Tény-LEG? – Filmek az iskoláról 1.

Az iskola mindig hálás téma a történetmesélőknek, így a filmesek is bátran választják alkotásuk fő színterének. Jól ismert séma például, hogy az élettelen szokások által működtetett, börtönszerű intézménybe új tanár érkezik, aki képes a rábízott diákokból a legjobbat kihozni. Háromrészes cikksorozatunk első fejezetében négy filmet mutatunk be, melyek mindegyikére jellemző kisebb-nagyobb mértékben ez a megközelítésmód.

A képen egy moziterem látható.


A mintatanár (Detachment, 2011)

Tony Kaye filmnyelvvel bátran kísérletező alkotásának központi szereplője Henry Barthes (Adrien Brody érzékeny alakításában), helyettesítő tanár. Henry, bár kiváló szakember, aki igazán ért a diákok nyelvén, nem hajlandó elköteleződni egyetlen iskola mellett sem, tudatosan választotta a folyamatosan úton levő kívülálló szerepét. Amikor egy olyan intézménybe kerül, ahol az igazgatót lobbisták el akarják mozdítani a székéből, a tanári kar zömében lelkesedésüket elvesztett, kiégés szélén álló figurákból áll, a diákokat pedig szélsőséges érzelmek irányítják, Henry outsiderből lassan az egyetlen biztos ponttá kezd válni az iskolában. Nagyon sokat ad a filmhez, hogy Tony Kaye ellene megy a megszokott történetmesélési sémáknak, bátran él például az expresszív montázsokkal, ezért sokszor a szereplők tudatán, érzékszervein átszűrve válunk a történet részeseivé, sőt a kísérletező megoldásoknak köszönhetően az iskola (mind épületként, mind intézményként, mind pedig kapcsolati hálózatként) valódi szereplővé válik, életre kel. 

http://www.imdb.com/title/tt1683526/?ref_=nv_sr_1

Taare Zaamen Par (2007)

A bollywoodi alkotás, melynek az indiai film egyik legnagyobb sztárja – Aamir Khan – rendezője és a főszereplője egyaránt, nem tökéletes film. Néhol olyan ragacsos és szirupos, mint a törökméz, mégis fontos alkotásnak tartjuk, mivel egy diszlexiás kisfiú kudarcairól és sikereiről szól a történet. A film egyik fő erénye, hogy gyerekrajzok segítségével is bepillantást nyerhet a néző egy végtelenül kreatív, de tanulási zavaroktól szenvedő kisdiák elméjébe. Nagyon kifinomultan ábrázolja ez a mozgóképes alkotás a mester és tanítvány viszonyt is. Az iskolába érkező rajztanár figurája segíthet minket nézőket abban, hogy másképpen nézzünk a ránk bízott gyermekekre, de akár felnőtt embertársainkra is, és megtanuljuk felfedezni, azokat a rejtett kincseket, amik felett talán túl sokan elsiklanak.

http://www.imdb.com/title/tt0986264/?ref_=nm_knf_t1

Rocksuli (The School of Rock, 2003)

Dewey Finn valószínűleg megtestesíti minden tanár és szülő rémálmát: egy soha-fel-nem növő, ingyenélő, sztárallűrökkel operáló kisember, akit – Bohumil Hrabal kifejezésével élve – önvilágámítóként lehetne a legpontosabban jellemezni, helyettesítő tanárnak adja ki magát, és állást kap egy elitiskolában. Viszont a történet – a legnagyobb szerencsénkre – pozitív irányba halad, a főhős felfedezi a rábízott gyerekek – addig rejtett – tehetségét, csapatot (rockegyüttest) kovácsol belőlük, tanítva ő maga is tanul. Annak ellenére, hogy bármikor katasztrófába sodródhatnának az események, mindig akad olyan szereplő – néha pont Dewey az –, akinek a fordulópontokon helyén van az esze és a szíve. A Rocksulit természetesen fel lehet fogni iskolai tündérmesének, de nemcsak a deus ex machinák, a csodás közbeavatkozások teremtik meg a sikertörténetet, hanem valódi összefogás, igazi iskolai csapat kovácsolódik az eleinte csak túlélésre játszó Dewey köré.

http://www.imdb.com/title/tt0332379/?ref_=nv_sr_1

Saját szavak (Freedom Writers 2007)

Az igaz történeten alapuló film bandaháborúktól sújtott környéken működő iskolában játszódik, ahol a diákok többségét a túlélés sokkal erőteljesebben motiválja, mint a tanulás által kínált perspektívák. Ebbe a környezetbe érkezik Erin Gruwell, a 23 éves kezdő tanárnő, aki eleinte elveszetten és kétségbeesve próbálkozik a rábízott osztállyal, de miután elkezd naplót íratni a diákjaival, és felismeri a kamaszok sorsmintáit, empátiája révén rátalál azokra a saját jó gyakorlatokra, amikkel a gyerekek új otthonává teremtheti az osztálytermet. A film azért is érdekes, mert rengeteg ötletet adhat aktív pedagógusoknak, hogyan lehet a diákok életéből építkezve gazdagítani a tananyagot, illetve osztályfőnököknek is segíthet, hogyan lehetséges igazi csapatot, közösséget kovácsolni klikkesedésre és ellenségeskedésre hajlamos kamaszokból.

http://www.imdb.com/title/tt0463998/?ref_=nv_sr_1

 

 

Kapcsolódó tartalmak