Társasjátékok a pedagógiában – 5-öt ajánlunk

Gyakran meglepő egy-egy helyzet kapcsán, hogy a gyerekeket tanítani kell játszani. A játékot általában jutalomnak szánjuk a tanórán, mégis időnként nehezen élnek ezzel a lehetőséggel a diákok. A keretek lazítása felforduláshoz, hangzavarhoz vezethet, de a társasjátékok segítségünkre lehetnek: élvezetes módon támogatják a készségfejlesztést, és mutatnak rá arra, hogy a szabályokra igenis szükség van.

alt


A társasjáték pedagógiai célokra történő felhasználása nem új keletű. Egyes programokban − mint a Logikai Táblajáték program vagy a Sakkpalota − a társasjáték mint eszköz többféle tantárgy oktatását segítheti. 

Ezek a módszerek mind képezettséget igényelnek, viszont a társasjátékok által nyújtott fejlesztési lehetőségeket enélkül is kihasználhatjuk. 

A táblás játékok használata elősegíti a kiscsoportos munkákhoz szükséges képességek fejlődését, hiszen a játékosok észrevétlenül, indirekten sajátítják el az alapvető viselkedési formákat. Például azt, hogy egymás után következünk, a nyertes változó, s nem feltétlenül a legdominánsabb diák lesz a legsikeresebb. A társas abban jelent nagy segítséget a pedagógus számára, hogy előre lefektetett, logikus szabályok szerint kell játszani, amelyek elmagyarázhatók, viszonylag könnyen átadhatók a gyerekeknek. 

Miután elővettünk egy-egy táblát, érdemes röviden átfutni a főbb szabályokat, ilyen módon elkerülve a későbbi vitákat. Stratégiai játékoknál kérdésekkel vezethetjük rá a tanulót, hogy melyik módszer hatékony, melyik kevésbé, és mitől alakult ez így; ez az egyszerű reflexió is építi a készségeket. Nem érdemes túlságosan ellenőrzés alatt tartani a gyerekeket, hiszen egyértelmű keretek biztonságában gyakorolják egymás meggyőzését, saját érdekeik képviseletét. 

A klasszikus társasok, például a Gazdálkodj okosan!, Ki nevet a végén? mellett az elmúlt években megjelenő, kicsit szokatlanabb felépítésű játékok az újdonság erejével hatnak gyerekekre, és hatékonyan lekötik őket. Ezek a játékok elővehetők napköziben, vagy akár egy-egy órán is, mivel nem tartanak órákig. Az alábbi, kipróbált társasok közül lehet szemezgetni ilyen alkalmakkor. 

Pánik a laborban

A Pánik a laborban alapvetően a gyorsaság, megfigyelés és memória játéka. Az az alaptörténete, hogy mutáns amőbák szabadultak ki a laboratóriumban, és mindenfele szétszéledtek. A mi feladatunk, hogy összegyűjtsük őket, ráadásul minél gyorsabban. A Pánik a laborban társasjátékban mindenki egyszerre dob a dobókockájával, amik meghatározzák, hogy melyik amőbát kell elkapni forma, szín, és minta szerint. Aki a legtöbbet gyűjti össze, megnyeri a játékot. A játékban van persze pár csavar, például az amőbák mutálódnak, illetve szellőzőkben bujkálnak.

Ajánlott életkor

8 éves kortól

Készségek

figyelem, logikai következtetés, szerialitás

Létszám

2-10 fő között

Előnyök

nehézségi szint szabályozható

Időtartam

10-30 perc

Hátrányok

fárasztó, idősebbek számára kevésbé vonzó

Hanabi

A társasok üdvözölt újdonsága, hogy a versengés helyett egyre többféle együttműködésen alapuló változatot fejlesztenek. Ezen közül a Hanabi egy remek kooperatív kommunikációs kártyajáték. A játékosok feladata, hogy tűzijátékot gyártsanak a kártyák segítségével. Növekvő sorrendben kell színsorokat kialakítaniuk a lapjaikból úgy, hogy csak a többiek lapjait látják, a sajátjukat nem. Így a játékosok sikere teljes mértékben a hatékony együttműködésen múlik.

Jókor jó információt kell egymásnak adniuk, hogy kinek épp milyen színű vagy számú lap van a kezében, és minél magasabb pontértékű színsorokat kell létrehozniuk.

Ajánlott életkor

7 éves kortól

Készségek

együttműködés, kommunikáció, memória, figyelem

Létszám

2-5 fő között

Előnyök

könnyen megtanulható szabályok

Időtartam

30-40 perc

Hátrányok

túl nagy teret enged a csalásnak

Patchwork:

A Patchwork egy kétszemélyes stratégiai játék viszonylag rövid játékidővel. A játékban a cél, hogy minél nagyobb felületű takarót hozzunk létre a megadott anyagdarabokból. Emlékeztethet kicsit a tetrisz játékra, hiszen itt is az a cél, hogy összefüggő felületeket hozzunk létre. Ügyelnünk kell a különböző erőforrások, vagyis a gombok és az idő felhasználására is, így a stratégia fontos szerepet játszik ebben a társasban. Játszható úgy is, hogy két csapat vetélkedik egymással, és a csapatoknak közösen kell megbeszélniük az alkalmazandó stratégiát. Ez a változat igényeli a tanári irányítást.

Ajánlott életkor

8 éves kortól

Készségek

mentális forgatás, stratégia, tervezés

Létszám

2 fő

Előnyök

hamar megtanulható, újrajátszható

Időtartam

30 perc

Hátrányok

A textildarabok véletlen sorrendje nagyban befolyásolja a játék nehézségét.

Imagine:

Az Imagine játék során különböző izgalmas feladványokat kell átlátszó, absztrakt mintákkal ellátott kártyákkal elmutogatni, szavak nélkül a játékostársaknak. Hasonlít az Activityre, annál viszont izgalmasabb, s nagyobb kihívást jelent. Meg lehet szervezni úgy is, hogy kisebb csapatok versengenek egymással, s azon belül mutogatnak egymásnak, de egyesével is, amikor a kitalálóé az egy pont.

Ajánlott életkor

12 éves kortól

Készségek

kreativitás, fogalmak értelmezése, rész-egész viszonyok kezelése

Létszám

2-∞ fő

Előnyök

Idősebbek is élvezik, saját feladványok is hozzátehetők. Nagyon szórakoztató, rugalmasan felhasználható.

Időtartam

bármeddig

Hátrányok

széleskörű tájékozottságot igényel, ezért időnként túl nehéz kitalálni egy-egy feladványt

7 csoda:

A 7 csoda társasjáték a történelem iránt érdeklődők kedvence lesz. Igazi könnyen elsajátítható, mégis számos stratégiai variációt tartalmazó játék. A 7 csodában a hét nagy ókori civilizáció egyikét kell győzelemre vezetniük a játékosoknak. Erőforrásokat kell biztosítani ahhoz, hogy különböző épületeket építhessünk, amelyek aztán civilizációnk tudományos, hadászati, gazdasági értékét növelik.

Ajánlott életkor

10 éves kortól

Készségek

stratégia, tervezés, problémamegoldás

Létszám

2-7 fő között

Előnyök

Nincs egyetlen nyertes stratégia, különböző kombinációk is sikeresek lehetnek. A kiegészítők megunhatatlanná teszik.

Időtartam

30 perc

Hátrányok

Elsőre ijesztő, nehezen érthető lehet az összetettsége


Nem feltétlenül szükséges polcokat megtölteni a játékokkal. Különböző, társasjátékokkal foglalkozó üzletekben lehet társasjátékot bérelni, így ki lehet próbálni a drágább, újabb kiadásokat is, az eredeti ár töredékéért. Ha van valamilyen célunk, amihez játékot keresünk, ezeken a helyeken kaphatunk hasznos tanácsokat is.+1 tipp:

Arra biztatok mindenkit, hogy bátran kísérletezzen a társasok használatával, és mindig tartsuk szem előtt, hogy mi a legmegfelelőbb az adott gyerekek igényeinek.