiskola/.

 

2. Szelidi-tó Erdei Iskola Kalocsa – Minősített erdei iskola

A Szelidi-tó Erdei Iskola külön programokkal várja az alsó- és a felső tagozatos diákokat. 

Az alsó tagozatosok a „Gyere velünk, csodára lelsz!” elnevezésű programsorozaton vehetnek részt. A foglalkozás modulokból épül fel, amelyek az erdei iskola megvalósítási céljaira épülnek. A program Szelid település életközösségeit célozza meg. A komplex munkaterv az iskolában tanult anyagokra épít, amelyet gyakorlati tudással egészít ki. A foglalkozások során a diákok élményként dolgozzák fel a természet szépségeit, csodáit, amely esztétikai érzékenységük fejlesztésében is nagy szerepet játszik, mind az épített, mind a természetes környezet irányába. Fontos, hogy megtanulják a környezetbarát és környezetkímélő magatartást, érzékeljék a talaj, a víz, a levegő tisztaságának fontosságát helyi és globális szinten egyaránt. Emellett lehetőség nyílik a térképismeretre és a tájékozódásra a terepi séták és barangolások alkalmával. A tanulók különböző ökológiai játékokon vehetnek részt, melyek rávezetik őket arra, hogy mennyire fontos az újrahasznosítás és a fenntarthatóság. 

A felső tagozatosoknak szóló „Terepgyakorlatok a Szelidi-tó környékén” programsorozat szintén modulokból épül fel, viszont többnyire gyakorlati jellegű feladatokat kell a fiataloknak megoldaniuk. A foglalkozás célja nagyban hasonlít az alsósokéhoz, de a természettel való szoros kapcsolat kiépítése mellett nagy hangsúlyt fektetnek a vizsgálatokra, az elemzésekre, a kommunikáció és csoportos munka fejlesztésére. Az életviteli szokások, megismerési módszerek, készségek, képességek és pozitív személyiségjegyek tudatos tevékeny fejlesztése mellett az egészséges életmódot és a személyes higiénia fontosságát is megtanulják a diákok. 

A programok és a modulok részletes ismertetését az alábbi linkre kattintva olvashatják el: http://www.erdeiiskola.eu/.

3. Hármashatár-hegyi Erdei Iskola – Az erdő ajándéka

A Hármashatár-hegyi Erdei Iskolát 2013 ősze és 2014 májusa között alakította ki a Pilisi Parkerdő Zrt. Előzetes bejelentkezés alapján, az iskolát egész évben lehet látogatni. 

A programokon az iskolás korosztály mellett az óvodások is részt vehetnek, sőt lehetőség van hétvégi családi-, céges- vagy szakmai rendezvények szervezésére is. 

A Beltéri tanösvény nagyszerű lehetőségeket kínál az erdei sportok kedvelőinek, kipróbálhatják a hegyi kerékpározást, vagy akár a mászó falat (10 éves korig) is. A barlangok világát is megismerhetik, s a háromágú barlangjáratba bemászva különleges ásványokat, földalatti tavakat, cseppköveket fedezhetnek fel. 

Az erdő konyhájában a természetben előforduló hasznos növényeket is megismerhetik a fiatalok, mint a méz, a gyógy- és fűszernövények. Bevezetést kapnak az ehető növények világába is, elmagyarázzák, hogy hogyan állapíthatjuk meg, melyek a szelíd és melyek a mérgező virágok, bogyók. Emellett lehetőség nyílik szörpök, lekvárok, szirupok elkészítésében is segédkezni. 

Az erdei mesterségek állomás a nagy szakértelmet kívánó, nehéz és lassan kiveszőben lévő ősi foglalkozásokat mutatja be. Megismerhetik az erdész munkásságát is, akit az erdő gazdájaként is nevezhetünk. 

Az erdő felfedezése az egyik legkedveltebb program: lehetőség nyílik az erőlakók életkörülményeinek, létfenntartó szokásainak feltárására, s mindeközben az állatok hangjai is felcsendülnek. Egy erdei kirándulás során tisztában kell lenni néhány fortéllyal, ezért hasznos, ha tudjuk, hogy lehet tüzet gyújtani és túlélni a rengeteget. 

A Madártávlat túra tulajdonképpen a Hármashatár-hegy megmászása. A szemünk elé táruló körpanoráma a Budapestet övező gyönyörű tájat mutatja be. Interaktív foglalkozásokban itt sincs hiány, hiszen a tanulók feltérképezhetik a védett növényeket, gyakorlati talajvédelmet tanulhatnak, és csoportosan építhetnek faág hálózatot a meredek hegyoldalon. 

A programra jelentkezni itt lehet: http://www.erdoajandeka.hu/az-erdei-iskola.

Kapcsolódó tartalmak

Csipogó: Madarakról gyerekeknek

Hogyan tanítsunk a gyerekeknek a madarakról, hogy érdekelje őket? – sok biológia tanárban felmerülhetett már ez a kérdés. A videók összeválogatása, a képek kiválasztása, a madárhangok begyűjtése nem kis feladat, viszont elkerülhetetlen, hogy szemléletesebbé tegyük a tanórát. A www.csipogo.hu oldalon egy csokorba szedték ezeket, a dolgunk csak annyi, hogy felhasználjuk őket!