Tény-LEG? - 5 legjobb érv a tanárság mellett

Sokak számára a tanárság nem más, mint szerelem. Nincs rá szó, nem körülírható. De van azért néhány, könnyebben megfogható szempont is. Ezeket gyűjtöttük össze.

A képen egy tanár magyaráz diákoknak

Frissen tart

Ahhoz, hogy lépést tartsanak diákjaikkal, értsék nyelvüket, átérezzék problémáikat, a pedagógusok együtt változnak és újulnak meg diákjaikkal: munkájuk nem egy egyoldalú tudásátadásra épülő végtelen folyamat, hanem egy állandó párbeszéd, melynek során rengeteget tanulnak. A tanár is ember – így szól a közhely, a tapasztalat mégis azt mutatja: emberfeletti energiákat képes mozgósítani.

Kreatívvá tesz

A mindennapok egyik legnagyobb sikerélménye, ha saját ötleteinket a gyakorlatba is át tudjuk ültetni. A tanári pálya hatványozottan rejti magában az efféle lehetőségeket. Emellett a pedagógusi hivatás nemcsak módszertani szempontból szakmai kihívás: a tanított tantárgyhoz kapcsolódó tudományág fejlődése dinamikus módon épülhet bele a tanórákba. Ezzel pedig mintát adhatunk, arra késztetve tanulóinkat, hogy ők maguk is használják képzelőerejüket, legyenek rátermettek, merjenek új megoldásokban gondolkodni, így válva kiforrott egyéniségekké.

Önállóságot ad

Legyen egy igazgató bármilyen vonalas, egy tanmenet bármilyen berögzült, egy pedagógus számára, mikor bezárul mögötte a tanterem ajtaja, mégis a szabadság új tere nyílik meg, ahol egyéni invencióit valósíthatja meg, legfrappánsabb vicceit sütheti el, közben össze-összekacsintva diákjaival.

Emocionálisan tölt

Azt gondolnánk, elsősorban az óvódapedagógusok és az alsóbb osztályokban tanítók élik meg napi szinten, hogy a gyerekek kötődnek hozzájuk, és felelősséggel tartoznak nekik. Bár nehezére esik kifejezni, a maga módján mégis egy durcás, lázadó kamasz is mély érzelmi viszonyt alakít ki, sokat jelentenek neki azok a felnőttek, akikkel gyakorlatilag több időt tölt el, mint saját szüleivel.

Büszkévé tesz

Nemcsak a kimagasló eredmények, egy látványos karrier ad sokat, hanem az apró sikerek, amelyeket egy tanuló önmagához képest el tud érni. Húsz év után is ráköszön az utcán a rettenthetetlen fizikatanárra, esetleg saját élményei alapján ő maga is a tanári pályát választja: ezek is mind-mind szívet melengető, motiváló élmények. Németh László szerint az, hogy milyen volt a tanár, csak jó tíz évvel az iskola elvégzése után fog kiderülni – tehát a tanárok a jövőnek dolgoznak.

+1..

A mindenki által emlegetett, sokszor irigyelt, sokszor a tanárok szemére vetett nyári szabadság. Azért lóg ki a sorból, mert nem valós többlet: voltaképp egy szükséglet. A nyárból nekik fennmaradó nagyjából nyolc hét épp arra elegendő (miközben sokan táboroztatnak, tanfolyamot vezetnek, vagy magánórákat tartanak), hogy ne csak kipihenjék magukat, hanem fel is töltődjenek, elengedjék az előző, és átgondolják a következő tanévet.