Testbeszéd: hat másokra és visszahat ránk

Minden emberek között pillanatunkban kommunikálunk. Szavak nélkül, testünk nem verbális kifejezéseivel üzenünk másoknak magunkról és a fennálló kapcsolatról. Ha gondolkodunk is a testbeszédünk jeleiről, általában mások kontextusában tesszük. Pedig testbeszédünk ránk is hatást gyakorol.

alt


Köztudott, hogy kommunikációnkban a verbális üzeneteinket nagymértékben kiegészítik azok a non-verbális jelek, amikkel kísérjük mondandónkat. Ezek a testtartás, a mimika, a személyközi távolság szabályozása, a hangszín, és a hanglejtés. Ezekből jellemzően tudattalanul olvasunk, és kapunk egy benyomást arról, hogy mennyire bízhatunk meg a másikban, mennyire szimpatikus, és hogyan viszonyul hozzánk. 

Mások testbeszédét automatikusan kódoljuk, bár gyakran nem tudatosítjuk magunkban. Ha nagy különbség van az üzenet és a non-verbális jelek között, az feltűnő válik, és keletkezhet bennünk egy bizonytalan érzés, hogy valami nincs rendjén. 

Sokszor felmerül a kérdés, hogy mennyire megbízható a testbeszéd, hiszen akarattal tudjuk befolyásolni azt, hogy milyen pozíciót veszünk fel. Ez valóban megváltoztatható, viszont ahhoz, hogy testünk, arcunk és hangunk, minden fontos non-verbális csatornánk szinkronban legyen, viszont eltérjen az üzenetünktől vagy saját belső állapotunktól, az nagy erőfeszítést és sok gyakorlást kíván. Az erőlködés pedig szintén feltűnő és egy hosszabb beszélgetésben könnyen elfáradhat az, aki minden porcikájával meg akar győzni minket valamiről. 

Az kézenfekvő, hogy testbeszédünk fontos információ a másik számára. Arról kevesebbet beszélünk, hogy saját pozíciónk, arckifejezésünk vagy hangunk ránk is hatást gyakorol.  Számos kutatás bizonyította azt, hogy a testünk befolyásolja az érzelmeinket és gondolatainkat. Például egy kísérletben a résztvevőket úgy fakasztották mosolyra, hogy egy ceruzát kellett a szájukba venniük. A mesterséges mosoly is jobb hangulatra derítette őket. Több kísérlet alátámasztja azt, hogy a mosolygás összekapcsolódik agyunkban a pozitív érzésekkel. Így ha mosolygunk, akár direkt is, az agyunk úgy dekódolja ezt, mintha valóban jól éreznénk magunkat. 

Érzelmeinket gyakran azonosítjuk a testi érzetek észlelése mentén, azon a logikai elven, ha keresztbe vonom a karom, kissé tartózkodom, vagy ha remeg a hangom, biztos félek a nyilvános beszédtől. 

Lehetőségünk van arra, hogy felhasználjuk ezt a visszajelzési kört, ami a testünket összeköti az elménkkel. Például az erő pózok alkalmazásával, a mosolygással, vagy a szemkontaktus felvételével nem csak másokra gyakorolhatunk nagyobb hatást, hanem saját gondolatainkra, érzéseinkre is. Ha egy fontos beszélgetés előtt, egy erőpózt felvéve azt üzenjük az elménknek, hogy magabiztos és meggyőző, könnyebben jut eszünkbe ez a gondolat is, hogy magabiztos és meggyőző vagyok. Amit ez a gondolat létre tud jönni, visszahat a testi szintre, és így erősítve egymást egy pozitív spirálban. Természetesen ebben a környezetnek fontos szerepe van. A külső elismerés tovább tudja mozdítani a kezdeti lendületet. 

Amy Cuddy magyar felirattal nézhető TED előadásában foglalja össze a testbeszéd saját magunkra gyakorolt hatását. Ez a videó az egyik legnépszerűbb a TED előadások közül.