Tény-LEG? – 5 tanulást-tanítást támogató blog

Gasztrobloggerek, sportbloggerek, celebbloggerek… Mindannyian találkozunk velük nap, mint nap – feltéve, ha fellépünk a hálóra. Vannak, akik szórakozásból, vannak, akik szórakoztatásból, és vannak olyanok is, akik szakmai praktikák, jó gyakorlatok megosztásáért hoznak létre blogot. A tanulást-tanítást támogató blogok nagyrészt az utóbbi kategóriába sorolható.

A képen egy tablet látható.


1. Tanárblog – Az IKT portál

A Prievara Tibor és Nádori Gergő által írt Tanárblog egy olyan internetes fórum, ahol a szerkesztők a hétköznapokban előforduló pedagógusi gyakorlatokhoz kapcsolódóan adnak IKT ötleteket, s emellett a felmerülő problémákról, az általuk hasznosnak talált eszközökről és módszerekről számolnak be. 

Ennek a blognak az a legnagyobb vonzereje, hogy a szerzők olyan dolgokról írnak, amelyeket saját bőrükön tapasztalnak meg a mindennapos munkájuk során. Esetenként olyan kérdésekről is szót ejtenek, amelyekre a válaszokat a gyerekek adják. Úgy gondolják, hogy a pozitív gyakorlatok mellett a kevésbé sikeres kimenetelű próbálkozásoknak is hangot kell adniuk, hiszen nagyon fontos, hogy őszintén írjanak a kudarcokról is. Ha valaki állandóan csak a sikertörténetekről olvas, olyan érzése támadhat, hogy ez egy nagyon könnyű feladat, s ha esetleg saját élménye nem pozitív kicsengésű, akkor úgy érezheti, hogy ez csak neki nem sikerült. 

A blogon könnyen el lehet igazodni a fejlécen elhelyezett tárgyszavaknak köszönhetően. A 21. századi tanárok eszköztára mellett megjelennek a bizonyos tantárgyakra irányuló cikkek gyűjteményei is, mint a zenei, a természettudományi, a magyar vagy éppen az angol nyelvi feladattár. Az interaktív tábla használatára több trükköt és tippet is felsorakoztatnak, és külön fejezetbe gyűjtötték az internet tanórai alkalmazhatóságát.

A blog leginkább a tanításban nyújthat nagy segítséget, de az oldalra tévedő iskolások is találhatnak maguknak letölthető tananyagokat, oktatási segédleteket. 

A blog elérhetősége: http://tanarblog.hu/

2. Magyartanulás – hogy könnyebb legyen a magyar nyelv és irodalom

A Magyartanulás című blog Cs. Bogyó Katalin nevéhez köthető. Az oldal létrehozásának fő motivációja az volt, hogy legyen egy olyan egységes felület, ahová feltöltheti a magyar nyelv és irodalom óráihoz kapcsolódó (saját, vagy más nyilvános felületről megosztott) digitális tananyagait, az órai feladatokat kiegészítő linkeket, videókat, idézeteket és kedvcsinálókat. 

Az oldalon elérhető digitális anyagok összeállításához a LearningApps (https://learningapps.org/) elnevezésű programot használja. Ezekkel a feladatokkal a diákoknak lehetőségük van otthoni gyakorlásra, valamint kiválóan alkalmazhatók a tanórai környezetben, az órák menetébe ágyazva is. A módszer használatához az IKT eszközök – okostelefon, notebook, laptop – bevonása is szükséges, amely a tanulók digitális íráskészségét is fejleszti. 

A blogot 2015 októberétől lehet elérni, a folyamatosan bővülő feladattár kezdetben a 7. osztályos magyar nyelv és irodalom tananyagához kapcsolódott. Az oldal használatát főként az általános iskolásoknak és tanáraiknak ajánljuk.

A blog elérhetősége: http://magyartanulas.blogspot.hu/

3.Játékos tanulás és kreativitás

Virág Zoltánné, „sucika” már 29 éve dolgozik tanítónőként egy borsodi faluban. Nagyon szereti munkáját, ami számára nem foglalkozás, hanem hivatás – írja a blog bemutatkozásában.  

A bejegyzései is erről árulkodnak, hiszen nagy részük saját ötleteken alapul, de alkalmanként más oldalak feladatait is átemeli, ha hasznosnak véli. Sőt, webhelyén találhatunk tankönyvi feladatokat, és óravázlat tippeket is. 

A lap alján lehetőség van címszavas keresésre, külön találhatunk kreatív feladatokat, és tantárgyanként felosztott játékos gyakorlatokat is. Ezek többnyire az első és második osztályos gyerekek számára hasznosak –minden egyes ötlet fejleszti kifejezőképességüket, és segít elmélyíteni a már megszerzett tudást. Ezekkel a feladatokkal színesebbé tehetik a pedagógusok a hétköznapok szürkeségét. 

A blog elérhetősége: http://sucika67.blogspot.hu/

4. Designpedagógia – Design és építészet gyerekeknek

A blog megálmodója Mészáros Zsuzska építésztervező és rajztanár, aki a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban tanít. Célja, hogy olyan gyakorlati segédanyagokat, ötleteket osszon meg, amelyek nem csupán a délutáni foglalkozásokon, hanem órai keretek között is alkalmazhatók. 

A térkultúra program célja, hogy a fiatalok olyan felnőttekké váljanak, akiknek kialakult, határozott stílusuk van, s nem csak sodrónak a trendek tengerében. Fontosnak tartja, hogy a diákok megismerjék az építészet és a design nyelvét, s ennek birtokában nagyobb részük tudatos felhasználóvá, míg kisebb részük alkotóvá válhasson. A vizuális műveltség egész életünket behálózza, hiszen mindannyian lakásban/házban élünk, amelyet az általunk kiválasztott tárgyakkal rendezünk be, mi állítjuk össze ruhatárunkat, önmagunk szerkesztjük vagy rendeljük meg névjegykártyánkat, weblapunkat. Ezek mind hatással vannak ránk, és a környezetünkre is. 

A blog feladatai között nem csupán építészeti, hanem design, képzőművészeti, művészettörténeti és rajztechnikai jellegű gyakorlatok is találhatók. 

A blog elérhetősége: https://designped.com/

5. Örömpedagógia

Az Örömpedagógia Dr. Ujhelyiné Szeverényi Irma gyógypedagógus blogja, aki a Kaposvári Egyetem Csokonai Vitéz Mihály Főiskolán szerzett diplomát. Tíz éven keresztül halmozottan sérült gyermekeket oktatott egy pécsi általános iskolában. Mivel a hagyományos módszerek nem váltak be a tanórák lebonyolítására, elkezdte Mária Montessori reformpedagógiai módszerét és Dr. Kokas Klára zenepedagógiai technikáját alkalmazni, melyeket az IKT eszközök rendszeres bevonásával színesített. A számítógépes oktatóprogramok használata hatalmas változást hozott a gyerekek számára, s erre való tekintettel, ezen módszerek ötvözetét nevezte el „örömpedagógiának”. 

Jelenleg utazó gyógypedagógusként dolgozik Budapesten, ahol – a lehetőségeket is figyelembe véve – alkalmazza az interaktív táblákat és az egyéb digitális eszközöket, amelyek az integrációban tanuló sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztésében segítenek. 

A blogbejegyzések nagyon változatosak, az innovatív digitális módszerek alkalmazásának bemutatása mellett kitér a különböző kurzusok és képzések időpontjára, helyére is. Ezenkívül videó gyűjteményében és képgalériájában nyomon követhetjük az eddigi képzések és események eredményeit is. 

A blog minden olyan oktató számára hasznos lehet, aki munkája során találkozik sajátos nevelési igényű gyermekekkel, hiszen az oldalon éppen az ő fejlesztésükre kifejlesztett programokkal, eszközökkel találkozhatunk. 

A blog elérhetősége: http://szevirma.blogspot.hu/