TÉNY–LEG? – 3+1 online eszköz, ami segít a tanulásban

Pedagógusként előfordulhat, hogy kevésbé látjuk az internetet a tanulás támaszának. Jellemzően inkább eltereli a figyelmet a füzetről és a könyvről. Azonban a jelenleg iskolába járó fiatalok már otthonosan mozognak az online térben, egy-két alkalmazás pedig még hatékonyabbá is teheti a tanulás folyamatát.

alt


A tanórákon időnként versenyként élhetjük meg, hogy érdekesebbnek kell lennünk a facebooknál és a snapchatnél, annak érdekében, hogy tanítványaink figyelmét magunkra és a tananyagra vonjuk. Az iskolák általános technikai felszereltsége nehezen teszi lehetővé, hogy online eszközökkel szélesítsük a repertoárunkat. Van azonban pár olyan alkalmazás, ami számítógépen és okostelefonon egyaránt használható és tanulásmódszertani eszközként átadható a diákok számára. Ezek kézre állnak az online térben ügyesen mozgó fiataloknak és remekül kiegészítik a papír alapú tanulási folyamatokat. 

1. Quizlet

A Quizlet egy ingyenesen használható, angol nyelvű oldal, ami sokoldalú lehetőséget biztosít elsősorban olyan tananyagok elsajátítására, ahol meg kell jegyezni bizonyos információkat. Az alkalmazásban tanulókártyákat hozhatunk létre, illetve rákereshetünk mások már létező anyagaira is. A kártyák használata segít a memorizálásban, illetve tesztek és játékok formájában arra is rávesz, hogy ellenőrizzük tudásunkat. Készíthetünk ábrákat és diagramokat is. Nyelvtanulás során különösen hasznos ez a felület, de alkalmazható szinte mindegyik tantárgyban. Bár maga a kártyák elkészítése is hozzájárul a tanuláshoz, a diákok el is küldhetik egymásnak az ilyen módon feldolgozott tananyagot. A játék és a tesztek használata aktivizálja és motiválja a tanulót a tudás használatára. Az alábbi videóban láthatnak egy bemutatót a Quizlet működéséről. 

2. Mindmeister

Az elmetérkép nevű tanulási módszert színesíthetjük a Mindmeister angol nyelvű program használatával. A gondolattérkép a tananyag összefüggéseinek grafikus megjelenítésével járul hozzá, főleg a vizuális tanulási stílusú fiatalok esetén, az eredményesebb tanuláshoz. Ez a digitális eszköz megkönnyíti az elmetérképek rajzolását azzal, hogy nincs szükség se nagyméretű papírra, se radírra, mégis mozgásba hozza az agyat a rajz megalkotásával. A létrehozott rajzok jól átláthatóak, együtt szerkeszthetők másokkal és még kiselőadások diasorozatába is könnyedén beilleszthetők. A Mindmeister felülete felhasználóbarát. Ebben a videóban láthatók az alkalmazás használatának alapjai. Ingyenes regisztrációval egyszerre összesen három gondolattérképet szerkeszthetünk. 

3. Forest: Stay focused

Tanulás során a fiataloknak gyakran nehézséget okoz hosszú ideig fenntartott koncentrációval dolgozni és kizárni minden zavaró jelenséget. A telefonok értesítései is kizökkentőek tudnak lenni. A Pomodoro nevű tanulásmódszertani praktikát segít gyakorlatba átültetni a Forest alkalmazás. A Pomodoro lényege, hogy rövid ideig, egyéni igényektől függően 20-30 percig, igényli a figyelmet, akkor viszont teljes mértékben. A tanulási időszakokat pedig szünetek váltják fel, amikor bűntudat nélkül lehet pihenni és elkalandozni. A Forest használata során beállíthatjuk az időzítőt egy tanulási szakasz idejére. Ekkor egy fa kezd el növekedni. Ha kilépünk az alkalmazásból és mást kezdünk el nyomkodni a telefonon, a fa kiszárad és meghal. Egy kihasznált időszakot követően pedig egy élő fát ültethetünk az erdőnkbe és érmékkel is gazdagodunk. Így motivál az alkalmazás a tanulási időszak teljesítésére. Ezt követően időzíthetjük a szünet hosszát is. Emellett ezekre a fókuszált időszakokra letilthatjuk az értesítéseket is, hogy ne vonja el a figyelmünket a Messenger pittyegése. A fókuszáltan töltött idő mennyisége és a benépesült erdő visszajelzést ad a jelenlétünk és a figyelmünk minőségéről. Ez az angol nyelvű videó mutatja be a Forest működését. 

+1 Google Classroom

A Google termékcsalád tanárok számára hasznos része a Classroom, ami már iskolai regisztráció nélkül is, google fiókon keresztül, ingyenesen elérhető. Ez az alkalmazás egy olyan online eszköz, aminek használatával könnyebbé válhat egy-egy tantárgy folyamatának összefogása. A felületre meghívhatjuk a diákokat, akiknek egy Drive mappába tananyagokat tölthetünk fel. Egy tanóra felületén megjeleníthetünk fontos feladatokat és határidőket, amiket akár saját naptárunkba is átmenthetünk. Visszajelzéseket és jegyeket is adhatunk, illetve közös, zárt kommunikációt is folytathatunk a tanulókkal. Ha dolgozunk digitális dokumentumokkal, hasznunkra válthat a Classroom alkalmazás. 

Ez a magyar nyelvű videó részletesen bemutatja a Classroom használatát.