Tény-LEG? – 4 iskolai program a lelki egészségért

Az intézmények és a pedagógusok kapacitása a már meglévő problémák megoldására koncentrálódik, ezért az iskolai oktatásban szűk teret kap a prevenció. Vannak Magyarországon is elérhető programok, amik elősegítik a gyerekek jóllétét, és a tanárok válláról is jelentős terhet vesznek le. Az alábbiakban bemutatunk négy különböző mentálhigiénés programot.

alt


1. Sulinyugi program

A Sulinyugi program szakmailag alátámasztott egészségpszichológiai megközelítésből táplálkozik, s célja az, hogy a stressz és a feszültség kezelésében segítse a diákokat és a tanárokat egyaránt. A program 3 korosztályra szabott, és több szinten készít fel a feszültség megfelelő kézben tartására. Van lehetőség egy alkalmas pszichoedukációra, ami felkelti az érdeklődést és pár hasznos ismeretet ad át játékos formában, de van három alkalmas folyamat is, amikor konkrét technikákat sajátítanak el a résztvevők, és akár a versenyhelyzetre felkészítő órák közül is lehet választani. A program komplexitását tükrözi, hogy pedagógusok számára is ajánlanak kiégés megelőző és csapatépítő tréninget, emellett a szülőket is bevonják, biztosítanak számukra egy összefoglalót a Nyugi órán tanultakról. A programokat ingyenesen biztosítják 

Kapcsolat: info@lelekkel.hu

2. Békés iskolák program

A Békés Iskolák program rendszerszintű változással segíti elő az iskolai agresszió és bántalmazás csökkenését. Alapja a pedagógusokból szerveződő békítő team, akik munkásságuk mentén először megfigyelik, majd a fegyelmezési terven, a közös szabályalkotáson és a resztoratív konfliktusrendezés elsajátításán át átalakítják az intézmény szemléletét, alapjaiban megreformálva az iskolai konfliktusok értelmezését és kezelését. A Békés Iskolák elve az, hogy nem előkészített modulokat alkalmaz egy külső személy az adott intézményben, hanem az iskola alulról szerveződve, saját maga hozza létre az ő közegére adaptálható megoldásokat. Ebben hasznos támaszt Twemlow, SW. - Sacco, FC.: Miért nem működnek az iskolai bántalmazás-ellenes programok című könyve jelent. 

Kapcsolat: info@bekesiskolak.hu

3. Boldogságórák program

A Boldogságórák a pozitív pszichológia elveit ültetik a gyerekekkel végezhető gyakorlatba. A koncepció szerint egy tanéven át, havonta 10 különböző témát dolgoznak fel az osztályok, amihez segítségként a pedagógus óravázlatokat, dalokat, gyakorlatokat tölthet le segédanyagként. A program varázsa, hogy a pozitív élményekre helyezi a hangsúlyt, megközelítése nem csak a gyerekek, hanem a tanárok számára is szemléletformáló. A kézikönyvek figyelembe veszik az életkori sajátosságokat, a játékok, mesék életkorhoz illesztettek. Ha az intézmények magukénak érzik a programot, pályázhatnak Boldog Iskola címre. 
Kapcsolat: info@boldogsagora.hu

4. Mind the Mind program

A Mind the Mind program megalkotói a Pszichológushallgatók Európai Szövetségének (EPFSA) önkéntesei, akik érzékenyítő és ismeretterjesztő foglalkozásokat tartanak hatodikosoknál idősebb diákoknak a mentális betegségekről. A program célja, hogy kevésbé övezze stigma a mentális betegségeket. Mentálhigiénés szempontból kiemelt fontosságú, hogy a tanulók ne gondoljanak a mentális betegségekre negatívan, hiszen így nagyobb valószínűséggel fordulnak saját nehézségeikkel is szakemberhez. Az érzékenyítő foglalkozások interaktívak, beszélgetést, játékot tartalmaznak. Mivel a program nemzetközi, a hozzáférhető leírások nagyrészt angol nyelven íródtak. 

Kapcsolat: mindthemind.hu@gmail.com